ویندوز 10 به جای 8

دنیای‌اقتصاد: تا همین چند روز پیش اکثر خبرها حکایت از رونمایی نسخه جدید ویندوز با نام windows۹ داشت، اما سه‌شنبه شب و در عین ناباوری مایکروسافت به‌صورت رسمی از نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز با نام Windows ۱۰ پرده‌برداری کرد. این سیستم‌عامل که با نام رمز Windows TH و نام‌های دیگری همچون Windows X Windows One نیز شناخته می‌شود جایگزینی‌ برای ویندوز۸ است.

مایکروسافت از ویندوز ۱۰ به عنوان جامع‌ترین سیستم‌عامل دنیا یاد می‌کند. سیستم‌عاملی که از طیف وسیع سخت‌افزارهای مختلف در قالب یک راه‌حل جامع پشتیبانی می‌کند. در واقع سیستم‌عامل جدید مایکروسافت با ابزارها و امکانات تازه، ترکیبی از نسخه‌های پیشین با قابلیت‌هایی جدید ازجمله منوی استارت جدید، دسکتاپ‌های مجازی و یکپارچگی تجربه کاربری برای کاربران موبایل تا کامپیوترهای رومیزی و ایکس‌باکس است.

با توجه به عدم استقبال کاربران از ویندوز ۸، واینکه هنوز میلیون‌ها نفر از کاربران کامپیوتری در جهان همچنان از ویندوز ۷ استفاده می‌کنند و به گفته تری میرسون مدیر واحد سیستم‌عامل‌های مایکروسافت، تنها ۲۰ درصد از کاربران در سازمان‌های تجاری به ویندوز ۸ مهاجرت کرده‌اند، ‌مایکروسافت در ویندوز ۱۰ تغییراتی اعمال کرده تا نظر مثبت کاربران قدیمی ویندوز را نیز جلب کند.

یک تجربه متفاوت

تری میرسون در کنفرانس سه‌شنبه شب مایکروسافت گفت که ویندوز ۱۰، تجربه مناسب و صحیح مربوط به هر ابزاری را ارائه می‌کند. در ویندوز ۱۰ شما رابط کاربری سازگار با ابزار مورد استفاده خود را خواهید داشت. این یعنی اینکه وقتی در حال استفاده از کامپیوتر هستید، ویندوز طوری تغییر شکل پیدا می‌کند تا همه‌چیز برای استفاده از ماوس و صفحه‌کلید فراهم شود.

در واقع در نسخه اولیه ویندوز ۱۰ دو حالت کاربری پیش‌بینی شده است. یکی حالت بهینه شده برای تبلت‌های لمسی و دیگری حالت بهینه شده برای رایانه‌های شخصی با استفاده از ماوس و صفحه کلید. کاربران می‌توانند با توجه به وسیله‌ای که در حال استفاده از آن هستند از یک حالت به حالت دیگر منتقل شوند. اگر از ویندوز روی تبلت استفاده کنید، آن وقت رابط کاربری ویندوز برای استفاده در ابزارهای لمسی تغییر شکل می‌یابد. می‌توان ویندوز ۱۰ را در واقع ترکیبی از ویندوز ۷ و ویندوز ۸ دانست.

در یک کلام سازگاری با همه سیستم‌های مدیریت سنتی، ابزار مدیریت موبایلی، امکان مدیریت داده‌های ذخیره شده روی رایانه شخصی، لپ‌تاپ و محیط‌های ابری (‌cloud) از طریق ویندوز ۱۰ پیش‌بینی شده است.

بازگشت منوی استارت

خبر خوب دیگر برای کاربران ناراضی از ویندوز ۸ این است که در نسخه جدید ویندوز «منوی استارت» به جای اصلی خود بازگشته است. این بازگشت می‌تواند کاربرانی را که مایل به استفاده از ویندوز ۸ نبودند به سمت استفاده از ویندوز ۱۰ بکشاند.

منوی استارت کمی از نظر ظاهری تغییر کرده است تا با گرافیک مدرن و زبان طراحی مسطح مایکروسافت سازگار شود. البته اگر کاربر بخواهد هنوز می‌تواند به محیط مدرن ویندوز و کاشی‌های زنده نیز دسترسی داشته باشد.

مایکروسافت در کنفرانس سه‌شنبه شب خود اعلام کرد: در ویندوز ۸ وقتی کاربر یک اپلیکیشن مدرن را اجرا می‌کرد وارد یک محیط متفاوت می‌شد. ما در ویندوز ۱۰ نمی‌خواهیم این وضعیت دوگانگی ایجاد شود. کاربری که بخواهد از PC استفاده کند به‌راحتی قادر خواهد بود تا رابط کاربری آشنا به همراه صفحه‌کلید و ماوس را تجربه کند.

بهبود برنامه‌ها برای دسترسی آسان

در ویندوز ۱۰ سیستم جست‌وجو نیز بهبود یافته است و این یعنی وقتی به دنبال موضوع خاصی باشید علاوه‌بر نتایج گردآوری شده از اطلاعات موجود در کامپیوترتان، اطلاعات مرتبط در وب نیز برایتان لیست می‌شود.

