دنیای اقتصاد: معاونت تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی کشور را درباره مواجهه با پول‌های مجازی تدوین می‌کند. این معاونت به منظور تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی کشور درباره پول‌های مجازی و بررسی مواجهه کشورهای مختلف با این موضوع جلسات فشرده کارشناسی و مدیریتی را با حضور نمایندگان نهادهای مرتبط از جمله بانک مرکزی، سازمان بورس و سازمان فناوری اطلاعات برگزار کرده است.

بر همین اساس، این سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی پس از تصویب در کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی در جلسه شورای عالی فضای مجازی برای تصویب نهایی و ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مربوطه مطرح خواهد شد.

بنابراین گزارش، معاونت تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی کشور این کمیته را با توجه به رواج چند سال اخیر پول‌های مجازی در دنیا و به دنبال آن در ایران که می‌تواند به‌صورت بالقوه اثرات مثبت و منفی بسیاری از جنبه‌های مختلف در پی داشته باشد، تشکیل داده است.

پول‌های مجازی (bitcoin) امکان معاملات غیرمتمرکز، ناشناس و بدون کنترل را فراهم کرده و به هیچ بانکی وابسته نیست، بنابراین یک تشکیلات مرکزی ثبت‌شده با مشخصات و آدرس شما در آن وجود ندارد و مبادلات پولی در این شبکه کاملا مخفیانه و بدون دانستن هویت کاربران انجام می‌شود که این امر پولشویی و سایر تخلفات مالی را در آن به‌راحتی امکان‌پذیر می‌کند و اقتصاد دنیای واقعی را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و امکان کنترل بانک مرکزی و حاکمیتی کشور را تضعیف می‌کند.