رایانه‌هایی که احساسات کاربران را درک می‌کنند
همکاران سیستم- شرکت دل در حال مطالعه روی رایانه‎‏ای است که می‌‏تواند احساسات و خلق‌‏وخوی کاربر خود را درک کند. به گفته مدیران دِل، طراحی چنین رایانه‏‌ای به مدیران شرکت‌ها کمک می‌‏کند به شیوه بهتری با کارکنان خود ارتباط برقرار کنند.
به گزارش وب‏‌سایت computerworld، شعبه پژوهشی و تحقیقاتی شرکت دل در حال مطالعه روی رایانه‌‏هایی است که می‌‏توانند احساسات و خلق‌‏وخوی کاربر خود را درک کنند. این رایانه‏‌ها با تجزیه و تحلیل امواج مغزی و ضربان قلب کاربران خود خواهند توانست به احساسات آنها پی ببرند. جِی مِنون، معاون شرکت دل و مدیر شعبه تحقیقات این شرکت درباره این رایانه گفته است: درک احساسات و خلق‌‏وخوی کاربران توسط رایانه‏ از جمله حوزه‌‏های پژوهشی است که در کنار دیگر حوزه‌‏ها در کانون تمرکز شرکت دل قرار دارد. وی امنیت، تحلیل داده، فناوری‏‌های همراه، فناوری اینترنت برای همه چیز، خدمات پردازش ابری و پایگاه داده‌‏ای مدرن را از جمله این حوزه‏‌ها برشمرده است. به گفته مِنون، شناخت احساسات و خلق‌‏وخوی کاربران از سوی رایانه‏‌ها مثلا می‌‏تواند به معلم‏‌ها کمک کند دریابند دانش‌‏آموزانشان چه موقع برای یادگیری آماده‌‏ترند یا مدیران شرکت‌ها به کمک این فناوری خواهند توانست به شیوه بهتری با کارکنان خود ارتباط برقرار کنند.
شرکت دل می‌‏کوشد با استفاده از حسگرهایی که امواج مغزی و ضربان قلب را ثبت می‌‏کنند، این طرح را عملی کند و محصولات رایانه‌‏ای تولید کند که قادر به درک احساسات کاربران خود هستند. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از این حسگر‌ها به رایانه‏‌ها کمک می‌‏کند احساساتی مثل شادی، غم، اضطراب، ترس و غیره را در کاربران خود درک کنند. شرکت دل امیدوار است استفاده از این فناوری در حوزه‏‌هایی مثل آموزش، ارتباطات و بازی‌‏های رایانه‌‏ای موثر واقع شود. وی تصریح کرده است که شرکت دل در انجام این مطالعات و آزمایش‏‌ها گام‌‏های اولیه را برداشته است و مشخص نیست چنین رایانه‏‌ها و محصولاتی دقیقا کِی قابلیت تولید را خواهند یافت. شعبه تحقیقات دل که بیش از ۶ ماه از عمر آن نمی‌‏گذرد پس از آن تاسیس شد که مایکل دل، موسس این شرکت تمامی سهام عمومی آن را به قیمت ۲۴ میلیارد دلار خریداری کرد و آن را به یک شرکت خصوصی تبدیل کرد.