سرمایه‏‌گذاری صنایع انرژی آفریقا و خاورمیانه در بازار آی‌تی
برآوردهای آی‌دی‌سی نشان می‌‏دهد سرمایه‌گذاری صنایع انرژی در برخی کشورهای آفریقایی و خاورمیانه از مرز یک میلیارد دلار خواهد گذشت.

به گزارش آی‌دی‌سی، شرکت‌های فعال در صنعت انرژی در کشورهای خاورمیانه و آفریقا (ترکیه، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) در سال ۲۰۱۳ به حدود یک میلیارد دلار رسیده است که این رقم ۲/۹ درصد در مقایسه با سال قبل از آن رشد داشته است. بر همین مبنا پیش‏‌بینی می‌‏شود این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۰۵/۱ میلیارد دلار برسد.
تحلیلگران آی‌دی‌سی معتقدند جمعیت جوان کشورهای خاورمیانه و افزایش درآمد ملی این کشور‌ها باعث افزایش مصرف انرژی برق در این منطقه شده است. در آفریقا نیز سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش انرژی، تاسیس زیرساخت‏‌ها، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر (به‌ویژه انرژی خورشیدی) و تلاش برای افزایش دسترسی به آب سالم از جمله دلایلی است که تقاضا برای تاسیسات انرژی را در این منطقه افزایش داده است.
براساس این گزارش، برآورد‌ها حاکی از این است که سرمایه‌‏گذاری صنعت انرژی در بخش آی‌تی در دوره بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ سالانه به طور متوسط ۱۴ درصد افزایش می‌‏یابد. نیاز این صنایع به ماژول‌های عملیاتی اثربخشی مثل راهکارهای مدیریت دارایی‌های کسب‌و‌کار، حسابداری، تحلیل داده و نیز نیاز به راهکارهای امنیتی باعث افزایش هزینه‏ کرد‌ها در بخش نرم‌‏افزار شده است، به‌طوری که پیش‌‏بینی می‌‏شود سرمایه‌‏گذاری‏‌ها در این بخش سالانه به طور متوسط ۶/۹ درصد رشد داشته باشد.
این گزارش همچنین نشان می‌‏دهد صنایع انرژی در آفریقای‌جنوبی بزرگ‌ترین و پویا‌ترین بازار برای محصولات آی‌تی خواهد بود. پیش‌‏بینی می‌‏شود سرمایه‏‌گذاری‌های صنایع انرژی این کشور در بازار آی‌تی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ با نرخ رشد ۲ رقمی افزایش یابد. یکی دیگر از پیش‌‏بینی‌های آی‌دی‌سی این است که حدود نیمی از کل هزینه‏‏ کرد این صنایع در بازار آی‌تی از سوی شرکت‌های فعال در صنعت برق صورت خواهد گرفت. انتظار می‌‏رود سرمایه‏‌گذاری این شرکت‏‌ها در بازار آی‌تی بین سال‌های بین ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ به‌طور متوسط با نرخ ۵/۹ درصد افزایش یابد.
حدود یک چهارم از این هزینه‏ کرد‌ها نیز از سوی شرکت‏‌های فعال در صنعت آب و گاز صورت خواهد گرفت. همچنین برآورد می‌‏شود، صنایع انرژی در کشورهای عربستان و امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۴ حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کنند.