بدون اعتماد در بازار گوشی‌های میلیونی
اتحادیه تجهیزات مخابراتی شورایی متشکل از متخصصان تلفن همراه ایجاد کرده تا به بررسی شکایات مردمی بپردازند.
به گزارش «ایسنا» نخستین فردی که به این شورا مراجعه کرد گوشی‌ای حدود یک میلیون تومان از یکی از معروف‌ترین برندهای تلفن همراه تهیه کرده بود اما هنگام استفاده آنتن آن محو و تماس با آن غیر ممکن می‌شد. کارشناسان شورا این نقص را به شرکت فروشنده مربوط دانسته و این شرکت را ملزم می‌کنند طی دو هفته مشکل را برطرف کرده یا یک گوشی نو به کاربر ارائه کند. همچنین ارزیابی شکایت‌های رسیده به این شورا نشان داد بیش از ۹۰ درصد شکایت‌ها مربوط به فروشندگان علاءالدین است.
بنا بر این گزارش یکی از شکایت‌ها مربوط به خانمی می‌شود که یک گوشی هوشمند را از یکی از فروشندگان در این پاساژ خریداری کرده، اما پس از خروج از پاساژ متوجه شده که قیمت گوشی ۲۰۰ هزارتومان کمتر از آنچه پرداخته، است. شورا در نهایت فروشنده مربوطه را ملزم به پرداخت مبلغ اضافه می‌کند.
همچنین فرد میانسالی که تبلتی را از این پاساژ خریداری کرده پس از چهارماه با مشکل مواجه می‌شود. به پیشنهاد فروشنده قرار می‌شود تبلت مورد نظر تعمیر و گارانتی یکساله نیز به خریدار واگذار شود.
شورای شکایت اتحادیه به «ایسنا» گفته است هر واحدی که سه امتیاز منفی کسب کند حکم پلمب آن صادر خواهد شد.
در همین حال در حاشیه این جلسات حرف‌هایی شنیده می‌شود که مربوط به کلاهبرداری بازار موبایل است. یکی از فروشندگان که به دلیل شکایت یکی از خریداران در این شورا حاضر شده می‌گوید: اجاره‌های بالا موضوعی است که ما را مجبور می‌کند گاه بر خلاف میل و به شکل متفاوتی عمل کنیم. ما هم دوست نداریم به این شکل درآمدزایی کنیم. به‌عنوان مثال حتی شده که همکاران ما یک گوشی ۱۲۰ هزار تومانی را با کمی تجهیزات جانبی و افزودن رنگ و لعاب تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم بفروشند در بسیاری از موارد هم جنس قلابی و قاچاق را به اسم نمونه اصل فروخته‌اند و پول چندین برابری از خریدار دریافت کرده‌اند.
به گفته این فروشنده، یکی دیگر از راه‌ها هم آن است که یک جنس را با ضمانت‌نامه متفرقه و غیرمعتبر و به خریدار ارائه کنیم. یکی از فروشندگان پاساژ علاءالدین که به دلیل شکایت به این شورا مراجعه کرده درباره اینکه مردم چگونه می‌توانند هنگام خرید گوشی نسبت به اصل و مرغوب بودن آن اطمینان حاصل کنند می‌گوید در بسیاری از موارد خرید گوشی مانند یک هندوانه در بسته است.
یکی دیگر از فروشندگان علاءالدین هم درباره نصب نرم‌افزار صحبت می‌کند و با بیان اینکه هزینه نصب نرم‌افزار نهایتا ۲۰ هزار تومان است، می‌گوید: اکنون در برخی مجتمع‌ها مانند بازار موبایل اوضاع به گونه‌ای است که حراست سختگیری بسیار دارد و اگر فردی اقدام به گران فروشی یا فروش جنس تقلبی کند به هیچ عنوان اجاره مغازه او تمدید نمی‌شود اما در علاءالدین شاید اگر مغازه‌دار آشنایی سراغ نداشته باشید در هر صورت خرید گوشی نوعی ریسک باشد.
همچنین این فروشنده به بحث برچسب روی گوشی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: گاه برای نصب یک برچسب همکاران ما مبالغ هنگفتی را از افراد طلب می‌کنند به عنوان مثال برخی دستگاه‌های موبایل هستند که ضد ضربه‌اند و ممکن است خریدار این موضوع را نداند به همین دلیل زمانی که مشتری به یک واحد مراجعه می‌کند، فرد به خریدار می‌گوید ما دو نوع برچسب داریم که یک برچسب عادی است و قیمتی حدود ۱۰ هزار تومان دارد اما برچسب دیگر برچسبی است که از مواد ضد ضربه استفاده شده است؛ به‌عنوان مثال ممکن است به یکی از گوشی‌های ضدضربه روی ویترین خود چندین بار بکوبد و بگوید روی این گوشی از این برچسب‌ها استفاده شده و به همین ترتیب در بسیاری موارد به خصوص وقتی خریدار از آگاهی برخوردار نبوده حتی برای چنین برچسب‌هایی تا ۴۰۰ هزار تومان هم پول گرفته شده است.