از این پهنای باند اینترنت راضی نیستم
عکس: محمد حسین ولایتی/ خبرگزاری مهر سونیتا سراب پور : روزی که تمام مسوولان ارتباطی کشور در سالن اجلاس سران جمع شده‌ بودند، حسن روحانی به صراحت گفت: از شرایط پهنای باند کشور به هیچ وجه راضی نیست. رئیس‌جمهور روز گذشته و در جریان مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات که همزمان با روز جهانی ارتباطات برگزار شد همچنین از ارزیابی وزارت ارتباطات برای ایجاد ۳۰ هزار فرصت شغلی در بخش آی تی در سال جاری هم انتقاد کرد و گفت: انتظار وی ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در سال برای این بخش است.
روحانی همچنین با اعلام اینکه در حال حاضر از دهکده جهانی به سمت خانواده جهانی می‌رویم اعلام کرد که امروز یک شبکه بزرگ اجتماعی دارای میلیون‌ها کاربر است و در هر دقیقه یک میلیون و ۸۰۰ هزار لایک برای یک پست در فیس‌بوک را شاهد هستیم و در گوگل در هر دقیقه ۲ میلیون نفر از این سرویس استفاده می‌کنند.
از سوی دیگر در هر دقیقه 70 ساعت فیلم وارد شبکه youtube می‌شود و همزمان یک میلیون و 800 هزار نفر آن فیلم را دیده یا دانلود می‌کنند که این آمار به معنای تحول بزرگ در دنیای امروز است. رئیس‌جمهوری کشور در ادامه با اشاره به اینکه با کمک شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دوران بلند‌گوهای یک‌طرفه و منبرهای یک طرفه به سر آمده، تاکید کرد امروز هر پیامی که در دنیا بازتاب وسیع‌تری داشته باشد پیام قوی‌تر و تاثیرگذار‌‌تر است. بنابراین نباید دنیای سایبری را به عنوان دنیایی بدانیم که به خاطر اضطرار و از روی ناچاری وارد این دنیا شده‌ایم. او تاکید کرد باید دنیای سایبری را به عنوان یک فرصت ببینیم و تلقی کنیم.


به جوانان اعتماد کنیم
روحانی با اشاره به قشر جوان و تحصیل‌کرده در کشور گفت: در حال حاضر دختران و پسران دانشگاه دیده و علاقه‌مند به کشور فضای بزرگی را در اختیار دارند تا از هویت ایرانی- اسلامی پاسداری کنند. پس چرا این همه در تزلزل هستیم و چرا به جوانانمان اعتماد نمی‌کنیم؟
روحانی در ادامه افزود: در دوران انقلاب دغدغه این بود که اگر دستگاه ویدئو به کشور وارد شود چگونه ایمان را نگه داریم اما دیدیم که این دستگاه به همه خانه‌ها رخنه کرد اما اثری در ایمان جوانان نگذاشت بلکه حضورشان در مساجد، راهپیمایی‌ها و جبهه دفاع مقدس نیز بیشتر شد و توانستند افتخار آفرینی کنند.
وی در ادامه افزود: بعد‌ها غصه دیگری شروع شد که با ورود ماهواره‌ها به کشور چه کنیم و اگر
از طریق تلویزیون جوانان شبکه‌ کشورهای دیگر را ببینند دیگر ایرانیت باقی نمی‌ماند و بنابراین مبارزه در پشت بام‌ها شروع شد اما دیدیم که ماهواره آمد و ایمان هم پر نزد.
وی با اشاره به اینکه بعد از این نگرانی‌ها حالا نگرانی‌ها به استفاده جوانان از اینترنت، موبایل نسل سوم، چهارم و... رسیده است، گفت: به همه دوستان عرض می‌کنم که به جوانان کشور اعتماد کنیم، چرا که جوانان ما با فطرت پاک هستند و ایران را با همه وجود دوست دارند و اگر هم روزی خطایی صورت بگیرد انسان توبه می‌کند و خدا هم توبه‌‌پذیرنده و بخشنده است. روحانی تاکید کرد که اما این به این معنا نیست که ما به امنیت ملی فکر نکنیم و اسرار ملی‌مان را که به عنوان یک گوهر تابناک در اختیار ما است، رها کنیم. حتی کشورهای پیشرفته نیز نسبت به مسائل امنیت ملی‌شان برخی دغدغه‌های خاص دارند.


