دنیای‌اقتصاد- سال گذشته میلادی سالی پررونق برای بازار جهانی موبایل‌های هوشمند بوده است، با این حال اما انتظار می‌رود روند رونق این بازار در سال 2014 کندتر و در نهایت در سال‌های آینده تک رقمی بشود.
کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC به‌تازگی پیش‌بینی کرده‌اند که روند رشد بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۷ به رشد سالانه۳/۸ درصدی و در سال ۲۰۱۸ به۲/۶ درصد برسد.
این در حالی است که میزان صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار از مرز یک میلیارد دستگاه گذشت که رشد سالانه ۲/۳۹ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۲ به ثبت رساند.
حالا کارشناسان انتظار دارند در سال ۲۰۱۴ بازارهای بزرگ و پیشرفته مانند آمریکای شمالی و اروپا روند رشد تک‌رقمی را برای بازار موبایل‌های هوشمند خود به ثبت برسانند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری میلادی بازارهای در حال توسعه با وجود حفظ روند رشد خود، شاهد کاهش چشمگیر میزان رشد خود نسبت
به گذشته باشند.
براساس گزارش اخیر موسسه IDC، پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۴ به ۲/۱ میلیارد دستگاه برسد که در مقایسه با صادرات یک میلیارد دستگاهی در سال ۲۰۱۳، رشد سالانه ۳/۱۹ را تجربه خواهد کرد.
«رایان ریث» یکی از تحلیلگران IDC در این مورد می‌گوید: «در حال حاضر در بازار منطقه آمریکای شمالی بیش از ۲۰۰ میلیون دستگاه موبایل هوشمند فعال بدون در نظر گرفتن موبایل‌های معمولی که هنوز استفاده می‌شوند، وجود دارد. سال ۲۰۱۴ سال تغییر بزرگ برای بازار موبایل‌های هوشمند در این منطقه است. نه‌تنها روند رشد کاهش چشمگیری نسبت به گذشته پیدا می‌کند، بلکه عوامل رشد بازار موبایل‌های هوشمند در این منطقه هم عوض می‌شوند. این روندی است که بازار جهانی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.»
همان‌طور که بازارهای بزرگ و توسعه‌یافته اشباع می‌شوند و روند رشد بازار جهانی موبایل‌های هوشمند کند می‌شود، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی و تولیدکنندگان گوشی‌ها هم به دنبال فرصت‌های جدید برای رشد خواهند بود. در نتیجه انتظار می‌رود قیمت انواع موبایل‌های هوشمند با سرعت زیادی کاهش پیدا کند و رقابت جدی‌تری در این بازار ایجاد کند. بر اساس گزارش IDC، در حالی که متوسط قیمت فروش موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۳ برابر ۳۳۵ دلار بوده است حالا انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۱۸ به۲۶۰ دلار کاهش پیدا کند.
سیستم‌عامل آندروید همچنان پرفروش‌ترین موبایل‌های هوشمند بازار را دارد و به خصوص در بازارهای در حال توسعه و رو به رشد حضور پررنگی دارد.
حتی بعضی مدل‌های آندرویدی بازار قیمت‌هایی کمتر از موبایل‌های عادی دارند که این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش سهم بازار آندروید و در نهایت افزایش تمایل کاربران به تعویض موبایل قدیمی‌شان با موبایل‌های هوشمند آندرویدی داشته باشد.
سیستم‌عامل iOS همچنان جایگاه دوم را در این بازار دارد و از آنجایی که گران‌ترین موبایل‌های هوشمند بازار را دارد، با وجود طرفداران زیاد بعد از آندروید قرار گرفته است. موبایل‌های هوشمند مبتنی بر ویندوز فون و موبایل‌های بلک بری هم به ترتیب در جایگاه‌های بعدی بازار قرار دارند.

کاهش متوسط قیمت جهانی موبایل‌های هوشمند

کاهش متوسط قیمت جهانی موبایل‌های هوشمند