اثر باگ «خونریزی قلبی» در دنیای موبایل چیست؟
جی‌اس‌ام- اگر شما هم مدتی از وقت روزانه خود را به گشت و گذار در دنیای اینترنت اختصاص بدهید، حتما تا امروز متوجه شده‏اید که خطرناک‌ترین باگ امنیتی اینترنت کشف شده است، نام این باگ خونریزی قلبی است. تعداد زیادی از سایت‏های معتبر که از این باگ در خطر بودند پروتکل‏های خود را به‌روزرسانی کرده‏اند. آندروید گوگل نیز از نسخه‏های OpenSSL استفاده می‏کرد، اما بعد از آندروید 1/4 این باگ خونریزی قلبی غیرفعال شده بود. اما در مورد دیگر موبایل‏ها چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این باگ به چه میزانی روی آنها تاثیر دارد؟
چیزهایی که از این باگ می‏دانیم
هر کدام از ما که از گوگل پلی، اپ استور، ویندوزاستور و دیگر بازارهای نرم‌افزاری موبایلی برنامه دانلود می‏کنیم، در خطر این باگ هستیم. اگر برنامه‏ای که شما روی گوشی موبایل خودتان نصب کرده‏اید هر نوع ارتباطی به سرورهای امنیتی برای ذخیره اطلاعات داشته باشد این امکان وجود دارد که برای ۲ سال گذشته در معرض خطر خونریزی قلبی قرار گرفته باشید.
چیزهایی که ما نمی‏دانیم
ما نمی‏دانیم که دقیقا کدام برنامه‏ها این مشکل امنیتی را داشته‏اند که باعث شود دیتاها دزدیده شوند، دیتاها عبارتند از: نام کاربری‏ها، پسوردها، اطلاعات اکانت بانک‏ها یا حتی تماس‏های VoIP که از طریق برنامه‏های مسنجر انجام می‏گرفته است.
اما مهم‌ترین مساله این است که ما نمی‏دانیم انتهای این قصه در دنیای موبایلی چه خواهد بود. کاربران دنیای موبایلی به مراتب از کاربران دنیای رایانه‏ها بیشتر هستند. این باگ یک باگ سیستم‌عاملی یا حتی یک باگ مرورگری نیست، این یک اشتباه در لایه امنیتی است که به همه کسانی که به‌نوعی با اینترنت سروکار دارند، مربوط خواهد شد.
نتیجه
TrendMicro اسکنی را در گوگل پلی بین
۴۰۰ هزار برنامه انجام داده است و این نتیجه به دست آمده که
۷۰۰۰ برنامه شامل ۱۵ برنامه بانکی، ۳۹ برنامه پرداخت آنلاین و ۱۰ برنامه خرید به سرورهای آسیب پذیر متصل می‏شدند. تمام این برنامه‏ها شامل ۲ درصد از کل خواهند شد، اما
۲ درصد در اینجا خیلی عدد بزرگی است، به‌خصوص اگر بدانید بانک‏هایی مانند بانک آمریکا نیز گواهینامه‏های امنیتی خود را به‌روز کرده‏اند. اما از همه بدتر این است که در حال حاضر هیچ کاری از دست شما برنمی‏آید، باید منتظر باشید تا شرکت‌ها سرویس‏های خود را به روز کنند.