پارچه‌های با قابلیت شارژ در زمان شست‌وشو
یک شرکت فرانسوی پارچه جدیدی عرضه کرده است که می‌تواند وضعیت سلامت و میزان خستگی فرد را تحت نظر بگیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، این پارچه که توسط شرکت Cityzen Sciences عرضه شده، جایزه ابتکارات بهداشت روزانه نمایشگاه CES 2014 را به خاطر ساخت پارچه حسی هوشمندی که میکروحسگرهایی که در آن بافته شده، دریافت کرده است.

گیلبرت رویلون، مدیر بخش بین‌المللی Cityzen Sciences می‌گوید: این پارچه حسی هوشمند، گرمای بدن، میزان تنفس، ضربان قلب و همچنین حرکات فرد را از طریق GPS می‌خواند. از این پارچه می‌توان برای تولید انواع پوشاک ازجمله تی‌شرت، دستکش و شلوار استفاده کرد.
این پارچه هوشمند جدید که ترکیبی است از حسگر، الیاف، توزیع‌کننده‌های محاسبات و انتقال‌دهنده‌ای که با یک باتری کوچک کار می‌کند، از طریق یک دستگاه کوچک به‌طور زمان واقعی به تلفن هوشمند مرتبط می‌شود.
تلفن هوشمند از اپلیکیشنی استفاده می‌کند که داده‌ها را از این پارچه گرفته، ذخیره‌سازی و تحلیل می‌کند و نشان می‌دهد آیا فرد کاربر خسته یا پراسترس است یا در آستانه سکته قلبی قرار دارد؟ این اپلیکیشن‌ها به‌طور واضح برای افرادی طراحی شده و مناسب است که خود را در شرایط و وضعیت دشوار می‌بینند؛ مانند ورزشکاران و سربازان. پارچه‌های حسی هوشمند را که احتمالا 30 تا 40 درصد بیش از پارچه‌های معمولی هزینه دارند، می‌توان با خیال راحت با استفاده از ماشین لباسشویی شست و اتوکشی کرد.
وقتی نسخه‌های رقابتی‌تر این پارچه ساخته شود، می‌توان حسگرهای دیگری را نیز به آن افزود. اطلاعاتی مانند اکسیژن خون، میزان هوای ورودی و خروجی ریه‌ها در تنفس عادی و شاید میزان قند خون می‌تواند چنین پارچه‌هایی را برای نظارت روزانه سلامت افراد به یک سیستم ضروری تبدیل کند.
شاید هوشمندترین بخش این پارچه حسی هوشمند هنوز عرضه نشده است؛ چراکه این شرکت در حال کار روی سیستم شارژکننده‌ای برای پارچه است که بیشترین انرژی خود را در زمان شست‌وشوی پارچه به دست می‌آورد. احتمالا این پارچه‌های حسی هوشمند اواخر سال‌جاری میلادی به بازار عرضه می‌شوند.