ایرنا - محققان آمریکایی می‌گویند با الهام از دنیای حیوانات به‌ویژه بوقلمون‌ها، یک سیستم تشخیص مواد سمی طراحی کردند.
به گزارش یونایندپرس، محققان دانشگاه برکلی در کالیفرنیای آمریکا، موفق به ساخت نوع جدیدی حسگرهای زیستی شدند که با الهام از پوست سر بوقلمون، نسبت به بخارات شیمیایی، تغییر رنگ می‌دهد.
محققان می‌گویند در قسمت سر بوقلمون این تغییر رنگ توسط یک دسته کلاژن (یک نوع پروتئین در بدن) که در میان ردیفی متراکم از رگ‌های خونی قرار گرفته‌اند و از رنگ قرمز به آبی و سفید تغییر رنگ می‌دهد، صورت می‌گیرد.
فاصله بین الیاف کلاژن با تورم یا انقباض رگ‌های خونی بسته به اینکه آیا پرنده هیجان زده یا عصبانی است، تغییر می‌کند. این مساله موجب تغییر رنگ سر پرنده می‌شود. محققان از این توانایی تغییر رنگ پرنده برای ایجاد حسگرهای زیستی استفاده کردند. آنها موفق شدند یک اپلیکیشن تلفن همراه به نام i-Color Analyzerبسازند که می‌تواند عکس‌های گرفته شده توسط گوشی‌های هوشمند را بررسی کند و برای شناسایی سموم مورد استفاده قرار بگیرد. در صورتی که جسم یا سوژه مورد نظر سمی باشد تصویر گرفته شده توسط گوشی هوشمند تغییر رنگ می‌دهد.
به گفته دانشمندان این فناوری جدید بسیار مناسب و ارزان است و می‌تواند به خوبی با گوشی‌های هوشمند سازگار شود و به تجزیه و تحلیل رنگ‌های شیمیایی موجود در اثر انگشت نیز کمک کند.