پایان هفته فناوری

دنیای اقتصاد: جیتکس سی‌و‌چهارم نیز امروز به خط پایان خود می‌رسد. در این دور از نمایشگاه که با شعار «تصویر‌سازی آینده» کار خود را شروع کرد، شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی و... به ارائه محصولات و راهکار‌هایی هوشمند برای شهرها‌‌ی مختلف پرداختند. جیتکس ۲۰۱۴ که سومین نمایشگاه بزرگ فناوری و تکنولوژی جهان محسوب می‌شود امسال با افزایش ۵ درصدی شرکت‌کنندگان روبه‌رو بوده است. علاوه بر حضور پررنگ شرکت‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی در جیتکس ۲۰۱۴، تعداد سازمان‌های دولتی عربی نیز نسبت به سال گذشته با افزایش ۱۰۰ درصدی روبه‌رو بوده است. در این نمایشگاه بیش از ۱۲۰ شرکت فعال در امارات متحده عربی حضور داشتند. در ادامه به برخی اتفاقات ویژه جیتکس ۲۰۱۴ اشاره می‌کنیم. بازار داغ کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی

در جیتکس ۲۰۱۴ برگزاری میزگردها، کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی مختلف بسیار داغ بود. از جمله کنفرانس‌هایی که با استقبال شرکت‌کنندگان روبه رو بود کنفرانس‌هایی مربوط به سرویس‌های ابری و سیستم‌های امنیتی بود. در یکی از کنفرانس‌های امنیتی شرکت Kaspersky علاوه بر ارائه آماری از میزان تهدید ویروس‌ها برای کامپیوترها، وسایل الکترونیکی شرکت‌ها، بانک‌ها و کاربران خانگی در خاورمیانه، از آخرین و امن‌ترین آنتی‌ویروس خود نیز رونمایی کرد. به گفته این شرکت هر ۴ ثانیه یک نفر به صورت آنلاین و اینترنتی مورد حمله قرار می‌گیرد. همچنین این شرکت آنتی ویروس ویژه‌ خود برای شرکت‌های تجاری را نیز معرفی کرد که با درصدی بالا مانع هک شدن، سرقت اطلاعات وحملات سایبری می‌شود.

اما یکی از کارگاه‌های آموزشی و کاربردی برای شرکت‌کنندگان در جیتکس ۲۰۱۴ مربوط به شرکت مایکروسافت بود. این شرکت در غرفه خود در این نمایشگاه با برگزاری کارگاه‌های آموزشی اقدام به معرفی سرویس‌های ابری و نرم‌افزارهای مخصوص خود به کاربران تجاری کرد. در کناراین شرکت بزرگ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، شرکت‌هایی مانند دل و اینتل به ارائه راهکارهای سازمانی خود در حوزه نفت و گاز پرداخته بودند.

در سوی دیگر نمایشگاه و در جایی که غرفه کشورهایی مانند هند،‌ مالزی، ترکیه، آفریقا و... قرار داشت نیز گروه‌های دانشجویی با ارائه راهکارها و محصولات هوشمند برای حل معضلات کشور خود اقدام به برگزاری مسابقات جالبی کرده بودند. برای مثال گروهی از دانشجویان هندی دستگاه هوشمندی طراحی کرده بودند که می‌توانست امنیت زنان هندی را در خیابان‌های این کشور افزایش دهد یا گروهی دانشجویی از کشور آفریقا سیستمی طراحی کرده بودند تا با فساد مالی در این کشور مبارزه کنند.

