دنیای‌اقتصاد: بازار کامپیوترهای شخصی در سال‌های اخیر تا حد زیادی تحت‌تاثیر بازار محصولات شخصی هوشمند به‌خصوص تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند قرار گرفته و همین موضوع در نهایت به رکود و کاهش میزان صادرات و رشد این بازار منجر شده است. با این همه اما هنوز بارقه‌های امید برای بهبود این بازار وجود دارد. بررسی‌های اخیر در این زمینه نشان می‌دهد که بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در سال‌های آینده هم با وجود کاهش میزان صادرات، روند رشد بهتری خواهد داشت.

جدیدترین گزارش منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی تا پایان سال ۲۰۱۴ تا ۷/۳ درصد کاهش خواهد داشت. این در حالی است که پیش‌بینی‌های قبلی از این رقم رشد سالانه تا پایان سال ۲۰۱۴ نشان از کاهش ۶درصدی داشته است. صادرات کامپیوترهای شخصی در مناطق و بازارهای در حال رشد و توسعه همچنان رقابتی باقی خواهد ماند و کمتر تحت‌تاثیر چالش‌های اقتصادی و سیاسی کشورهای این مناطق قرار می‌گیرد.

این در حالی است که افزایش میزان تقاضاهای تجاری در بازارهای پیشرفته و بزرگ هم باعث شده است تا بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در نیمه اول سال ۲۰۱۴ شاهد روند رشد قابل قبولی نسبت به گذشته باشد.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که صادرات کامپیوترهای شخصی در بازارهای پیشرفته و بزرگ در سال ۲۰۱۴ رشد ۶/۵ درصدی را تجربه کند که این میزان بالاترین میزان رشد سالانه این بازار از سال ۲۰۱۰ تا حالا بوده است. جالب اینکه بازار کامپیوترهای شخصی در مناطق پیشرفته و بزرگ در هر دو بخش مصرفی و تجاری شاهد رشد مثبت بوده است. از طرف دیگر، چشم‌انداز بازار کامپیوترهای شخصی در مناطق در حال رشد و توسعه نشان از رکود نسبی دارد که به دنبال کاهش ثبات در وضعیت اقتصادی مناطقی مانند آسیا پاسیفیک، آمریکای لاتین، اروپای مرکزی، آفریقا و خاورمیانه رخ داده است.

پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز XP از طرفی و نفوذ بیشتر تبلت‌های هیبریدی در بازارهای مختلف تاثیر بسیار زیادی بر بازار کامپیوترهای شخصی گذاشته‌اند. این در حالی است که رشد کروم بوک‌ها به‌خصوص در بخش‌های آموزشی در بازارهای پیشرفته و بزرگ به رشد کلی بازار جهانی کامپیوترهای شخصی کمک زیادی کرده است. در مناطق درحال‌توسعه اما عواملی مانند پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز XP تاثیر زیادی بر بازار کامپیوترهای شخصی گذاشته است.

«جی چو» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این زمینه می‌گوید: «برنامه‌های مختلف برای کاهش قیمت تمام‌شده کامپیوترهای شخصی و از طرفی و ورود ویندوز ۱/۸ به این بازار می‌توانند عوامل مهمی در سرعت بخشیدن به روند رشد بازار جهانی کامپیوترهای شخصی باشند.

این در حالی است که اشباع شدن بازار جهانی انواع تبلت‌ها باعث ثبات و حتی رکود تدریجی و نسبی این بازار می‌شود تا در نهایت این موضوع هم به بازگشت روند بهبود به بازار جهانی کامپیوترهای شخصی کمک کند. از طرفی بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار کامپیوترهای شخصی معتقدند که ورود ویندوز ۹ به بازار در سال ۲۰۱۵ هم می‌تواند تاثیر زیادی بر رشد بازار جهانی کامپیوترهای شخصی داشته باشد.»

چشم‌انداز بهبود در بازار کامپیوترهای شخصی

چشم‌انداز بهبود در بازار کامپیوترهای شخصی