ندا لهردی: دنیای تکنولوژی به سرعت رشد و توسعه پیدا می‌کند. به این ترتیب است که رونق این صنعت همراه با رشد سریع آن باعث شده است که شرکت‌های نوظهور و کوچک بسیاری در سال‌های اخیر در آن شکل گرفته و راه‌اندازی شوند. این استارت‌آپ‌ها معمولا در مدتی کوتاه، رشد سریعی داشته و اغلب توسط شرکت‌های بزرگ این صنعت خریده می‌شوند. این در حالی است که این شرکت‌های نوپا معمولا به‌خاطر روند رشد و رونق سریع خود وارد بازار بورس هم می‌شوند. در نهایت استارت‌آپ‌ها در سال‌های اخیر سهم قابل توجهی در رونق و توسعه صنعت تکنولوژی و بسیاری از صنایع دیگر داشته‌اند و از این جهت اهمیت زیادی دارند. به همین دلیل هم مجله آنلاین Fortune به‌تازگی فهرستی از موسسان ارزشمندترین استارت‌آپ‌های تکنولوژی دنیا را منتشر کرده است تا ببینیم چه افرادی در پشت رشد این شرکت‌های نوظهور و کوچک موفق قرار دارند. با این اوصاف این موسسان به ترتیب عبارتند از:
شرکت Airbnb

با ارزش ۱۰ میلیارد دلار: این شرکت نوظهور در واقع یک شبکه اجتماعی است که در زمینه اجاره املاک و مسکن به افراد فعالیت می‌کند. این شرکت در حال حاضر فهرستی از بیش از ۵۰۰ هزار مورد ملک در ۳۳ هزار شهر و ۱۹۲ کشور جهان دارد. این استارت‌آپ در سال ۲۰۰۸ و توسط «برایان چسکی» و «جو گبیا» تاسیس شد. برایان چسکی که مدیرعامل این شرکت هم هست درباره آن می‌گوید: «ما یک شرکت فعال در زمینه سرویس‌های آنلاین اجتماعی هستیم.» این شرکت در سانفرانسیسکو قرار دارد و در طول مدت کوتاه فعالیتش توانسته در زمینه «اقتصاد به اشتراک‌گذاری» جایگاه خوبی پیدا کند. اقتصاد به اشتراک‌گذاری در واقع بازاری است که در آن هر شخصی می‌تواند هر چیزی را از یک خودرو دست دوم گرفته تا یک خانه را برای معامله به اشتراک بگذارد. جو گبیا دیگر موسس این شرکت هم در حال حاضر مدیر ارشد محصولات این شرکت است.
شرکت Xiaomi با ارزش 10 میلیارد دلار:


«لی جون» یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ چینی همراه با هفت نفر از همراهان دیگرش شرکت Xiaomi را که در زمینه لوازم مصرفی الکترونیک فعالیت می‌کند در سال ۲۰۱۰ تاسیس و راه‌اندازی کردند. آنها این شرکت را با هدف در اختیار گرفتن بازار متوسط رو به پایین راه‌اندازی کردند تا بتوانند محصولاتی با کیفیت را برای بازار ارزان‌قیمت‌ها تولید و عرضه کنند. یکی از محصولات آنها موبایل هوشمند Mi۳ است که قیمتی به اندازه نصف قیمت iPhone ۵C دارد. حالا لی جون به دنبال گسترش تجارتش به ۱۰ کشور دیگر به جز چین است و تصمیم دارد فروش موبایل‌های هوشمند این شرکت را تا پنج برابر افزایش دهد.
شرکت Dropbox با ارزش 10 میلیارد دلار:

این شرکت از سال ۲۰۰۷ توسط «درو هوستون» و «آرش فردوسی» تاسیس شد که هر دو فارغ‌التحصیل دانشگاه MIT هستند. حالا این شرکت که در زمینه سرویس‌های رایانش ابری فعالیت می‌کند، یکی از پرطرفدارترین سرویس‌ها در این زمینه را ارائه می‌کند. این شرکت سال گذشته میلادی اپلیکیشن ایمیل Mailbox را هم خرید و در نهایت اپلیکیشن Camera را هم ارائه کرد تا ۲۷۵ میلیون کاربر سرویس Dropbox بتوانند به راحتی عکس‌ها و تصاویر خودشان را به اشتراک بگذارند.
شرکت Palantir با ارزش 9 میلیارد دلار:

این شرکت در سال ۲۰۰۴ توسط پنج نفر از فارغ‌التحصیلان رشته حقوق دانشگاه استنفورد تاسیس شد و در حال حاضر در زمینه تحلیل داده‌ها و خدمات نرم‌افزاری فعالیت می‌کند. این شرکت در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته و مشتریان زیادی از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی دارد.
شرکت Jingdog با ارزش 3/7 میلیارد دلار:

