آیا دوران طلایی HP بازمی‌گردد؟

ندا لهردی: در طول تاریخ ۴۸ ساله شرکت بزرگ HP این شرکت مبتکر تکنولوژی‌های مختلفی بوده است که حالا رایج و همه‌گیر شده‌اند؛ از ماشین حساب‌های جیبی گرفته تا پرینترهای لیزری. با این حال اما این شرکت در یک دهه گذشته در رسانه‌ها با تیترهای مربوط به وجود اختلافات در هیات مدیره، تغییر و جایگزینی‌های مختلف در مدیران عامل و در دوران سخت و نه‌چندان پررونق اخیر، حضور داشته است. «مگ وایتمن» مدیرعامل فعلی این شرکت ۵۵ هزار نیروی کار این شرکت را با هدف بازسازی دوباره HP اخراج کرده است. این در حالی است که درست در همین زمان HP خودش را برای تقسیم شدن به دو شرکت آماده می‌کند؛ تصمیمی که به دنبال نتایج خوب و قانع‌کننده این شرکت در بازار سرمایه‌گذاری که به رشد ۱۹۰ درصدی سهام آن در بازار بورس منجر شد، گرفته شده است. این رشد چشمگیر قیمت سهام HP حدود پنج برابر رشد قیمت سهام داو جونز در این دو سال اخیر بوده است. با این اوصاف است که HP حالا دیگر تصویری از آنچه در ابتدا بود یعنی «موتور‌نوآوری» را به تصویر نمی‌کشد.

با این حال اما در ماه‌های اخیر طرح‌ها و اقداماتی در حال به اجرا گذاشتن هستند که نشان از شروع تغییر در این شرکت دارند. به صورت خاص و نمونه، شرکت HP سه نوآوری جدید در صنعت چاپ، کامپیوترهای شخصی و تحلیل داده‌ها و اطلاعات را رونمایی کرده است که هر کدام از آنها پتانسیل لازم را برای تاثیر‌گذاری یا تغییر شکل بازارهای وابسته دارند. حتی اگر چنین اتفاقی هم نیفتد، هر کدام از این نوآوری‌های جدید می‌توانند نشانی از یک حرکت و پویایی جدید در HP باشند که راهکارهای جدیدی را در بازارهای نوظهور و تازه، برجسته و پررنگ می‌کنند.

در ماه گذشته میلادی شرکت HP اعلام کرد که بعد از مدت‌ها انتظار بالاخره به بازار چاپ سه‌بعدی وارد شده است. این در حالی است که شرکت‌های کوچک و بازیگران تازه‌کار این بازار مانند Stratasys و ۳D Systems، کمی زودتر حاکمیت بازار جدید چاپ سه‌بعدی را در دست گرفته‌اند. HP بعد از آنها و تا زمان ارائه یک تکنولوژی انقلابی در چاپ سه‌بعدی که بتواند به نوعی استاندارد HP در این صنعت - مانند آنچه در گذشته بوده است- تبدیل شود، منتظر ورود به بازار مانده است. با ارائه تکنولوژی ترکیبی و چندقابلیتی، به نظر می‌رسد که HP برای رسیدن به چنین جایگاهی که در بازار سنتی چاپ و پرینترها داشته، آماده است.

این تکنولوژی ترکیبی جدید یعنی

multi-jet fusion بر پایه تکنولوژی حرارتی و جوهری قدیمی HP است که این شرکت در آن متخصص بوده و تمام حقوق مالکیتش در اختیار این شرکت است. این تکنولوژی ترکیبی جدید این امکان را برای پرینترهای سه‌بعدی به وجود می‌آورد که با وضوح و دقت بیشتر، هزینه کمتر و سرعتی تا ۱۰ برابر سریع‌تر از بهترین پرینترهای سه‌بعدی بازار به ادعای این شرکت، کار بکنند. اولین پرینترهای سه‌بعدی HP در صنعت ترموپلاستیک (تولید محصولات پلاستیکی انعطاف‌پذیر با استفاده از حرارت) به‌کار برده خواهند شد. این در حالی است که در همین زمان شرکت HP امیدوار است بتواند از فلزات، سرامیک و مواد دیگر هم استفاده کند.

شرکت HP می‌گوید که برنامه‌هایی برای ایجاد سیستم‌های جدید دارد که از سال آینده میلادی به صورت مساوی میان تولیدکنندگان و سازندگان بزرگ و کوچک در دسترس خواهند بود. هر چند ممکن است این اقدامات کمی متاخر به نظر برسند، اما بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که درآمد بازار پرینترهای سه‌بعدی تا سال ۲۰۲۰ به مرز ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

HP می‌گوید که انتظار دارد پرینترهای سه‌بعدی این شرکت انقلابی و متفاوت باشند و بعضی از تحلیلگران با این نظر موافق هستند. HP برای ترغیب این تحلیلگران ویدئویی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد چطور چند پرینتر سه‌بعدی می‌توانند در کمتر از نیم ساعت یک خودروی یک تنی را بسازند و سرهم

کنند.

شرکت HP در راستای تکنولوژی جدیدش در صنعت چاپ سه‌بعدی، دستگاهی به نام Sprout را معرفی کرده که در واقع ماشینی با ترکیب یک کامپیوتر شخصی، یک پروژکتور و یک اسکنر سه‌بعدی است. در حال حاضر هیچ دستگاه دیگری مانند Sprout در بازار وجود ندارد. به طور کلی این دستگاه ترکیبی از یک تاچ‌پد تبلت مانند، دوربین ۶/۱۴ مگاپیکسلی، یک پروژکتور و یک اسکنر را در اختیار دارد که آن را به محصولی چند کاره و تعاملی تبدیل می‌کند.

