سازندگان تلویزیون، برندگان جام جهانی

مریم عسگری: در میان کالاهای دیجیتالی، تلویزیون طی ماه‌های گذشته نه تنها رکود را تجربه نکرده، بلکه گویا بازاری گرم و پر جنب‌وجوش داشته است. رونقی که اگرچه بیشتر کسبه و فعالان بازار آن را پیش‌بینی کرده‌بودند؛ اما باز هم برای گروهی از فعالان بازار عجیب بود.

البته گروهی از فعالان بازار اعلام کرده‌اند، رونق در حد انتظار نبوده است؛ اما کارشناسان، شرکت‌های عرضه‌کننده و نمایندگی‌های فروش اعلام کرده‌اند بازار تلویزیون از نیمه دوم اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد ماه با افزایش چشمگیر میزان تقاضا مواجه بود. حتی گروهی اعلام کردند که رونق بازار فوتبالی تلویزیون بیش از بازار شب عیدی بود که گذشت.

نمایندگی‌های فروش همچنین اعلام کردند، بازار خرید و فروش تجهیزات جانبی تلویزیون نظیر ست‌آپ‌باکس، عینک‌های سه‌بُعدی، اسپیکر و... نیز در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال رونق داشت.

اما دلیل رونق بازار تلویزیون و تجهیزات جانبی در شرایطی که تجربه سال‌های قبل در ماه‌های اردیبهشت و خرداد بی‌رونقی و رکود است چیست؟ این گزارش را بخوانید تا علت را بدانید.

رونق فوتبالی بازار تلویزیون

ثبات‌قیمت، تنوع بالای محصولات موجود در بازار از لحاظ مدل و قیمت به‌دلیل تکیه بازار به تولیدات داخلی و ارائه هدایای ضمن خرید یا پروموشن‌ از جانب نمایندگی‌های فروش به خریداران تلویزیون برخی از دلایل رونق بازار لوازم صوتی و تصویری در دورانی است که سایر کالاها در وضعیت بحران از لحاظ موجودی و تقاضا قرار دارند.

اما کارشناسان می‌گویند: رونق چشمگیر بازار تلویزیون دلیل دیگری دارد.

به گفته آنها، برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال موجب شد تا بازار تلویزیون با افزایش چشمگیر سطح تقاضا به‌ویژه برای نمونه‌هایی با سایز بزرگ (۴۷ تا ۷۵ اینچ) مواجه شود. چرا که تماشای فوتبال در یک تلویزیون سایز بزرگ و با کیفیت تصویر بالا برای همه دلنشین‌تر است.

همچنین هدایایی که برخی شرکت‌ها برای مسابقات جام جهانی در نظر گرفته بودند تا حدود زیادی به رونق بازار این کالا کمک کرد.

شروین فلاح دوست مدیر بازاریابی بخش صوتی و تصویری شرکت ال جی با تایید موضوع رشد تقاضا برای تلویزیون‌های سایز بزرگ در بازار به «دنیای اقتصاد» گفت: از حدود دو هفته مانده به آغاز مسابقات جام جهانی تا یک هفته پس از شروع این مسابقات، بازار خرید و فروش تلویزیون و به‌ویژه نمونه‌های سایز بزرگ (۴۷ اینچ به بالا) با رشد چشمگیر تقاضا مواجه شد.

وی افزود البته در کنار رونق بازار تلویزیون‌های سایز بزرگ، بازار دستگاه‌هایی نظیر ست‌آپ‌باکس به‌دلیل محدودیت‌های ماهواره‌ای رونق گرفت.

مدیر بازاریابی بخش صوتی و تصویری شرکت ال‌جی گفت؛ بی‌شک اگر ال‌جی برای این ایام پروموشن در نظر می‌گرفت میزان تقاضا بسیار بیشتر می‌شد.

