طراحی نانوحسگر ارزان برای تشخیص ابولا

دانشجویان استرالیایی یک حسگر زیستی فوق‌العاده حساس را طراحی کرده‌اند که حتی میزان کم ویروس ابولا در DNA را به سرعت تشخیص می‌دهد. این دستگاه همچنین می‌تواند منشا بیماری‌های دیگر را نیز شناسایی کند. به گزارش «ایسنا» این نانودستگاه بسیار کوچک بوده به طوری‌که با قرار دادن قطره‌ای خون در تلفن هوشمند یا این دستگاه کوچک قابل حمل با وجود ویروس در DNA نانو حسگر آن روشن می‌شود. این گروه شامل دانشجویان دانشگاه نیوساوث‌ولز (UNSW) و اولین گروه دانشجویان استرالیایی شرکت‌کننده در مسابقات طراحی مولکول زیستی دانشگاه هاروارد

هستند.

حسگر مذکور بسیار دقیق‌تر و حساس‌تر از نمونه‌های موجود در بازار است و با الهام از طبیعت از جمله رفتار کمکی سلول‌ها یا کار کردن گروهی مورچه‌ها طراحی شده است.

حسگر نانو مانند یک کلید برق کوچک است که مانند چراغ دریایی در تماس با DNA استاندارد روشن می‌شود.

این دستگاه برای تشخیص ابولا طراحی شده است اما با استفاده از DNA برای تشخیص سلول‌های سرطانی، HIV، میکروب‌ها یا بیماری سل نیز کاربرد دارد.

به دلیل داشتن خطای کمتر برخلاف سیگنا‌ل‌های حسگرهای دیگر در تماس با ابولا با نور کار می‌کند.

این دستگاه بسیار کوچک، قابل حمل و ارزان است به طوری‌که می‌توان در سراسر دنیا با سرعت تشخیص بالا از آن استفاده کرد. در حال حاضر پزشکان از تجهیزات بسیار بزرگ که ساعت‌ها زمان می‌برند، برای تشخیص بیماری استفاده می‌کنند.