در نهایت Sprout که با قیمت ۱۹۰۰ دلار در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود، می‌تواند یک محصول ریسکی در بازار باشد، اما این محصول یک بازار از پیش تعریف شده‌ای ندارد. «الیزابت‌پیترزاک» سخنگوی شرکت HP در این مورد می‌گوید: «این ایده را تنها با هدف ایجاد پل و رابطه‌ای میان دنیای فیزیکی و دیجیتالی توسعه داد.»

دستگاه Sprout که به عنوان پدیده جدید HP در صنعت چاپ سه‌بعدی، برای سازندگان و تولیدکنندگانی طراحی شده است که چندان تخصصی در طراحی نداشته و زمان و صبوری برای استفاده از نرم‌افزارهای طراحی ندارند. شرکت HP در حال برنامه‌ریزی برای ساخت مدلی جدیدتر از این دستگاه است که کاربردهای تخصصی برای بازارهایی مانند طراحی معماری و سلامت و درمان داشته باشد. در همین راستا این شرکت از توسعه‌دهندگان مختلف برای تولید و ساخت راهکارهای جدید دیگری برای این پلت‌فرم که HP آن را بر مبنای ویندوز ۸ ساخته، دعوت کرده است. در نهایت این روند نشان می‌دهد که شرکت HP اشتیاق زیادی برای نوآوری در حوزه‌هایی دارد که پتانسیل رشد بیشتری از آنچه تصور می‌شود، دارند؛ همان چیزی که بسیاری از استارت‌آپ‌ها به دنبال آن هستند.

با این حال اما شاید پیچیده‌ترین نوآوری که HP اخیرا روی آن کار می‌کند با نام

Machine شناخته می‌شود؛ نامی قابل درک اما پر مدعا که این شرکت قصد دارد با آن تمام ساختارهای جدید پردازش کامپیوتری در زمینه Big Data (پردازش حجم وسیعی از اطلاعات پیچیده که به روش‌های قدیمی ممکن نیست) را ایجاد کرده و در اختیار داشته باشد. از آنجا که رایانش ابری یا کلا اینترنت اشیا نیاز به سیستم‌هایی دارند که مقادیر بیشتری از اطلاعات و داده‌ها را مدیریت کنند، نیاز به چنین ابزارها و دستگاه‌هایی بیشتر و بیشتر می‌شود.

در حقیقت پاسخ HP به نیازهای دنیای تکنولوژی امروز، ایجاد تکنولوژی پردازش کامپیوتری جدیدی است که می‌تواند با انرژی کمتر اطلاعات بیشتری را پردازش کند. این همان هدفی است که در پشت ساخت محصول Machine وجود داشته است. Machine که محصول ایده‌پردازی‌های آزمایشگاه‌های تحقیقاتی شرکت HP است، دارای یک سرور تعریف شده با نرم‌افزار به نام Moonshot است که ۸۹ درصد انرژی کمتر مصرف و ۸۰‌درصد جای کمتری را اشغال می‌کند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد HP در حال تلاش برای بازگشت به ریشه‌های نوآورانه خودش است. شاید به همین دلیل هم هست که این شرکت بودجه بخش تحقیق و توسعه خودش را به ۱/۳ درصد از درآمدش افزایش داده است. این در حالی است که بودجه این بخش در سال ۲۰۱۰ تنها ۳/۲ درصد از درآمد این شرکت بوده است. الیزابت پیترزاک در این مورد می‌گوید: «نوآوری بخش بزرگی از صفات و ویژگی‌های خاص HP در طول سال‌ها بوده است. حالا ما در راهی هستیم که می‌توانیم به راحتی سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش تحقیق و توسعه خودمان کنیم.»

در سیلیکون ولی امروز که شرکت‌های نوظهور با مدیران جوان‌شان به دنبال راه‌های جدید برای نفوذ به دنیای مدرن تکنولوژی هستند، HP یک شرکت قدیمی است که سهم زیادی از تغییرات صنعت نوآورانه تکنولوژی را در سال‌های اخیر در اختیار داشته است.

این روند نشان می‌دهد که این شرکت همچنان می‌تواند راه‌های بهتری برای حفظ روند نوآورانه خودش در این دره و جمع بزرگان تکنولوژی پیدا کند.

منبع:‌تایمز

کاهش فروش سهام HP

بعضی از کارشناسان معتقدند که تقسیم شدن HP به دو شرکت باعث کاهش میزان فروش سهام و درآمد این شرکت شده است. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی این شرکت نشان می‌دهد که فروش این شرکت در فصل گذشته و درست بعد از موفقیت مالی فصل قبل از آن، تا دو درصد کاهش یافته است. شرکت HP در اولین گزارش مالی خود بعد از اعلام خبر تقسیم شدن به دو شرکت اعلام کرده که فروش سهام فصلی آن تا ۲ درصد و فروش سالانه آن تا یک درصد کاهش یافته است. با این اوصاف است که انتظار می‌رود HP فصل ضعیفی را با درآمد ۴/۲۸ میلیارد دلاری در وال استریت پشت سر بگذارد؛ در حالی که پیش‌بینی‌های گذشته نشان از فروش ۷/۲۸ میلیارد دلاری این شرکت در این فصل داشته‌اند.