تیرگر، مدیر فروش شرکت حافظ ‌پخش یکی از عرضه‌کنندگان محصولات صوتی و تصویری سامسونگ هم در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، بازار لوازم صوتی و تصویری و به‌ویژه تلویزیون و تجهیزاتی نظیر ست‌آپ‌باکس، عینک‌های سه‌بُعدی و... را با افزایش چشمگیر تقاضا مواجه کرد.

مسوول فروش یکی از نمایندگی‌های فروش تلویزیون‌های سونی هم با تایید این موضوع گفت: می‌توان گفت این رویداد ورزشی بازار تلویزیون را دگرگون کرد. زیرا در یک برهه زمانی دو ماهه در شرایطی که تجربه سال‌های قبل از بازار اردیبهشت و خرداد تلویزیون رکود را نشان می‌داد، بازار رونقی چشمگیر گرفت.

یک عرضه‌کننده تلویزیون‌های پاناسونیک هم در این باره گفت: نمونه‌های سایز بزرگ پلاسما به‌ویژه پلاسماهای سه‌بُعدی در خرداد ماهی که گذشت با افزایش تقاضا مواجه شدند.

فعالان بازار تلویزیون اعلام کردند، این مسابقات کمک بزرگی به بازار بهاری تلویزیون امسال کرد و این امیدواری وجود دارد که بازار تابستانی هم به همین منوال باشد.

تکنولوژی‌هایی که محبوب‌تر بودند

به گفته فعالان بازار تلویزیون‌های بزرگ‌تر از ۴۷ اینچ و به‌ویژه نمونه‌های ۵۵ تا ۷۵ اینچ بیشترین میزان تقاضا در بهار فوتبالی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در میان تکنولوژی‌ها نیز اسمارت‌تی‌وی‌های سه‌بُعدی بیشترین میزان تقاضا را به خود اختصاص دادند. اما برخی نمایندگی‌های فروش از تقاضای بالا برای LED‌های معمولی با سایز بزرگ خبر داده و اعلام کردند، خریداران توجه چندانی به تکنولوژی سه‌بُعدی نشان نداده و بیشتر به دنبال یک تلویزیون بزرگ با کیفیت پخش مطلوب بودند. در این میان برخی شرکت‌ها محصولاتی به بازار عرضه کردند که ویژگی‌های خاص فوتبالی دارند.

نمونه‌اش شرکت سامسونگ است. سام الکترونیک در این زمینه به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: سامسونگ در سال ۲۰۱۴ همزمان با برگزاری جام جهانی فوتبال، اقدام به ارائه سرویس حالت فوتبال (Soccer Mode) در تلویزیون‌های جدید خود کرد که با وجود تازه‌وارد بودن این تلویزیون‌ها مورد توجه واقع شدند.

بر اساس اعلام این شرکت؛ حالت فوتبال برای ارتقای تجربه دیداری و شنیداری برنامه‌های ورزشی و به‌ویژه ورزش فوتبال ارائه شده است، به طوری که بیینده حس می‌کند در استادیوم حضور دارد! به همین دلیل از تماشای فوتبال توسط این تلویزیون‌ها لذت بیشتری می‌برد.

تیرگر، مدیر فروش شرکت حافظ‌ ‌‌پخش نیز در این باره گفت: به غیر از تلویزیون‌های جدید سامسونگ که مخصوص فوتبال‌دوست‌ها در تعداد محدود به بازار عرضه شده است، تلویزیون‌های سه‌بُعدی با سایز ۵۵ تا ۷۵ اینچ بیشترین حجم تقاضا را در ماه گذشته به خود اختصاص دادند.

وی افزود: هر چند قابلیت پخش مسابقات فوتبال به صورت سه‌بُعدی در جام جهانی ۲۰۱۴ وجود نداشت، اما اکثر تلویزیون‌های سایز بزرگ سامسونگ سه‌بُعدی هستند و به همین دلیل سایز بزرگ‌های سه‌بُعدی فروش بالایی داشتند.

