آیا Inbox تصویری از ایمیل‌های آینده است؟

عاقله ترابی:‌حدود یک ماه است که گوگل یک صندوق پستی ایمیل با عنوان Inbox معرفی کرده که از اطلاعات اکانت جیمیل فرد استفاده می‌کند. این غول دنیای آنلاین، که همواره به اینفکر بوده که با تغییراتی کوچک و بزرگ فرآیند مدیریت ایمیل‌ها را آسان‌تر کند و با توسعه این سرویس تجربه‌ بهتری در اختیار کاربرانش قرار دهد، حالا با سرویس جدیدی که در اختیار کاربرانش قرار داده شرایطی فراهم کرده که دسترسی به انبوهی از ایمیل‌های دریافت‌شده آسان شود. البته این سرویس قرار نیست جایگزین جیمیل شود و به‌صورت موازی در کنار آن کار می‌کند.

گوگل در این سرویس ایمیل‌ها را به شکل هوشمندانه‌ای سازماندهی کرده است. رابط کاربری متفاوت و طراحی متریال این سرویس، ظاهر آن را جذاب و متفاوت کرده است. علاوه بر آن این سرویس قابلیت‌های چشمگیری دارد که باعث استقبال کاربران از آن شده است؛ قابلیت‌هایی که کاربر با استفاده از آنها می‌تواند مدیریت بهتر و راحت‌تری در کمترین زمان ممکن بر ایمیل‌های خود داشته باشد. با استفاده از اینباکس دیگر نیازی نیست برای اطلاع از محتویات ایمیل‌ها تک‌تک ‌آنها را باز کنید. این سرویس به شما این امکان را می‌دهد که بدون بازکردن ایمیل،‌ خلاصه‌ای از آن و پیوست‌های موجود در آن را ببینید.

این سرویس برای کاربرانی که روزانه ایمیل‌های بسیاری دریافت می‌کنند بهترین شرایط را ایجاد کرده است تا بتوانند به راحتی حجم بسیاری از ایمیل‌ها را مطالعه کنند و در کمترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهند. جدا از اینکه طراحی این سرویس طوری است که سرعت چک‌کردن نامه‌ها و پاسخ‌دادن به آنها به شکل جالب توجهی افزایش یافته است صفحه‌ها نیز در مقایسه با جیمیل با سرعت بیشتری باز می‌شوند. این سرویس به‌صورت هوشمند ایمیل‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌های تبلیغاتی یا آپدیت‌ها را دسته‌بندی می‌کند تا اینباکس ایمیل کاربر شلوغ نشود و فرد بتواند ایمیل‌های اشخاص حقیقی را سریع‌تر ببیند و پاسخ دهد. به محض انتخاب هر یک از دسته‌ها، تمامی ایمیل‌های منسوب به آن در معرض دیدتان قرار خواهند گرفت. همچنین شما قادر خواهید بود ایمیل‌ها را میان دسته‌ها منتقل کنید.در این سرویس ایمیل‌هایی که اهمیت بیشتری دارند در اولویت قرار می‌گیرند.

reminder

یکی از ویژگی‌های مهم سرویس اینباکس قابلیت Snooze کردن ایمیل‌ها است. برای بسیاری از ما پیش آمده که ایمیلی دریافت کرده‌ایم که عجله‌ای برای رسیدگی به آن نداریم و می‌خواهیم سر فرصت آن را مطالعه کنیم. در این شرایط با استفاده از قابلیت اسنوز اینباکس می‌توانیم ایمیل مدنظرمان را به سمت چپ بکشیم و با تعیین‌کردن زمانی که می‌خواهیم آن ایمیل را بخوانیم با خیال راحت آن ایمیل را فراموش کنیم و بقیه چیزها را به اینباکس بسپاریم. این سرویس زمانش که برسد به ما یادآوری می‌کند که به سراغ آن ایمیل برویم. گوگل حتی این امکان را بر اساس موقعیت جغرافیایی فراهم آورده است به این ترتیب می‌توانیم به آن دستور بدهیم که مثلا به محض رسیدن به خانه به ما یادآوری کند که ایمیل مدنظرمان را بخوانیم. هنگامی که شما یک یادآور را از اینباکس تنظیم می‌کنید این برنامه آن را به‌صورت خودکار در قسمت بالای صفحه قرار می‌دهد تا بتوانید آن را به سادگی ببینید.

Highlights

یک ویژگی جالب در اینباکس Highlights است که مهم‌ترین اطلاعات مانند مشخصات پرواز، قرارهای ملاقات، پرونده‌ها و تصاویری را که از افراد مهم مانند دوستان و خانواده ارسال شده است جمع‌ می‌کند. همچنین اطلاعات اضافه‌ای مانند ساعت‌های پرواز یا پیگیری بسته‌های پستی نیز برای شما نمایش داده خواهد شد.

