دنیای‌اقتصاد- در دنیای تکنولوژی استفاده از دستگاه‌های قابل حمل و هوشمند به‌خصوص موبایل‌ها به سرعت در حال افزایش است. این در حالی است که میزان صادرات و فروش کامپیوترهای شخصی همزمان در حال کاهش است و در واقع کاربران در سرتاسر دنیا با گذشت زمان تمایل بیشتری به استفاده از ابزارهای دیجیتال هوشمند و قابل حمل پیدا کرده‌اند. در همین راستا موسسه تحقیقاتی Gartner به تازگی بررسی‌های مختلفی انجام داده است که نشان می‌دهد میزان صادرات و فروش موبایل‌ها و ابزارهای قابل حمل دیجیتال در سال‌های آینده به سرعت افزایش پیدا می‌کند.
به‌طور کلی انتظار می‌رود میزان صادرات جهانی انواع دستگاه‌های دیجیتال در سال ۲۰۱۴ به ۵/۲ میلیارد دستگاه برسد که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۳ رشد ۹/۶ درصدی را تجربه خواهد کرد. بر اساس گزارش Gartner، در سال ۲۰۱۴ صادرات گوشی‌های موبایل به ۱/۱۸۹۵ میلیون دستگاه می‌رسد که در مقایسه با صادرات ۱۸۰۷ میلیون دستگاهی این محصولات در سال ۲۰۱۳ میلادی رشد ۶ درصدی را برای خودش به ثبت می‌رساند.
این موسسه همچنین علاوه‌بر سال‌جاری میلادی پیش‌بینی کرده است که میزان صادرات و فروش گوشی‌های موبایل در سال ۲۰۱۵ هم به ۹/۱۹۵۲ میلیون دستگاه خواهد رسید. براساس پیش‌بینی‌های اخیر Gartner، افزایش فروش در بازارهای در حال توسعه و نوظهور و همچنین افزایش میزان فروش موبایل‌های هوشمند رده بالا بیشترین تاثیر را بر روند رشد این بازار خواهد داشت.
«رانجیت آتوال» یکی از تحلیلگران Gartner در این مورد می‌گوید: «روند جایگزینی تبلت‌ها با نوت‌بوک‌ها در سال جاری میلادی سرعت کمتری به خودش می‌گیرد، چون کاربران تجاری و مصرفی الگوی کاربری خودشان را تغییر داده و از ابتدا سعی دارند ابزارهایی به روز و کاربردی بخرند. به این ترتیب است که به سرعت شاهد افزایش صادرات و فروش ابزارهایی مانند تبلت‌ها، موبایل‌های هوشمند و ابزارهای هیبریدی خواهیم بود.»
با توجه به کم بودن میزان نوآوری‌های به‌کار رفته در موبایل‌های هوشمند عرضه شده در سال ۲۰۱۳ که اغلب تنها با جایگزین شدن مدل‌های جدید همراه بوده است، بازارهایی مانند خاورمیانه، آفریقا، آمریکای لاتین، آسیا پاسیفیک و اروپای شرقی الگوی خرید جدیدی را دنبال می‌کنند که می‌تواند بر روند تولید و صادرات شرکت‌های تولیدکننده تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
کارشناسان Gartner همچنین انتظار دارند میزان صادرات جهانی انواع تبلت‌ها هم افزایش پیدا کند. به این ترتیب این کارشناسان معتقدند که در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ شاهد افزایش استفاده از تبلت‌ها و جایگزینی آنها با کامپیوترهای شخصی خواهیم بود. این تحلیلگران انتظار دارند که در سال جاری میلادی شاهد کاهش قیمت تبلت‌ها هم باشیم که علت این موضوع هم اشباع بازار به‌دلیل افزایش تبلت‌ها است.
این در حالی است که به تدریج و به مرور زمان سلیقه کاربران هم ارتقا یافته و معیارهای جدیدی برای خرید این محصولات به‌دست می‌آورند. هرچند عامل قیمت همچنان اهمیت زیادی دارد، اما بسیاری از کاربران در حال حاضر به ‌دنبال ابزار‌های هوشمندی با قابلیت جابه‌جایی راحت و امکانات متنوع هستند.
آی‌پد شرکت اپل در بازار آمریکا همچنان به‌‌عنوان پرفروش‌ترین تبلت شناخته می‌شود، درحالی‌که در سایر بازار‌ها برندهای مختلفی رهبری این بازار را در اختیار دارند. رونق بازار تبلت‌ها باعث شده است که در بعضی بازارها برندهای نه چندان شناخته شده یا کوچک بتوانند فروش قابل توجهی را تجربه کنند.
از نظر سیستم‌عامل‌ها هم همچنان ابزار‌های آندرویدی بیشترین طرفداران را دارند. به این ترتیب و بر اساس گزارش اخیر Gartner، میزان ابزارهای آندرویدی عرضه شده در سال ۲۰۱۴ از مرز یک میلیارد دستگاه عبور خواهد کرد و به رقم ۱۱۷۱ میلیون دستگاه برسد.
این موسسه تحقیقاتی همچنین پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۱۵ این رقم به ۳/۱۳۵۸ میلیون دستگاه خواهد رسید. براساس پیش‌بینی‌های شرکت اپل هم این شرکت فروش ۴/۲۸۶ میلیون دستگاه مجهز به iOS را در سال ۲۰۱۴ و ۵/۳۲۴ میلیون دستگاه را هم برای ۲۰۱۵ پیش‌بینی کرده است.

پیشتازی آندروید در صادرات محصولات دیجیتالی