طراحی ماده جدید برای ارتقای دستگاه‌های الکترونیکی

مهندسان مواد دانشگاه وسیکانسین مدیسون موفق به ساخت ترانزیستورهای نانولوله کربنی با بالاترین میزان عملکرد مشاهده شده تاکنون شده‌اند که جهش چشمگیری در جهت ساخت لوازم الکترونیکی منعطف با عمر باتری ارتقایافته محسوب می‌شود. به گزارش «ایسنا»، نانولوله‌های کربنی به‌عنوان یکی از بهترین رساناهای الکتریکی کشف شده تاکنون از مدت‌ها قبل به‌عنوان یک ماده نویدبخش برای ترانزیستورهای نسل آینده شناخته شده بوده‌اند. این مواد بسیار قوی و منعطف هستند و حتی می‌توانند برای ساخت نمایشگرها و لوازم الکترونیکی منعطف با قابلیت کشیده شدن و تا شدن مورد استفاده قرار بگیرند.

محققان موفق به ساخت ترانزیستورهایی با ضریب خاموش-روشن ۱۰۰۰ برابر بهتر و رسانایی ۱۰۰ برابر بهتر از ترانزیستورهای قبلی نانولوله کربنی شده‌اند. این فناوری علاوه‌بر هموار کردن راه برای دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی، همچنین می‌تواند کاربردهای ویژه‌ای در برنامه‌های صنعتی و نظامی داشته باشد.

این کشف همچنین محققان را به درک ترانزیستورهای نانولوله کربنی به عنوان یک جایگزین عملی برای ترانزیستورهای سیلیکونی موجود در تراشه‌های رایانه‌ای و دستگاه‌های ارتباطی فرکانس بالا نزدیک کرد. این پژوهش در مجله ACS Nano منتشر شده است.