اینباکس برای سرعت بخشیدن به کار فرستادن ایمیل هم تدبیری اندیشیده است. این سرویس یک کلید قرمز رنگ را در گوشه صفحه تعبیه کرده است که با کلیک روی آن و ظاهر‌شدن لیست کسانی که آخرین تماس‌را با آنها داشته‌اید می‌توانید در کمترین زمان ممکن با فرد مد نظرتان تماس بگیرید. همانطور که می‌دانیم اینباکس هم نسخه تحت وب دارد و هم اپلیکیشنی برای موبایل‌های هوشمند طراحی کرده است، البته اپلیکیشن موبایل و نسخه تحت وب، طراحی کاملا مشابهی دارند و چینش آیکون‌ها نیز در آنها شبیه به هم است. بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو در استفاده از نشانگر ماوس و کشیدن انگشت روی ایمیل‌ها است. در نسخه تحت وب این سرویس زمانی که نشانگر ماوس را روی هریک از عناوین ایمیل‌ها می‌برید، این چهار گزینه مشاهده می‌شود:

Pin to Inbox: وقتی این گزینه را فعال کنید، ایمیل به اینباکس شما سنجاق می‌شود و با فعال‌کردن گزینه «نمایش پین شده‌ها» در گوشه سمت راست بالای کلاینت می‌توانید فقط ایمیل‌های پین‌شده را مشاهده کنید.

Snooze Until: با استفاده از این گزینه می‌توانید یادآورهایی مبتنی بر زمان یا مکان برای مشاهده ایمیل مورد نظر تنظیم کنید.

Mark Done: این گزینه در واقع همان آرشیو کردن است که نام جدیدی پیدا کرده است.

Move to: با استفاده از این گزینه می‌توانید ایمیل مذکور را به Trash یا لیست اسپم خود انتقال دهید. همچنین می‌توانید آن را به یکی از مجموعه‌های متنوعی که وجود دارند اضافه کنید.

در بالای صندوق ورودی، یک نوار جست‌وجو وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید به راحتی ایمیل‌های قدیمی‌تر خود را هم پیدا کنید. در منوی سمت چپ که با کلیک روی آیکون منو (سه خط افقی موازی) می‌توانید آن را مشاهده کنید، به تمام بخش‌های جیمیل خود، از جمله صندوق ورودی، لیست ایمیل‌های فرستاده شده، اسپم، تِرَش، ریمایندرها و تمام باندل‌ها دسترسی خواهید داشت. برای آنکه ایمیل جدیدی بفرستید، کافی است نشانگر ماوس را روی دایره‌ای که در گوشه سمت راست پایین به رنگ قرمز مشاهده می‌شود ببرید. با این کار لیست سه مخاطب آخر نمایش داده شده و یک گزینه هم برای نمایش یادآوری‌ها دیده می‌شود. با کلیک روی هر یک از مخاطبین امکان ارسال ایمیل برای آن مخاطب فراهم شده و اگر روی دایره قرمز کلیک کنید می‌توانید یک ایمیل را به هر آدرس ایمیلی ارسال کنید.

در اپلیکیشن موبایل اینباکس در لیست صندوق ورودی می‌توانید انگشت خود را روی یک ایمیل از سمت چپ به راست بکشید تا آن ایمیل اصطلاحا Mark done شود. با کشیدن انگشت از بالا به پایین، جیمیل شما همگام شده و می‌توانید تغییرات جدید در صندوق ورودی را مشاهده کنید. اگر از افرادی هستید که روزانه با حجم بالایی از ایمیل‌ مواجه هستید این سرویس بهترین شرایط را برای شما فراهم کرده که با سرعت و نظم بیشتر بتوانید به ایمیل‌هایتان رسیدگی کنید. البته این سرویس فعلا فقط با دعوتنامه قابل دریافت است. شما می‌توانید این دعوتنامه را از طریق دوستانتان یا با ارسال ایمیلی به inbox@google.com به دست بیاورید، البته می‌توان پیش‌بینی کرد گوگل این سرویس را پس از طی مراحل آزمایشی به‌صورت عمومی در اختیار همگان قرار دهد.این اپلیکیشن روی دستگاه‌هایی با اندروید ۴.۱ به بالا سازگاری دارد و نسخه iOS آن نیز نیاز به ورژن ۷ به بعد دارد. اجرای نسخه تحت وب آن هم محدود به مرورگر Chrome است.