رونمایی از محصولات جدید

در هفته فناوری جیتکس ۲۰۱۴ مایکروسافت، آخرین گوشی‌های هوشمند خود یعنی لومیا ۸۳۰، لومیا ۷۳۵ و لومیا ۷۳۰ را به نمایش گذاشت. به باور مدیر گوشی‌های موبایل مایکروسافت در خاورمیانه این گوشی‌ها در کنار قیمت مناسب به خاطر امکانات کاربردی، پشتیبانی از نرم‌‌افزارهای محبوب مایکروسافت نظیر اسکایپ، آفیس‌، وان درایو و... می‌توانند کاربران زیادی را در خاورمیانه به سمت خود جذب کنند. این گوشی‌ها پیش از این در نمایشگاه IFA ۲۰۱۴ آلمان نیز معرفی شده بودند. پاناسونیک از دیگر شرکت‌هایی بود که در این نمایشگاه از جدیدترین تلویزیون‌های خود رونمایی کرد. شعبه این شرکت در خاورمیانه و آفریقا، از جدیدترین محصولات فناوری ۴K خود پرده‌برداری کرد. این محصولات شامل نمایشگر جدید، بزرگ و حرفه‌ای ۴K LED LCD و همچنین تلویزیون جدید

۴K UHD TV هستند که استانداردهای جدیدی برای کیفیت، طراحی و ویژگی‌های هوشمند مبتکرانه تصاویر را با خود به همراه دارند. سری مجموعه نمایشگرهای حرفه‌ای این شرکت در ابعاد ۹۸ اینچی با مدل TH-۹۸LQ۷۰ و ۸۴ اینچی با مدل

TH-۸۴LQ۷۰ در جیتکس ۲۰۱۴ معرفی شدند و این سری حرفه‌ای شرکت پاناسونیک به شما اجازه می‌د‌هد نمایشگر را در هر دو حالت افقی و عمودی قرار دهید تا به راحتی از اپلیکیشن‌های روی تلویزیون استفاده کنید.

این شرکت همچنین در حوزه فعالیت‌های روباتیک، موفق به معرفی دو نوع روبات شد که برای فعالیت در بخش خدمات درمانی و بهداشتی ساخته شده‌اند. همچنین شرکت هوآوی نیز روز سه‌شنبه و در نشست big data در جیتکس ۲۰۱۴ از سیستم ذخیره‌سازی خود به نام Oceanstor۹۰۰۰ رونمایی کرد. این سیستم برای مدیریت حجم داده‌های انبوه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رقابت بین اپراتورهای موبایلی

در این نمایشگاه اپراتورهای تلفن‌همراه نیز در بخش دیتا رقابت تنگاتنگی با یکدیگر داشتند. Etisalat و du دو اپراتور امارات از جمله این اپراتورها بودند که در جیتکس ۲۰۱۴ اعلام کردند بهترین و پرسرعت‌ترین پهنای باند موبایلی را در اختیار کاربرانشان گذاشته‌اند.

شرکت اتصالات در روز افتتاحیه جیتکس ۲۰۱۴ اعلام کرد که مرحله به روزرسانی تکنولوژی سه‌گانه شبکه‌های اینترنتی نسل چهارم ال‌تی‌ای پیشرفته خود را مورد آزمایش قرار داده و اقدامات اولیه آن را برای اولین بار با سرعت ۷۰۰ مگابایت بر ثانیه در منطقه براساس فناوری «اجتماع کریرها» آغاز کرده است. همچنین شرکت Du نیز روز دوشنبه اعلام کرد: اولین شرکت در جهان است که از طریق شبکه اینترنتی نسل چهارم ال‌تی‌ای پیشرفته، سرعتی ۹۰۰مگابایت بر ثانیه‌ای را به دست کاربرانش می‌رساند.

فناوری اجتماع کریر، پهنای باندهای مختلف انتقال طیف را با یکدیگر ترکیب می‌کند و جزو یکی از چند ویژگی شبکه ال‌تی‌ای پیشرفته است که به اپراتورهای موبایل اجازه می‌دهد به منظور اضافه کردن گنجایش و همچنین ارائه داده‌های سریع‌تر در شبکه‌های اینترنتی‌شان، طیف‌های مختلفی از باندها را با یکدیگر تلفیق کنند.