مهم‌ترین اختراعات بشر در حوزه پزشکی

مهر: هر ساله نوآوری‌های بسیاری در حوزه علوم مختلف انجام می‌شود؛ اما برخی از نوآوری‌ها می‌توانند زندگی انسان‌ها را دستخوش تغییرات بنیادی کنند. محققان و مخترعان با تحقیقات و مطالعات خود به دنبال راه‌حل‌هایی برای تسهیل زندگی انسان‌ها یا حذف بسیاری از موانعی هستند که در مسیر زندگی آنها قرار گرفته است؛ اما بسیاری از نوآوری‌ها و گجت‌ها در حوزه پزشکی می‌توانند تغییرات بنیادی و اساسی را در زندگی انسان‌ها بر جای بگذارند. در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز اختراعات، نوآوری و گجت‌های بسیاری در این گروه قرار گرفتند که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال به معرفی آنها پرداخته می‌شود.

سمعکی متفاوت برای کاربران اپل: در عصر مدرنیته، تمام تجهیزات و وسایل ارتباطی نیز رنگ و بوی مدرنیته به خود می‌گیرند. در سال‌جاری، سمعکی ساخته و روانه بازار شد که با سمعک‌های موجود در بازار تفاوت‌های بسیاری داشت تا سمعک سال ۲۰۱۴ میلادی رنگ و بوی مدرنیته را داشته باشد. این سمعک برای کاربران تلفن‌های هوشمند اپل ساخته شده تا با نصب یک نرم‌افزار به سادگی بتوانند ارتباط بین تلفن همراه و سمعک را برقرار کنند و کنترل صداهای اطراف یا میزان صدا را تغییر دهند. در این صورت، سمعک از حالت سنتی خود خارج و تبدیل به یک هدفون می‌شود.

ساخت کوچک‌ترین و سریع‌ترین نانوموتور جهان: اختراع نانوموتورها، یکی دیگر از مهم‌ترین نوآوری‌های سال‌جاری نام گرفته است؛ زیرا این اختراع توانست تغییر شگرفی را در نجات زندگی انسان‌ها ایفا کند. این موتور در حدی کوچک است که می‌تواند در درون یک سلول قرار گرفته و برای انتقال داروهای خاص یا هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی مورد استفاده قرار بگیرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نانوموتورها می‌توان به سرعت بالا، عمر طولانی و همین‌طور عدم هدف گرفتن سلول‌های سالم اشاره کرد.

اکسو اسکلت: اکسو اسکلت به گجت پوشیدنی اطلاق می‌شود که معلولان با پوشیدن آن می‌توانند فعالیت‌های مکانیکی خود را با استفاده از نیروی ذهن انجام دهند. پروژه با این امید پیش می‌رود که قدرت دوباره راه رفتن را به معلولان می‌بخشد و معلولان با پوشیدن این روبات قادر به راه رفتن مجدد می‌شوند. اولین اکسواسکلت در بازی‌های جام جهانی دیده شد. موبایل هوشمندی برای تشخیص آب سیاه چشم: آب سیاه، یکی از بیماری‌های چشمی است که مبتلایان با فشار داخلی چشم مواجه می‌شوند و در صورتی که این موضوع دیر تشخیص داده شود، می‌تواند به بینایی شخص آسیب بزند. محققان دانشگاه استنفورد با کاشت متفاوتی از یک سنسور توانستند سطح فشار داخلی چشم را با یک موبایل هوشمند کنترل کنند.