وقتی ویروس مرگ آور «سارس» در سال ۲۰۰۲ در چین شیوع پیدا کرد و افراد حتی برای خریدهای روزانه‌شان هم ترجیح می‌دادند از خانه بیرون نروند، «لیو کیانگدانگ» سود خوبی را از طریق تجارت الکترونیک کوچکش به‌دست آورد. در آن زمان یکی از مدیران این شرکت ایده خوبی برای فروش بعضی از اجناس آن به صورت آنلاین پیشنهاد کرد که در نهایت باعث رونق و رشد تجارت Jingdog شد. کیانگدانگ می‌گوید: «من تا پیش از آن اتفاق چیز زیادی از اینترنت نمی‌دانستم. اما از زمانی که این شرکت سه سال بعد از تاسیسش به فروش آنلاین ۱۲ میلیون دلاری دست پیدا کرد، تصمیم گرفتم بخش‌های دیگر را تعطیل و تنها بر فعالیت آنلاین تمرکز کنم. به این ترتیب بود که این شرکت به سرعت رشد کرد و حالا قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ به صورت رسمی وارد بورس شود.»
شرکت Zalando AG با ارزش 4/5 میلیارد دلار:

این شرکت آلمانی در زمینه تجارت الکترونیک و در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۰۸ توسط دو همکلاسی به نام‌های «رابرت گنتز» و «دیوید شیندلر» در برلین راه‌اندازی شد. این شرکت با الگو برداری از شرکت‌های دیگری در مکزیک و آرژانتین در ابتدا تنها به فروش کفش‌های ورزشی می‌پرداخت، اما به‌تدریج لباس و لوازم جانبی و زیورآلات را هم به فهرست محصولاتش اضافه کرد. این شرکت قرار است در سال ۲۰۱۴ یا ۲۰۱۵ به صورت رسمی وارد بازار بورس شود.
شرکت SpaceX با ارزش 8/4 میلیارد دلار:

این شرکت که با نام Space Exploration Technologies Corporation هم شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۲ توسط «الون ماسک» مدیرعامل شرکت بزرگ Tesla Motors تاسیس شد. SpaceX در واقع یک شرکت حمل‌ونقل فضایی خصوصی است که قرار است رویای کودکی الون ماسک برای رفتن به فضا و زندگی در سیارات دیگر را به حقیقت نزدیک کند. این شرکت در حال حاضر بیش از ۳ هزار نفر کارمند دارد و یک سفینه ۶/۱ میلیارد دلاری را با کمک ناسا ساخته است.
شرکت Cloudera با ارزش 1/4 میلیارد دلار:

این شرکت نرم‌افزاری در سال ۲۰۰۹ در پائولو آلتو توسط سه مهندس از شرکت‌های گوگل، یاهو و فیس‌بوک تاسیس شد. این شرکت در زمینه فروش نرم‌افزار، ارائه خدمات پشتیبانی برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ فعالیت می‌کند. این شرکت در ماه مارس گذشته توانست ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه را از شرکت‌های گوگل و اینتل جذب کند.
شرکت Spotify با ارزش 4 میلیارد دلار:

این استارت‌آپ به خاطر سرویس موسیقی آنلاینش در دنیا شناخته می‌شود و «دنیل اک» سوئدی آن را در سال ۲۰۰۸ تاسیس و راه‌اندازی کرد. ساختار ساده این شبکه اجتماعی و امکان دسترسی به میلیون‌ها فایل موسیقی مختلف در آن، این سرویس را به محبوبیت زیادی در سرتاسر دنیا رسانده است. دنیل اک می‌گوید: «همه ما همیشه دوست داشته‌ایم که تمام آهنگ‌ها و فایل‌های موسیقی جهان را در اختیار داشته باشیم و حالا این سرویس می‌تواند این حس خوب را به ما بدهد.»
شرکت Pinterest با ارزش 8/3 میلیارد دلار:
0
«بن سیلبرمن»، «اوان شارپ» و «پل سیارا» این شرکت را در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی و تاسیس کردند تا یک مجموعه مجازی از محتوا را ایجاد کنند. Pinterest در واقع ابزاری دیداری برای افرادی است که می‌خواهند ایده‌های مختلف را بررسی کرده و به آنها دسترسی داشته باشند.

ارزشمندترین استارت‌آپ‌های تکنولوژی

ارزشمندترین استارت‌آپ‌های تکنولوژی