گلایه‌های مالیاتی در بازار آی‌تی

مریم عسگری: فعالان صنف آی‌تی و به‌ویژه بدنه فروشگاهی که در دو سال گذشته تحت تاثیر مشکلات و اتفاقات خارجی و داخلی روزهای سختی را سپری کرده‌اند، این روزها نیز تحت‌تاثیر برخی از اخبار، روزهای پراضطرابی را می‌گذرانند. انتشار اخباری کارشناسی شده یا نشده در مورد مسائل خاص و تاثیرگذار بر بازار مانند تغییرات تعرفه‌ای، لغو یا اجرای طرح‌های خاص برای نظارت بر بازار و همچنین تصمیمات جدید مالیاتی!

در این بین بحث مالیات و تعیین ضرایب مالیاتی برای سال ۹۲ از بحث‌های داغ است که خبرهای گوناگونی در مورد روند محاسبه و میزان آن طی ماه‌های گذشته به گوش رسیده است.

بحثی که اگرچه تمام اعضای صنف آی‌تی (چه شرکتی‌ها و چه فروشنده) به اجرای درست و عادلانه آن معتقدند و می‌گویند: مالیات حق دولت است و همه ما باید بابت خدماتی که دریافت می‌کنیم، مالیات بپردازیم؛ اما به برخی شیوه‌های محاسبه و دریافت مالیات و... اعتراض‌هایی دارند.

با توجه به این موضوع، ما به بررسی مشکلات مالیاتی گروه فروشگاهی صنف آی‌تی پرداخته‌ایم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید، این گزارش را بخوانید:

اعتراض به مالیاتی که هنوز تعیین نشده است

طی ماه‌های گذشته، بارها و بارها در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها شاهد انتشار اخباری در رابطه با اعتراض‌های کسبه و همچنین اتحادیه صنف رایانه به میزان و شیوه محاسبه مالیات بدنه فروشگاهی صنف آی‌تی

بودیم.

اعتراض‌هایی که قبل از اعلام نرخ مالیات فعالان این صنف صورت گرفته است و تا حدودی بر وضعیت بازار و روند قیمت‌ها تاثیر گذاشته است، چرا که از زمان انتشار خبر احتمال رشد مالیات صنف فروشگاهی، برخی از فروشندگان بازار قیمت‌ها را در حدود پنج تا ۱۰ درصد افزایش دادند.

در این بین انتشار برخی از شایعات به آتش افزایش قیمت در بازار دامن زده است.

به‌عنوان مثال، برخی از احتمال ۲ برابر شدن مالیات سال ۹۲ بدنه فروشگاهی نسبت به سال قبل خبر داده و گروهی نیز اعلام کرده‌اند ممکن است حتی در مورد برخی این رقم بیشتر هم باشد.

البته سازمان امور مالیاتی هنوز میزان مالیات پرداختی فروشگاه‌ها را اعلام نکرده است، اما فروشندگان بر اساس حدس و گمان یا بر اساس اعتماد به گفته‌های برخی پیشاپیش هم به اتحادیه اعتراض کرده‌اند و هم قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.

گویا اتحادیه هم براساس برخی از مستندات نسبت به افزایش مالیات فروشگاه‌داران این صنف اطمینان داشته و به همین دلیل به سازمان امور مالیاتی اعتراض کرده است، زیرا سیدمهدی میرمهدی رئیس این اتحادیه به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرده است: اگرچه هنوز رقم مالیات به ما اعلام نشده است، اما سازمان امور مالیاتی طی گفت‌وگویی که با ما داشت، اعلام کرده است که مالیات سال ۹۲ در حدود دو تا سه برابر سال قبل‌ترش خواهد بود و به همین دلیل در این خصوص ما به وزارت دارایی شکایت کرده و جلسات متعددی با مسوولان این وزارتخانه برگزار کردیم و حالا منتظر نتیجه هستیم.

میرمهدی گفت: ما با پرداخت مالیات هیچ مشکلی نداریم و این وظیفه ماست که به دولت مالیات بپردازیم، اما این مالیات باید منطقی باشد و در صورت تعیین مالیات با رقم غیرمنطقی قطعا بازار نابود می‌شود.

