دنیای اقتصاد- با وجود عرضه نوت‌بوک‌های فوق باریک یا همان اولترابوک معروف، بازار خرید و فروش درایوهای نوری اینترنال محدود شده است.
اما این به معنای انقراض نسل درایوهای نوری نیست و با وجود رشد بازار اولترابوک‌های فاقد درایوهای نوری، شاهد حضور درایوهای نوری در بازار هستیم. این را هم در نظر بگیرید که ورود اولترابوک‌ها به بازار به رونق بازار کالاهای اکسترنال (خارجی) منجر شده است که این موضوع را در بازار درایوهای نوری نیز می‌توان مشاهده کرد.
به گفته فعالان بازار، طی سال‌های اخیر و به‌ویژه دو سال اخیر که بازار اولترابوک‌ها رونق گرفته است، شاهد رشد بازار درایوهای نوری اکسترنال نیز هستیم. محمد فرزاد یکی از فعالان بازار کامپیوتر در این باره می‌گوید: نوت‌بوک‌های فوق‌باریک این روزها بازار را تسخیر کرده‌اند و این موضوع تا حدود زیادی به رونق بازار تجهیزات اکسترنال منجر شده است.
به گفته وی، در کنار این اتفاق بازار درایوهای نوری اینترنال نیز همچنان سرپا است، زیرا بسیاری از نوت‌بوک‌های مخصوص گیم و نوت‌بوک‌های حرفه‌ای همچنان به این درایوهای نوری مجهزند و همچنین هنوز بسیاری از کاربران به نوت‌بوک‌هایی مجهز به درایو نوری وابسته‌اند.
وی همچنین افزود؛ البته در صورت باز کردن قاب درایوهای اکسترنال می‌توان از آنها به عنوان یک نمونه اینترنال در دستگاه استفاده کرد، اما به‌طور کلی در بازار درایوهای نوری شاهد عرضه دو نوع درایو اکسترنال و اینترنال هستیم.
یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که درایوهای نوری در انواع اکسترنال و اینترنال همچنان بازار پررونقی دارند به «دنیای اقتصاد» گفت: بسیاری از کاربران نوت‌بوک‌های قدیمی با مشکلاتی مواجه می‌شوند که خرابی یا سوختن درایو نوری یکی از این مشکلات است. به همین دلیل نیاز به درایوهای نوری تا زمانی که نوت‌بوک‌هایی غیر از اولترابوک‌ها در بازار موجودند حس می‌شود.
فعالان بازار برندهای لایتون و ایسوس را از برندهای پرفروش بازار معرفی کردند و گفتند؛ به غیر از این برندها سونی، اچ پی، سامسونگ، پایونیر و... هم در بازار حضور دارند، اما سهم فروش برندهای لایتون و ایسوس بیش از سایرین است.
یکی دیگر از فعالان بازار با بیان این مطلب که خریداران هنگام خرید چنین کالاهایی به خدمات پس از فروش اهمیت می‌دهند، گفت: ایسوس به‌دلیل ارائه خدمات پس از فروش مناسب محبوبیت بسیار زیادی در این زمینه دارد.
اما بر اساس گزارش باشگاه فعالان آی سی‌تی؛ در بازار درایوهای نوری پایونیر با کسب سهم محبوبیت ۶/۲۶ درصد در رتبه نخست محبوب‌های بازار درایو نوری ایستاده است. بر اساس این گزارش، سهم محبوبیت این برند در بازار آبان ماهی که گذشت در حدود ۶/۲۱ درصد گزارش شده است.
این گزارش می‌افزاید، پس از این برند هم لایتون با کسب سهم محبوبیت ۱۹ درصد در رتبه دوم محبوب‌های بازار درایو نوری ایستاده است. سهم محبوبیت درایوهای نوری این برند در آبان ماه گذشته در حدود ۳/۲۰ درصد بوده است.
برند ایسوس هم با کسب سهم ۷/۱۹ درصد در مقام سوم محبوبیت بازار قرار گرفته است. سهم محبوبیت درایوهای نوری ایسوس در آبان ماه ۸/۲۳ درصد بود.
و اما در مقام چهارم محبوب‌های بازار درایوهای نوری LG با کسب ۹/۸ درصد ایستاده است. سهم محبوبیت این برند در آبان ماه گذشته در حدود ۱/۷ درصد بود. در رتبه‌ بعدی هم سامسونگ با کسب سهم محبوبیت ۷/۷ درصد ایستاده است.
برندهای HP با کسب سهم محبوبیت ۷/۶ درصد و سونی با کسب سهم محبوبیت ۲/۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رقابت داغ در بازار درایو‌های نوری