دنیای‌اقتصاد- بسیاری معتقدند که «استیو بالمر» مدیرعامل قبلی مایکروسافت اعتبار و اهمیتی که لیاقتش را داشت، به‌دست نیاورد. این موضوعی است که از بعضی مدیران و کارمندان مایکروسافت گرفته تا کاربران محصولات این شرکت هم آن را تایید می‌کنند. او سی‌وچهار سال در مایکروسافت مشغول به‌کار بوده و از سال 2000 تا 2014 هم به عنوان مدیرعامل این شرکت فعالیت کرده است. در مدتی که بالمر مدیرعامل مایکروسافت بوده است، این شرکت سود 120 میلیارد دلاری به‌دست آورده است.
با این همه، اما بسیاری فکر می‌کنند بالمر هرگز به آنچه حقش بود در مایکروسافت نرسید و حتی بعضی از سهامداران این شرکت معتقدند که بالمر سرمایه خوبی برای کار
«ساتیا نادلا» به‌عنوان مدیرعامل جدید باقی گذاشته است. با این اوصاف است که مجله InformationWeek به تازگی به بررسی دلایل مهم و موثر بر کناره‌گیری استیو بالمر از مایکروسافت، پرداخته و این دلایل را به این ترتیب اعلام کرده است:
1- درست در روزهای معرفی یکی از مهم‌ترین محصولات مایکروسافت یعنی ویندوز 8، شایعاتی منتشر شد که نشان می‌داد، استیو بالمر شباهت زیادی به شخصیت «عمو فستر» در فیلم The Addams Family دارد. عموفستر شخصیتی بود که حافظه‌اش را از دست داده بود و همیشه با برادرش درباره مهارت‌های IT بحث می‌کرد. این شایعات درست زمانی منتشر شد که موج انتقادات مختلفی درباره شیوه مدیریتی بالمر ایجاد شده بود.
۲- علاوه‌بر اینها او بارها در جمع‌های دوستانه و خصوصی از اینکه همچنان بیل گیتس نفر اول و محبوب مایکروسافت است، گلایه کرده و ناراضی بود. در شرایطی که بیل گیتس همیشه یکی از محبوب‌ترین چهره‌های صنعت تکنولوژی در جهان بوده است، این گلایه‌ها در نهایت به نفع بالمر تمام نشد.
3- یکی از دلایل مهم و تاثیرگذار برای کناره‌گیری بالمر در بازرسی‌ها و بررسی‌های مختلف مایکروسافت از قرارداد و پرونده کاری او مشخص شد. در نهایت این بررسی‌ها نشان دادند که بالمر در 17 مورد نقض قوانین مربوط به گواهینامه ثبت محصولات و اختراعات شرکت داشته است.
۴- او بارها به نسخه‌برداری و کپی‌کردن محصولات و اختراعات مختلف اپل محکوم شده بود و در نهایت بسیاری از همکارانش معتقدند که او در این کار هم شکست خورده است.
5- شایعات و طنزهای مختلفی درباره این موضوع منتشر شده است که استیوبالمر بخشی از زمان کاری‌اش را به تدریس خصوصی فن بیان انگلیسی در حضور مردم، به بعضی از مدیران ارشد آمریکایی اختصاص می‌داده است. در واقع این شوخی‌ها به خاطر شیوه صحبت و اجرای مراسم‌های مختلف توسط بالمر انجام می‌شد. بالمر اصولا آدم شوخ‌طبعی بوده و همیشه در صحبت‌هایش شوخی می‌کرد.
۶- این شوخی‌ها تا جایی پیش رفت که حتی شایعاتی درباره حضور بالمر در تبلیغات مربوط به حوله آشپزخانه هم منتشر شد!
7- منتقدان بالمر می‌گفتند که او نیاز به تمرین و دوره‌های آموزشی زیادی دارد تا بتواند با خالق سیستم‌عامل لینوکس یعنی «لینوکس توروالدز» مبارزه کرده و برآن پیروز شود.
8- مایکروسافت سال‌ها به عنوان غول نرم‌افزاری دنیا شناخته می‌شد و توانست با سیستم‌عامل ویندوز خودش بازار جهانی بزرگ کامپیوترهای شخصی را فتح کند.
با این حال اصرار بالمر به حضور مایکروسافت در بازار سخت‌افزار اغلب با شکست مواجه شد تا جایی که بعضی از منتقدان به شوخی این موضوع را مطرح می‌کردند که با این اوصاف باید منتظر عرضه دستگاه‌های مراقبت پزشکی شخصی از سوی مایکروسافت بود.
9- همه ما بارها خبرهای مربوط به به‌روزرسانی‌های مختلف مایکروسافت را برای رفع حفره‌های امنیتی محصولات نرم‌افزاری‌اش شنیده و دیده‌ایم. این مشکلی بود که با وجود تاکید منتقدان بر آن، بالمر نتوانست در دوره مدیریتش آن را برطرف کند.
با این اوصاف بود که بعضی از مجلات و نشریه‌های مختلف به شوخی تیتر زدند که: «ماموریت به پایان رسید، ویندوز 95 دیگر هیچ حفره امنیتی ندارد!» تا نشان دهند که حالا و بعد از عرضه ویندوز 8، به تازگی عرضه وصله‌ها برای رفع حفره‌های امنیتی ویندوز 95 تمام شده است.