میرمهدی اعلام کرد: منتظر اعلام نتیجه مذاکرت از سوی وزارت دارایی هستند.

گلایه‌های مالیاتی صنف آی‌تی

شیوه محاسبه مالیات، ضرایب مالیاتی، بی‌اعتمادی حسابرسان و ممیزهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی به فعالان بازار در رابطه با ارائه دفاتر مالیاتی و موضوعاتی از این دست برخی از مواردی هستند که فعالان صنف آی‌تی به‌ویژه بدنه فروشگاهی به آن اعتراض دارند.

در مورد گلایه‌مالیاتی صنف آی‌تی باید بگوییم که تا یکی دوسال قبل عمده اعتراض‌ها به نوع و شیوه محاسبه مالیات (علی‌الراس) بود. شیوه‌ای که مشاهدات محلی اصل و اساس آن بوده است و بنابر اعلام فعالان بازار کامپیوتر و همچنین رئیس اتحادیه صنف رایانه از بی‌اعتمادی ممیزان مالیاتی سازمان امور مالیاتی به اظهارات فروشگاه‌داران ناشی می‌شود.

امسال اما با توجه به وضعیت خاص بازار(رکود و بی رونقی شدید) عمده اعتراض‌های پیش از موعد فعالان بازار به سازمان امور مالیاتی به میزان مالیاتی که قرار است محاسبه و اعلام شود، مربوط می‌شود.

فعالان بازار که با لحاظ کردن گفته‌های اتحادیه در مورد افزایش حداقل دو تا سه برابری نرخ مالیات ۹۲ نسبت به سال قبل معترض شده‌اند، می‌گویند در شرایطی که صنف کامپیوتر کمترین میزان فروش و سود را دارد چراباید هر سال بر میزان مالیات پرداختی آن به دولت افزوده شود. آنها می‌گویند؛ بهتر بود امسال با توجه به شرایط خاص بازار و رکود شدید در اکثر ماه‌های سال، سازمان امور مالیاتی نسبت به تعیین میزان مالیات کمی منعطف‌تر باشد.

رضا موسوی یکی از واردکنندگان مطرح بازار کامپیوتر و مدیرعامل شرکت آذرتحلیل در این باره به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد؛ در شرایط فعلی وضعیت بازار کامپیوتر بسیار نامساعد است و هر اتفاقی حتی در حد حرف روی بازار تاثیر زیادی می‌گذارد.

به همین دلیل است که در مواجهه با میزان مالیات سال ۹۲ از هم‌اکنون فعالان بازار موضع‌گیری کرده‌اند، زیرا می‌دانند در صورت بروز چنین اتفاقی بازار تعطیل می‌شود.

وی گفت: موضوع دیگر این است که بر اساس قانون، مالیات از سود فروشنده اخذ می‌شود و در شرایطی که ما روی فروش یک نوت‌بوک ۲ میلیون تومانی تنها ۱۰ هزار تومان سود می‌کنیم این منطقی نیست که بابت این سود ۱۰ هزار تومانی مالیات بپردازیم.

مرادیان یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره گفت: محاسبه مالیات با ضرایب نامعقول از مشکلات صنفی ماست که سال‌ها است با آن دست به گریبانیم.

به طوری‌که ما در حال حاضر سود بسیار کمی از محل معاملات خود می‌کنیم و باید حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد از این سود ناچیز را به عنوان مالیات تکلیفی و علاوه‌بر این ۸ درصد را در سال جدید به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنیم که در این صورت چیزی برایمان نمی‌ماند. این در حالی است که صنوف دیگر که سود بالاتری دارند، وضعیت

بهتری دارند.

یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره گفت: ضریب نامعقول نرخ مالیاتی هر سال بار مالیاتی سنگینی را به این صنف تحمیل می‌کند. به گفته وی، طبق قانون مالیاتی، برای صنف آی‌تی در سال ۷ درصد سود خالص (۱۰ درصد ناخالص) پیش‌بینی شده که شرکت‌ها باید ۱۸ درصد از این ۷ درصد را به عنوان مالیات به دولت بپردازند؛ هر سال نیز نسبت به سال قبل، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد به این مبلغ اضافه‌ می‌شود.