مایکروسافت همچنین روش‌های جدیدی را برای مالتی‌تسکینگ و اجرای همزمان چند برنامه در کنار هم در نظر گرفته است. هنوز دقیقا مشخص نیست که این روش‌ها چطور خواهند بود اما برخی می‌گویند این قابلیت شبیه به Expose در سیستم‌عامل OS X اپل عمل خواهد کرد. مایکروسافت می‌گوید این قابلیت می‌تواند سرعت بهره‌وری در سرتاسر سیستم‌عامل را افزایش دهد. از آنجا که مایکروسافت در ویندوز ۱۰ تمرکز ویژه‌ای روی کاربران قدیمی و حرفه‌ای خود داشته، تغییرات زیادی در Command Prompt ایجاد کرده تا بتوانند دستورات متنی بیشتری را وارد کنند و کنترل بیشتری روی سیستم خود داشته باشند.

توجه‌ بیشتر به محیط دسکتاپ و کاربران سنتی ویندوز باعث نشده تا مایکروسافت کاربران ابزارهای لمسی را فراموش کند. برنامه‌نویسان مایکروسافت تغییراتی در نوار Charms ایجاد کرده‌اند و آن را بهبود بخشیده‌اند. مایکروسافت قصد دارد کاربران ویندوز ۸ را نیز حفظ کند و امکانات بیشتری را در اختیار آنها قرار دهد.

ویندوز ۱۰ لمسی است و کاربران اگر بخواهند می‌توانند با دست صفحات را بالا و پایین کنند یا روی برنامه‌ای زوم کنند. ویژگی جدیدی به نام continuum هم به کاربران امکان می‌دهد با قطع صفحه کلید ویندوز ۱۰ به‌طور خودکار وارد حالت تبلت شده و App‌ها را به‌طور تمام صفحه ببینند. ویندوز ۱۰ ویژگی‌ای دارد که مشابه سیستم‌عامل مک است و با استفاده از آن می‌توانید زوم اوت کنید تا کل برنامه‌های باز در رایانه را ببینید و سپس یکی را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید برای انتقال بین برنامه‌ها رایانه را به شیوه دلخواه پیکربندی کنید.

یکی‌ دیگر از بهبود‌هایی که ویندوز ۱۰ نسبت به نسخه پیشین خود پیدا کرده است باز کردن و اجرای برنامه‌های بیشتر در کنار یکدیگر است. در واقع در ویندوز ۸ امکان قرارگیری دو اپلیکیشن در محیط دسکتاپ و مترو یا دو اپلیکیشن مترو در کنار یکدیگر فراهم شد که هرکدام ۵۰ درصد صفحه را اشغال می‌کردند. در ویندوز ۸.۱ این قابلیت بهبود یافت تا کاربر بتواند فضای بیشتری را به یکی از دو اپلیکیشنی که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، اختصاص دهد و برای مثال ۷۰ درصد صفحه به یک برنامه و ۳۰ درصد باقیمانده به دیگری اختصاص داده می‌شد. اما در ویندوز ۱۰ این قابلیت باز هم بهبود یافته تا کاربر بتواند چهار اپلیکیشن را در کنار یکدیگر اجرا کند.

زمان عرضه ویندوز۱۰

مایکروسافت نسخه‌ خاصی از ویندوز ۱۰ را تحت عنوان «Technical Preview» از روز گذشته در اختیار کاربران علاقه‌مند به استفاده از این سیستم‌عامل جدید قرار داده تا از آن استفاده کنند و بتوانند بازخوردهای آنها را درباره تغییرات اعمال‌شده در نسخه جدید ویندوز اعلام کنند. اگر جزو این علاقه‌مندان هستید برای استفاده آزمایشی از این سیستم‌عامل به آدرسhttp://preview.windows.com/ سر بزنید.

اما نسخه مخصوص مصرف‌کننده ویندوز ۱۰ براساس اعلام مایکروسافت در اوایل سال ۲۰۱۵ منتشر خواهد شد.

مایکروسافت وعده داده که تغییرات اعلام شده تنها بخشی از تغییراتی هستند که غول نرم‌افزاری دنیا برای ویندوز ۱۰ در نظر گرفته است. به این ترتیب احتمالا طی ماه‌های آینده شاهد اضافه شدن امکانات بیشتری به نسخه بعدی ویندوز خواهیم بود.

علت نام‌گذاری ویندوز ۱۰

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که چرا به جای ۹، مایکروسافت ویندوز جدید خود را با نام ویندوز ۱۰ معرفی کرده است.

به گزارش کامپیوترورلد، انتخاب عدد ۱۰ ارائه این پیام از طرف مایکروسافت به کاربران است که ویندوز جدید یک تحول اساسی نسبت به گذشته محسوب می‌شود و این شرکت محصول خارق‌العاده‌ای را عرضه کرده که نسبت به تولیدات قبلی متفاوت است.

ویندوز 10 به جای 8