این ورق‌های دیجیتالی
دنیای‌اقتصاد- طی سال‌هایی که از ورود کتابخوان‌های الکترونیکی می‌گذرد تا کنون، این کالا مورد توجه کاربران در نقاط گوناگون جهان قرار گرفته است.
اما در کشور ما به‌دلیل وجود برخی محدودیت‌ها، استفاده از کتاب‌های الکترونیکی و ابزارهای مطالعات الکترونیکی داستان دیگری دارد. حقیقت این است که رشد قیمت‌ها در کنار عوامل دیگری چون وجود برخی محدودیت‌ها برای دانلود کتاب روی برخی از کتابخوان‌ها موجب شده است تا تقاضا برای این کالا در بازار به شدت نسبت به سایر کشورها کم باشد.
هر چند که مشکل دانلود نسخه‌های الکترونیکی روی گروهی از‌ این بوک ریدرها از طریق نصب برخی نرم‌افزارها و همچنین در صورت خرید گیفت کارت (در صورت عدم دسترسی به کارت اعتباری) چندان مهم جلوه نمی‌کند، اما با این حال این کالا در بازار مخاطبان چندانی ندارد.
به گفته فعالان بازار، یکی دیگر از دلایل بی‌توجهی به کتابخوان‌های الکترونیک عرضه گسترده تبلت‌های ارزان‌قیمت به بازار است که اکثرا کاربران از آن به‌عنوان کتابخوان الکترونیکی استفاده می‌کنند. این در حالی است که بنا بر اعلام کارشناسان؛ کتابخوان‌های الکترونیک و تبلت‌ها دو دنیای متفاوت با هم دارند و هرکدام برای گروه خاصی مناسب هستند. اما با این حال این روزها رشد قیمت‌ها و همچنین علاقه کاربران کالاهای الکترونیکی به استفاده از کالاهای چندمنظوره (برای سهولت حمل‌ونقل) موجب شده است تا توجه آنها به سمت محصولاتی جلب شود که قابلیت‌های کاربردی بیشتری دارند.
علاوه‌بر این به‌تازگی اخباری در رابطه با عرضه کتابخوان‌های الکترونیکی با قیمت ارزان به بازار شنیده می‌شود که علاوه‌بر اینکه از عهده وظیفه خود به‌عنوان یک کتابخوان الکترونیکی بر‌می‌آیند، قابلیت استفاده به‌عنوان تبلت را نیز دارند.
به غیر از این بسیاری از علاقه‌مندان به مطالعه نسخه‌های الکترونیکی کتاب و روزنامه و... با نصب نرم‌افزارهایی روی تبلت‌ها از آن به‌عنوان کتابخوان استفاده می‌کنند که البته از نظر کارشناسان چنین اقدامی کاملا غیر تخصصی است و هیچ‌گاه یک تبلت نمی‌تواند جایگزین کتابخوان الکترونیک شود.
به گفته مرتضی محمدی یکی از فعالان بازار کامپیوتر، اگرچه در بازار کتابخوان‌های الکترونیک به‌دلیل رشد قیمت‌ها شاهد کاهش شدید تقاضا هستیم، اما همچنان نمونه‌هایی به بازار عرضه می‌شوند. با توجه به این موضوع، به معرفی برخی از کتابخوان‌های الکترونیکی محبوب در بازار ایران می‌پردازیم:
kobo Arc ۱۰HD
این دستگاه در حقیقت یک کتابخوان چندمنظوره جدید است که از پردازنده قوی و صفحه نمایش ده اینچی بهره‌مند است. این دستگاه که با نام کتابخوان ولی با قابلیت‌های کاربردی تبلت به بازار عرضه شده است، همچنین به تراشه چهار هسته‌ای
NVIDIA Tegra ۴ quad-core، رم دو گیگابایتی و ‌هارددیسک ۱۶ گیگابایتی مجهز است.
صفحه نمایش این دستگاه هم ۱۰/۱اینچ با وضوح ۱۲۰۰×۲۵۶۰ پیکسل است. سیستم‌عامل این دستگاه هم آندروید jelly bean ویرایش
۴.۲.۲ است.