این واردکننده رسمی بازار گفت: این درحالی است که تعیین ۷ درصد سود خالص برای صنف آی‌تی متعلق به سال ۷۷ است که سود ناخالص صنف ۱۰ درصد بود نه اکنون که سود ناخالص صنف تنها ۲ تا ۳ درصد است.

برای مثال روی لپ‌تاپ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی ۴۰ هزار تومان سود است. محمدی افزود: علاوه‌بر این از فروشگاه‌های محصولات آی‌تی که محاسبه مالیات‌شان براساس ارائه دفاتر مالیاتی نیست، مالیات به صورت

علی الراس و با افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی نسبت به مالیات سال گذشته اخذ می‌شود.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران هم با انتقاد از وضعیت مالیات‌هایی که بر درآمد این صنف وضع می‌شود گفت: درآمد صنف ما طی سال‌های گذشته تغییری نکرده و حاشیه سود ما نسبت به گذشته کمتر هم شده است.

سیدمهدی میرمهدی کمیجانی افزود: اگرچه گفته می‌شود طی سال‌های اخیر قیمت رایانه، تبلت و تجهیزات رایانه‌ای افزایش چشمگیر داشته، اما باید به این نکته توجه کرد که از این افزایش قیمت سودی نصیب فروشندگان و فعالان این صنف نمی‌شود و در واقع حتی می‌توان گفت حاشیه سود ما سال‌های قبل خیلی بهتر از این بود.

وی به «دنیای اقتصاد» گفت متاسفانه مسوولان مالیاتی بدون در نظر گرفتن این مشکلات امسال مالیات زیادی از ما طلب کرده‌اند و توضیحات ما برای مسوولان سازمان امور مالیات هم بی‌فایده بوده و ما نتوانسته‌ایم این مساله را برای آنها توجیه کنیم که حاشیه سود ما به اندازه مالیاتی که برایمان تعریف می‌شود، نیست.

به گفته وی؛ اگر همکاران ما سودی بالا داشته باشند قطعا موظف هستند که مالیات خود را هم بپردازند، اما لازم است که مالیات وضع شده متناسب با درآمد افراد باشد نه فروش آنها؛ چرا که از آنچه به فروش می‌رسد تنها درصد کوچکی از آن درآمد و سود محسوب می‌شود و مابقی مبلغی است که بابت خرید آن کالا در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مشکل دیگر ما این است که مالیات باید از سود خالص اخذ شود نه از درآمد. این در حالی است که سازمان امور مالیاتی مالیات را براساس محاسبه درآمد مودیان تعیین می‌کند.

عدم تعامل سازمان امور مالیاتی برای تعیین مالیات با اتحادیه یا سازمان نظام صنفی نیز از موارد اعتراض رئیس اتحادیه صنف رایانه است که خواستار بررسی آن شد.

پاسخ سازمان امور مالیاتی

سازمان امور مالیاتی اعتراض‌های بی موقع کسبه و فعالان بازار کامپیوتر را عجیب خواند و اعلام کرد؛ هنوز تا زمان اعلام میزان مالیات صنوف مختلف و از جمله صنف آی‌تی زمان مانده است و این اعتراض‌ها زود هنگام است.

به گفته وکیلی، معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی، امسال سازمان امور مالیاتی برنامه‌ای ترتیب داده است تا میزان اعتراض‌ها چه در رابطه با شیوه محاسبه و چه سایر موارد کاهش یابد.

وکیلی در مورد میزان مالیات اعضای صنفی با توجه به شرایط خاص بازار نیز به «دنیای‌اقتصاد» گفت: قطعا امسال اعضای صنف آی‌تی ذوق زده می‌شوند. وی ارائه توضیحات بیشتر در این رابطه را به روزهای آینده موکول کرد.