دنیای‌اقتصاد- اعتراض به شیوه استانداردسازی و بحث عدم تجهیز آزمایشگاه‌های مورد تایید اداره استاندارد، به تجهیزات پیشرفته از موضوعاتی است که سال‌ها است بحث داغ حوزه آی تی است.موضوعی که پای درد دل هر واردکننده‌ای بنشینی ساعت‌ها در موردش می‌گوید.
موضوعی که اکثر کارشناسان و واردکنندگان کالاهای آی‌تی بارها نسبت به آن به اداره استاندارد و ... اعتراض کرده و گویا پاسخی نگرفته‌اند. از بروز خرابی و ایجاد نقص در دستگاه هنگام تست و بررسی که بگذریم بسیاری از واردکنندگان به بی‌دانشی پرسنل آزمایشگاه و عدم تجهیز این آزمایشگاه‌ها به امکانات و تجهیزات لازم اعتراض دارند.
به گفته آنها در حال حاضر بسیاری از آزمایشگاه‌های طرف قرارداد با اداره استاندارد نه از لحاظ موقعیت جغرافیایی برای ارسال کالا به آنجا و نه از لحاظ تجهیزات در حد یک آزمایشگاه معمولی هم نیستند. علاوه بر این کارکنان و پرسنل برخی از این آزمایشگاه‌ها را افرادی بی‌دانش با تحصیلات غیرمرتبط تشکیل می‌دهند که حتی گاه نمی‌دانند یک دستگاه پیچیده را چگونه روشن کنند.
این دسته از کارشناسان و فعالان بازار می گویند؛ به نظر می رسد این بحث (اجبار برای استانداردسازی کالاهای حوزه آی‌تی و دیجیتال) تنها برای ایجاد ممر درآمدی برای گروهی از شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های طرف قرارداد است.به گفته یکی از واردکنندگان نوت‌بوک و تبلت؛ اینکه آزمایشگاه‌های طرف قرارداد با اداره استاندارد به تجهیزاتی که باید، مجهز نیستند امری است که بسیاری از کارشناسان به آن معتقدند. اما اداره استاندارد زیر بار نمی‌رود.
به گفته وی؛ بسیار اتفاق افتاده است که کالایی را به اداره استاندارد ارسال کرده و مسوولان آزمایشگاه هنگام تست و بررسی دستگاه به آن آسیب رسانده یا ایرادهای عجیب و غریب از دستگاهی می‌گیرند که مهر تایید شرکت‌های بزرگ و مطرح را دریافت کرده است. به گفته وی؛ بسیار غیرمنطقی است که اداره استاندارد تاییدیه شرکت‌های بزرگ و مطرح را برای کالاهای تکنولوژیکی قبول ندارد و بر پایه بررسی‌های سطحی و غیراستاندارد برخی از آزمایشگاه‌ها یک کالا را غیراستاندارد معرفی می‌کند.
به گفته یکی دیگر از فعالان بازار که دستی در واردات کالاهای کامپیوتری دارد، به استانداردسازی و شیوه کالاها در اداره استاندارد ایرادات بسیاری وارد است. به عنوان مثال از نظر ما کالاهای آی‌تی نظیر تبلت و نوت‌بوک و... نباید برای تایید به اداره استاندارد ارسال شوند. غروی رام نایب‌رئیس سازمان نظام صنفی و جمعی از اعضای این سازمان هم که از مخالفان اجرای استاندارد در مورد لپ‌تاپ و تبلت هستند چندی پیش در این باره اعلام کردند که‌‌ استانداردسازی کالایی که تاییدیه شرکت‌های بزرگ اروپایی را دارد و همچنین از فیلتر استاندارد سایر کشورها عبور کرده است، در ایران کاری بیهوده است.
به گفته آنها اداره استاندارد ایران تنها علامت استاندارد خود را قبول دارد و بابت استانداردسازی، دوباره محصولات واردکننده ایرانی را متحمل صرف وقت و هزینه بالا می‌کند. این در حالی است که مسلم بیات، مدیرکل اداره استاندارد استان تهران در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفته بود: ما استانداردهای جهانی را قبول داریم و بر همین اساس هم ما تست‌ها را اعمال می‌کنیم. موضوع این است که گاه اصلا تستی روی کالا انجام نشده است.
به گفته وی، ما استانداردهای ایزو و IEC را پذیرفته‌ایم و عضو سازمان جهانی استاندارد ایزو و سازمان بین‌المللی الکترونیک هستیم. ما استانداردهای کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و برخی دیگر را به رسمیت شناخته‌ایم. بیات افزود: واردکنندگان باید در اظهار خود قید کنند که کالای وارداتی آنها براساس کدام استاندارد وارد کشور شده است، اما متاسفانه واردکنندگان کالاهایی را وارد می‌کنند که گاه هیچ استانداردی ندارد یا اینکه کالاهایی را وارد می‌کنند که استانداردهای ایمنی را دارا است؛ ولی فاقد استانداردهای عملکردی است. به گفته بیات، عمده مشکل ما این است که بیشتر واردکنندگان اصلا کالاها را بدون تست و آزمایش وارد کشور می‌کنند. در حال حاضر بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد کالاهای آی تی در مبدا تست نمی‌شوند و گواهی‌های لازم را اخذ نمی‌کنند که این بسیار اتفاق ناخوشایندی است.
وی در مورد سطح کیفی آزمایشگاه‌های اداره استاندارد هم گفته است: اداره استاندارد روی نحوه کار و عملکرد آزمایشگاه‌ها نظارتی جدی دارد و آزمایشگاه‌هایی که دارای عملکرد ضعیفی هستند از ادامه فعالیت محروم خواهند شد. به طوری‌که طی بررسی‌های اداره استاندارد در این اواخر ۱۰۰ آزمایشگاه به دلیل عملکرد ضعیف در ارزیابی‌های به عمل آمده، پروانه تایید صلاحیت‌شان ابطال و تعلیق شد.
بیات افزود: در نتیجه تعداد ۳۸۰ آزمایشگاه همکاری که از این اداره کل، پیش از این پروانه تایید صلاحیت دریافت کرده بودند، با پایش دقیق و کنترل‌های لازم به ۲۸۰ آزمایشگاه تقلیل یافت.
وی همچنین ادامه داد: آزمایشگاه این اداره، توانایی انجام نزدیک به هزار و ۷۰۰ فرآورده در حوزه‌های IT، ICT، موارد غذایی و قطعات خودرو و... را دارا است.این مقام مسوول افزود: از ابتدای امسال تاکنون، ۳۱۰ بازدید و بازرسی از آزمایشگاه‌های همکار به عمل آمده که براساس آن، تعداد ۱۰۰ آزمایشگاه پروانه تایید صلاحیتشان ابطال و تعلیق شده است. دبیر شورای استاندارد استان متذکر شد: شرط ادامه همکاری، رعایت قوانین و دستورات همراه با سرعت، دقت و صداقت در انجام وظایف محوله است که چنانچه برای این اداره مشخص شود که آزمایشگاهی در این زمینه قصور داشته است، پروانه آن تعلیق یا ابطال خواهد شد.