تجهیز به یک اسلات MICRO SD، پورت micro HDMI، وای فای، بلوتوث ۴/۰، دوربین ۱/۳ مگاپیکسلی از دیگر ویژگی‌های این دستگاه است. باتری ARC ۱۰HD هم حدود ۵/۹ ساعت شارژدهی دارد. قیمت در نظر گرفته شده برای این دستگاه در حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان است.
Kobo ARC ۷HD
این دستگاه هم مانند مدل قبلی یک کتابخوان الکترونیک با قابلیت استفاده به‌عنوان تبلت است. این دستگاه به تراشه چهار هسته‌ای NVIDIA Tegra ۳ quad-core processor، رم یک گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی مجهز است. صفحه نمایش این دستگاه هم هفت اینچ با وضوح تصویر ۱۹۲۰×۱۲۰۰ پیکسل است.
KOBO این دستگاه را با سیستم‌عامل ANDROID ۴.۲ به بازار عرضه کرد. قیمت اعلام شده برای این دستگاه نیز در حدود ۵۸۰ تا ۶۰۰ هزار تومان اعلام شده است.
KINDLE Paperwhite
این کتابخوان یکی از بهترین کتابخوان‌های سال ۲۰۱۳ معرفی شده است.
کتابخوان مذکور دارای صفحه نمایش شش اینچی و وزن سبک با وضوح تصویر مطلوب (۱۰۲۴×۷۵۸) پیکسل است. این کتابخوان قابلیت ذخیره ۱۱۰۰نسخه کتاب الکترونیکی را دارد و در ضمن از طریق وای‌فای، امکان دانلود کتاب‌های مورد علاقه را به کاربران می‌دهد.
این دستگاه حداقل فضای ۲GB را به کاربر ارائه می‌دهد. قیمت در نظر گرفته شده برای این کتابخوان الکترونیک در حدود ۹۲۰ هزار تومان است.
NOOK Glow-light
این کتابخوان هم یکی از محبوب‌های بازار است که دارای ویژگی‌های کاربردی زیادی است.
کتابخوان محبوب خانواده NOOK با وزن ۱۷۶گرمی خود یکی از سبک وزن‌های بازار کتابخوان است. این کتابخوان همچنین با وضوح تصویر (۱۰۲۴×۷۵۸) پیکسلی یکی از کتابخوان‌هایی است که بهترین وضوح تصویر را ارائه می‌کند.
این دستگاه نیز حداقل فضای ۲GB را به کاربر ارائه می‌دهد. قیمت در نظر گرفته شده برای این کتابخوان نیز در حدود ۶۰۰ هزار تومان است.
SONY- PRS-T۲
این ایبوک ریدری است که در آن از کاغذ الکترونیکی یا e-Paper به‌جای صفحه نمایش LCD استفاده شده است. عمر باتری بسیار طولانی و وزن بسیار سبک ویژگی‌هایی است که یک ایبوک ریدر خوب باید داشته باشد و در این دستگاه وجود دارد.
سونی در این دستگاه رابط کاربری را آپدیت کرده است، ضمن اینکه در این کتابخوان قابلیت پشتیبانی از Evernote نیز وجود دارد (یک سرویس ذخیره‌سازی اطلاعات). کتابخوان PRS-T۲ از وای‌فای برای ارتباطات اینترنتی استفاده می‌کند و هیچ‌گونه قابلیت‌های ارتباطی تلفن همراه برروی آن وجود ندارد. علاوه‌بر استفاده از کتاب‌های مختلف دریافت شده برروی آن، خوانندگان می‌توانند کتاب‌های دیجیتالی را از کتابخانه‌های عمومی قرض بگیرند (حدود ۱۵۰۰۰ عنوان). کاربران همچنین می‌توانند کتاب‌ها را از Reader Store سونی خریداری کنند که کاملا مبتنی بر وب است (IE، فایرفاکس، کروم، سافاری) و نیاز به نصب نرم‌افزار خاصی نیست. کتابخوان سونی PRS-T۲ دارای یک صفحه نمایش ۶ اینچی با رزولوشن ۸۰۰ در ۶۰۰ پیکسل (E Ink) است.