ارتباط با شبکه جهانی، حق شهروندی
روحانی با اعلام اینکه حق ارتباط با شبکه جهانی را به عنوان یک حق شهروندی به رسمیت می‌شناسیم تاکید کرد که اگر در یک دوره زمانی سواد به معنای خواندن و نوشتن و در دورانی دیگر به معنای رفتن به دبیرستان و دانشگاه بود، اما امروز سواد به معنی ورود آسان به جامعه بزرگ اطلاعاتی و اینترنت
است. رئیس‌جمهوری توسعه و اجرای اقتصاد مقاومتی، بدون توجه به فناوری‌های نوین که در راس آن IT‌و ICT‌قرار دارند را غیرممکن دانست و تصریح کرد که مگر می‌شود به دنبال اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان باشیم اما نتوانیم از فضای پرسود اطلاعاتی جامعه جهانی استفاده کنیم؟


مبارزه با تهاجم فرهنگی با کمک ابزارهای نوین
در ادامه سخنرانی حسن روحانی با انتقاد به عملکرد‌های بخش فرهنگی گفت: امسال سال فرهنگ است، اما ما همیشه در این بخش سپر به دست گرفته و از ترس به کنجی خزیده‌ایم که مبادا تیری به ما برخورد کند، البته در این بین برای مبارزه شمشیری هم به دست گرفته‌ایم که این شمشیر چوبی است. وی با اشاره به اینکه اگر تهاجم فرهنگی وجود دارد(که وجود هم دارد) راه مقابله با آن شمشیر چوبی نیست بلکه راه مبارزه با آن استفاده از ابزار‌های مدرن است نه به شکل منفعلانه.
به باور وی باید با ابزارهای مدرن به صورت فعال و شجاع وارد صحنه شویم و بخش بزرگی از شبکه‌های اجتماعی را باید جوانان، دانشجویان، ایران دوستان و اسلام دوستان تصرف درآورند تا از این طریق و هویت اسلامی، ایرانی را به دنیا معرفی کنند.


فعال کردن بلوک فارسی در شبکه‌های اجتماعی
رئیس‌جمهوری در ادامه سخنرانی خود در چهارمین جشنواره فاوا تاکید کرد که باید بلوک فارسی را در شبکه اجتماعی تقویت کنیم و حضوری فعال در این فضا داشته باشیم تا بتوانیم صنعت، کشاورزی و خدمات دانش بنیان را به پیش ببریم و فرهنگ اسلام واقعی و ایرانی را به جهانیان معرفی کنیم.
وی تحقق این هدف را نه وظیفه دولت که وظیفه مردم، جوانان، بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان دانست، اما تاکید کرد که نهادهای مربوطه همچون شورای‌عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و همه و همه باید زمینه را برای حضور افراد از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان آماده کنند.
روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد نسبت به روند کند شغل‌های ایجاد شده از طریق حوزه فاوا اعلام کرد: در آمارهای ارائه شده به من از سوی وزیر ارتباطات گفته شده که در سال 93، سی هزار شغل جدید در این عرصه ایجاد می‌شود که البته انتظار من این است که امسال صدهزار شغل جدید در این عرصه به‌وجود بیاید. اما آقای وزیر ارتباطات قول سی‌ هزارتا را داده‌اند و ان‌شاءالله از سال‌های بعد این آمار به صد هزارتا افزایش پیدا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه فناوری می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و فراهم کردن آسایش برای خانواده‌ها کمک شایانی کند، افزود: دختران و زنان ما در داخل خانه هم می‌توانند با کمک فناوری اطلاعات در خصوص شغل خود فعال باشند و هم مسوولیت خانه را حفظ کنند و بتوانند در این زمینه هم برای داخل و هم برای خارج فعال باشند.

انتقاد از شرایط زیرساختی و وضعیت پهنای باند
برای اولین بار در کشور یکی از مقامات
بلند پایه نیز نسبت به کیفیت پایین پهنای باند در کشور لب به انتقاد گشود. حسن روحانی در ادامه سخنرانی خود با اشاره با اینکه اگرچه در برخی زمینه‌ها مانند موبایل و میزان ضریب نفوذ در بخش مخابراتی شرایط خوبی داریم؛ اما در در زمینه زیرساخت، ابزار و امکانات فنی در سطح پایینی هستیم. وی برای اثبات ادعای خود نیز به آمارهای بین‌المللی اشاره کرد و گفت:در حوزه سیم‌کارت در رتبه ۱۵ در عرصه جهانی هستیم. همچنین در ارتباط با استفاده از موبایل، تعداد کاربران و نفوذ آن در جامعه نیز وضعیت ما در رتبه ۶۵ جهانی است؛ اما وقتی به رتبه پهنای باند می‌رسیم، رده ما در عرصه جهانی حدودا ۱۵۳ است و در مرتبه خیلی پایینی هستیم. روحانی در ادامه افزود: من
به عنوان رئیس‌جمهوری از شرایط پهنای باند اینترنت در کشور راضی نیستم. قرار ما با وزارت ارتباطات این است که هرچه زودتر به نسل سوم و چهارم برسیم و پهنای باند نه تنها برای منازل و تجارتخانه‌ها‌ بلکه حتی برای موبایل‌هایی که در دست مردم است، افزایش پیدا کند و این کار باید با مشارکت شرکت‌های خصوصی انجام شود. همچنین در بحث محتوا نیز باید همه بخش‌های مختلف وارد شوند.


