دنیای‌اقتصاد: طی روزهای اخیر شاهد تبلیغات گسترده‌ای از رایتل به‌خصوص در شبکه‌های تلویزیونی در زمینه پیوستن این شرکت به رومینگ ملی بوده‌ایم. در واقع یک نقطه ضعف بزرگ اپراتور سوم نداشتن پوشش مناسب در سراسر کشور بود که تصور می‌شد با پیوستن به رومینگ ملی و استفاده مشترک از ظرفیت پوشش‌دهی سایر اپراتورها این ضعف هم برطرف شود. حالا اما مشخص شده که کاربران رایتل برای استفاده از شبکه‌های دیگر اپراتورها باید هزینه اینترنت بیشتری بپردازند به این دلیل که رایتل هم هنگام استفاده از شبکه دیگر اپراتورها باید به آنها هزینه استفاده را پرداخت کند. این موضوع اما برای کاربران اینترنت رایتل که بخش عمده کاربران این اپراتور را تشکیل می‌دهند هزینه‌بر است و به نوعی اینترنت کاربرانی که در نقاط خارج از پوشش رایتل قرار دارند بسیار گران تمام می‌شود.

از سوی دیگر با توجه به صادر نشدن مجوز ارائه تکنولوژی نسل سوم موبایل به اپراتورهای دیگر، مشترکان رایتل با تکنولوژی قدیمی‌تر یعنی نسل ۷۵/۲ یا GPRS به رومینگ ملی وصل می‌شوند که سرعت قابل مقایسه‌ای ندارد و به این ترتیب اگر کاربر در منطقه غیرپوشش رایتل از اینترنت اپراتور دیگر استفاده کند عملا به صرفه‌تر و ارزان‌تر است، ضمن اینکه تکنولوژی و سرعت هم تفاوتی نمی‌کند.

درحالی‌که حدود دو هفته از اجرای فاز اول طرح رومینگ ملی می‌گذرد بسیاری ازمشترکان رایتل به‌خصوص در تهران و برخی شهرهای بزرگ تحت پوشش نیز نسبت انتقال ناخواسته خط آنها به اپراتورهای دیگر گله‌مند هستند. در واقع به‌دلیل ضعف پوشش‌دهی این شبکه حتی در تهران نیز گوشی کاربران رایتل مرتبا روی دیگر شبکه‌ها رومینگ می‌شود و این اپراتور و نیاز به یک تنظیم فنی داخل گوشی برای جلوگیری از این وضع است.

مجید صدری، مدیرعامل (اپراتور سوم) در گفت‌وگو با «ایسنا» یادآور شده بود که حدود ۸۰ درصد مشترکان رایتل، مشترکان دیتا (اینترنت) هستند.

اما چندی پیش و در مراسم رونمایی از رومینگ ملی نیز مدیرعامل اپراتور اول در قیاس اینترنت نسل سه با نسل‌های قبلی این دو را مانند هواپیما و بنز دانسته و گفته بود: در بهترین شرایط اینترنت نسل دو می‌تواند مانند یک ماشین بنز حرکت کند درحالی‌که نسل سه مانند هواپیما است.

حال این سوال پیش می‌آید در شرایطی که ۸۰ درصد مشترکان رایتل افرادی هستند که از سیم‌کارت خود برای دسترسی به اینترنت پهن باند استفاده می‌کنند اگر قرار باشد در نقطه‌ای به‌دلیل عدم پوشش اپراتور سوم دسترسی آنها به شبکه اپراتورهای اول و دوم منتقل شود قطعا این کاربر در دسترسی به سرعت مدنظر خود در شرایطی قرار می‌گیرد که باید با سرعتی پایین‌تر از خدمات اینترنتی مورد نظر خود استفاده کند.

اما نکته جالب‌تر موضوعی است که مدیرعامل اپراتور سوم به آن اشاره و این‌گونه اظهار کرد که مشترکان رایتل در صورت استفاده از رومینگ ملی ملزم خواهند شد هزینه‌ای جداگانه بابت اینترنت پرداخت کنند؛ چرا که این هزینه به اپراتور ارائه‌کننده خدمات تعلق می‌گیرد.

مجید صدری در این زمینه با تاکید بر این نکته که از ابتدای تیرماه سال‌جاری تعرفه‌های رایتل کاهش یافته، اظهار کرد: برای استفاده از اینترنت آزاد تعرفه ما برای هر کیلوبایت نیم ریال بود که اکنون این تعرفه به ۳۵/۰ ریال کاهش پیدا کرده است. البته باید این نکته را هم مدنظر داشت در صورتی که مشترک ما بسته تخفیفی فعال کرده باشد و برای دوره‌ای اینترنت او روی اپراتورهای دیگر روم شود هزینه استفاده از اینترنت اپراتورهای اول و دوم جداگانه محاسبه می‌شود.

همه این موارد در شرایطی است که مدیرعامل اپراتور اول چندی پیش این‌گونه گفته بود که بوده‌اند کاربرانی که به‌دلیل فعال نکردن بسته‌های تخفیفی اینترنت رقم‌هایی حتی حدود ۳۰۰ هزار تومان را در قبض‌های خود مشاهده کرده‌اند.

البته با این وجود مدیرعامل رایتل بر این نکته تاکید دارد که اپراتور سوم بحث توسعه شبکه خود را با جدیت دنبال خواهد کرد تا کاربران این اپراتور در نقاط بیشتری دسترسی داشته باشند.

با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد با اجرای این طرح اگر چه مشترکان اپراتور سوم ممکن است در برخی نقاط برای برقراری تماس‌های صوتی دسترسی بیشتری داشته باشند اما این سوال هم برایشان ایجاد شده که آیا از این طریق هزینه‌های متعدد و غیرقابل پیش‌بینی مختلفی به آنها تحمیل می‌شود؟