مدیر بازاریابی بخش صوتی و تصویری شرکت ال‌جی هم در این باره گفت؛ طی مدت اخیر نمونه‌های ۴۷ و ۵۵ اینچ از تلویزیون‌های LED هوشمند که به DVB-T مجهزند بیشترین میزان تقاضا را داشتند.

وی افزود: تلویزیون‌های مجهز به تکنولوژی DVB-T قابلیت پخش کانال‌های دیجیتال را داشته و به همین دلیل از طرف علاقه‌مندان به تماشای فوتبال مورد توجه قرار گرفتند.

شروین فلاح‌دوست با اشاره به اینکه در حال حاضر نمونه‌های کوچک‌تر از ۴۷ اینچ مخاطبان کمتری دارند، گفت: در حال حاضر سیاست شرکت‌های تولیدکننده و عرضه‌کننده تلویزیون، عرضه تلویزیون‌های سایز بزرگ با قیمت نزدیک به نمونه‌هایی با سایز کوچک‌تر است و با توجه به این موضوع است که توجه خریداران به سمت نمونه‌های سایز بزرگ تلویزیون جلب شده است.

سودجویی از نوع فوتبالی

افزایش تقاضا برای تلویزیون‌های سایز بزرگ اگرچه رونق بازار را دربر داشت، اما موجب شد گروهی از سودجویان به طمع کسب سود بیشتر به بهانه رشد تقاضا و کاهش موجودی قیمت‌ها را تا حدودی افزایش دهند.

این افراد که بیشتر آنها فروشندگان آزاد بازار لوازم صوتی و تصویری هستند و تحت نمایندگی شرکت‌های واردکننده فعالیت نمی‌کنند قیمت برخی از نمونه‌ها را در حدود ۵ تا ۱۰ درصد افزایش داده‌ و علت این افزایش قیمت را کاهش موجودی اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که نمایندگی‌های فروش اعلام کردند از لحاظ موجودی هیچ مشکلی در بازار وجود ندارد و شرکت‌های عرضه‌کننده قیمت‌کالاها را تغییر نداده‌اند.

البته برخی شرکت‌ها پروموشن و هدایای نوروزی را حذف کرده و به این ترتیب قیمت‌ها به زمان قبل از ارائه این پروموشن‌ها (دی و بهمن ماه سال ۹۲) بازگشت.

اما آنها اعلام کردند این اتفاق به معنی رشد قیمت نیست.

با این حال گروهی از فروشندگان به افزایش قیمت معتقدند. یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری نیز در این مورد گفت: با نزدیک شدن به زمان برگزاری مسابقات جام جهانی برخی از نمونه‌های تلویزیون نظیر تلویزیون‌های سایز بزرگ (تلویزیون‌های بزرگ‌تر از ۵۰ اینچ) در بازار با رشد تقاضا مواجه شدند.

به همین دلیل موجودی این تلویزیون‌ها که سابق بر این در بازار مخاطبان زیادی نداشتند ناگهان کم شد و ما ناچار به افزایش قیمت شدیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت مشکل کاهش موجودی را رفع می‌کند، گفت: افزایش قیمت مشکل کاهش موجودی را رفع نمی‌کند اما این یک قانون است و هر گاه کالایی در هر بازاری با کاهش موجودی مواجه می‌شود ناگهان تقاضا برای آن افزایش یافته و کسبه قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

یکی دیگر از فعالان بازار در این زمینه می‌گوید: ممکن است برخی از این شرایط سوءاستفاده کرده و مدل‌هایی که با کاهش موجودی مواجه نشده‌اند را نیز در لیست کمیاب‌ها قرار دهند و به این ترتیب قیمت‌ها را افزایش دهند.

اما در هر حال این یک حقیقت است که حجم عرضه به‌دلیل کاهش تقاضا طی ماه‌های قبل کم شده و حالا که تقاضا تا حدودی افزایش یافته بازار با کاهش موجودی مواجه شده است.