دولتی که باید الکترونیکی باشد
رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به اینکه در بخش دولت الکترونیکی در کشور قدم‌های کوچکی برداشته شده و قدم‌های بلند‌تر در پیش‌رو است به رتبه جهانی ایران اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر ایران در مقام 100 از نظر اجرای دولت الکترونیکی است.
مردم برای پیگیری مسائل خود به مراکز دولتی مراجعات شخصی دارند و بعد از آن از پست و نامه استفاده می‌کنند و از ایمیل استفاده خیلی کمی دارند. اگر ما ‌بخواهیم وقت مردم کمتر تلف شود، سفرها کمتر باشد و کارها کم‌هزینه‌تر شود و از سوی دیگر دقیق‌تر انجام گیرد، باید دولت ما دولت الکترونیک شود.
روحانی در بخش پایانی سخنرانی خود از توجه به بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سخن گفت و تصریح کرد که باید زمینه را برای فعالیت شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند فراهم آورد و این‌قدر به واردات تکیه نکنیم؛ چرا که در داخل کشور توانمندی‌های فراوانی وجود دارد و ما باید از این توانمندی‌ها استفاده کنم و آنها را رشد و توسعه دهیم.


وزیر ارتباطات:
اینترنت موبایل نیمه دوم امسال متحول می‌شود
خبرگزاری مهر: وزیر ارتباطات در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ‌براساس گزارش اتحادیه جهانی مخابرات تا ۶ ماه آینده در دنیا حدود سه میلیارد کاربر اینترنت وجود خواهد داشت و تقریبا حدود ۴۵ درصد خانواده‌ها به اینترنت دسترسی خواهند داشت. همچنین در سراسر جهان حدود هفت میلیارد نفر کاربر تلفن همراه خواهند بود. به گفته محمود واعظی نزدیک به ۱۰ سال است که کشورهای مختلف دنیا ایجاد شبکه‌های
پهنای باند را در برنامه‌های ملی خود قرار داده و با استفاده از این موضوع امکانات متنوعی برای مردم و دستگاه‌های اجرایی فراهم کرده‌اند.
وزیر ارتباطات در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر وضعیت دسترسی به‌خصوص در کاربران خانگی با وضعیت مطلوب فاصله بسیار دارد اظهار کرد: امیدواریم نیمه دوم امسال مردم با استفاده گسترده از نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه شاهد دسترسی به شبکه باند پهن باشند. همچنین تلاش ما بر آن است که طی دو سال باقیمانده از برنامه پنجم توسعه عقب‌ماندگی‌ها را نیز جبران کنیم.
واعظی همچنین عنوان کرد: طبق برنامه پنجم توسعه این گونه عنوان شده که با ایجاد شبکه ملی اطلاعات حدود 60 درصد خانواده‌ها و صد درصد کسب و کارها به اینترنت دسترسی داشته باشند اما میزان پیشرفت برنامه در ابتدای دولت حدود 15 درصد بود و به همین دلیل در شاخص‌های بین‌المللی ایران در رتبه‌های 13 تا 15 خاورمیانه قرار می‌گرفت درحالی که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به دومین کشور در این حوزه تبدیل شویم. واعظی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات قادر خواهیم بود در تمام کشور و به‌ویژه نقاط محروم و کم توسعه یافته و روستاها به اینترنت دسترسی باشیم و امروز هم پروژه دسترسی 4100 روستا به شبکه به بهره‌برداری خواهد رسید.



لیست جوایز جشنواره فناوری اطلاعات و ارتباطات
خدمات الکترونیکی محتوایی (نرم‌افزار) - همکاران سیستم و رایورز رتبه دوم و پاسارگاد آریان (فناپ) رتبه سوم
خدمات الکترونیکی محتوایی (‌سخت‌افزار) - فراسو، فهیم مشاور رتبه دوم و تیام شبکه، سیستم‌های آینده سیما (گرین)‌رتبه سوم
مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات (مشاوره) - حاسب سیستم رتبه دوم و ایریانا رتبه سوم
امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات - پیام پرداز رتبه دوم، دژگستر ایمن پاسارگاد رتبه سوم
شبکه‌های اجتماعی - پرشین بلاگ و آپارات رتبه دوم و کلوب رتبه سوم
خدمات وب - چاپار رتبه دوم و پارسی‌جو رتبه سوم
بانکداری الکترونیکی - توسن رتبه دوم و خدمات انفورماتیک رتبه سوم
فروشگاه‌های اینترنتی - دیجی کالا رتبه دوم و چاره رتبه سوم
اینترنت پرسرعت - آسیا تک و آریا رسانه تدبیر رتبه سوم
توزیع‌کننده اینترنت - رسپینا رتبه سوم
وایمکس - ایرانسل رتبه سوم
توسعه و بهینه‌سازی - سماوات و زعیم رتبه دوم
اپراتورهای ارتباطات سیار - ایرانسل و همراه اول رتبه سوم