روند تکامل کنسول‌های بازی

دنیای‌اقتصاد- این روزها با ورود کنسول‌های بازی جدید و جنجالی دو شرکت سونی و مایکروسافت، توجه بسیاری از ما به دنیای کنسول‌ها یا همان دسته‌های بازی جلب شده است. این محصولات در واقع در طول سال‌ها یکی از محبوب‌ترین ابزارهای سرگرمی بوده‌اند. در طول سال‌های گذشته کنسول‌های بازی مختلفی به بازار عرضه شده‌اند که هر کدام دارای دسته بازی مخصوص خود بودند. در همین راستا وب‌سایت www.extremetech.com به بررسی دسته‌های بازی از ابتدا پرداخته است که می‌تواند جالب باشد. دسته بازی آتاری ۲۶۰۰ (سال ۱۹۷۷): در حالی که محصولات قبل از آتاری دارای دسته‌های بازی ساده‌ای بودند، در آتاری طراحی دسته به کلی تغییر و مورد توجه قرار گرفت. سادگی دسته بازی و انعطاف‌پذیری آن موجب شد تا کاربری و هدایت بازی‌های ویدئویی ساده‌تر از قبل بشود و بازی‌های جدیدی برای آن طراحی شوند. دسته بازی NES Controller (سال ۱۹۸۳): در میان هیاهوی آتاری، شرکت نینتندو با عرضه‌ این دسته بازی نوع نگرش به دسته‌های بازی را تغییر داد. این دسته‌ها دارای کلید ویژه‌ای برای کنترل شخصیت و چند کلید برای انجام دستورات مختلف بازی بودند. به این ترتیب بوده که زمینه برای طراحی و تولید بازی‌های پیچیده‌تر فراهم شد. دسته بازی Genesis controller یا سگا (سال ۱۹۸۸): پنج سال بعد از محبوبیت چشمگیر NES Controller، شرکت Sega کنسول جالب خودش را عرضه کرد که هم از نظر سخت‌افزاری و هم نوع دسته بازی بسیار متفاوت و راحت بود و این محصول تا سال‌ها محبوبیت بسیاری بین گیمرها پیدا کرد. این دسته بازی دارای بدنه‌ای منحنی شکل بود که به خوبی در دست گیمر جای می‌گرفت و می‌توان آن را مقدمه‌ای برای طراحی ارگونومیک در کنسول‌های بازی به حساب آورد. دسته بازی SNES controller (سال ۱۹۹۰): بعد از موفقیت کنسول NES Controller، نینتندو در سال ۱۹۹۰ کنسول جدید خود را عرضه کرد. در این کنترلر هم انگشتان دست وظیفه‌ اصلی هدایت شخصیت بازی را بر عهده داشتند و انجام بازی‌های پیچیده را امکان پذیر می‌کردند. دسته‌ بازی N۶۴ (سال ۱۹۹۶): دسته بازی N۶۴ طراحی عجیب و غریبی داشت و شامل سه دسته برای نگهداری بود. گرچه این کنترلر نمونه خوبی در طراحی صنعتی نیست، اما دارای قابلیت‌های خلاقانه‌ای بود که این صنعت تا امروز از آنها استفاده می‌کند. به خصوص استفاده از انگشت شست دست برای هدایت حرکات شخصیت در بازی‌های سه بعدی. دسته‌ بازی آنالوگ PlayStation Dual (سال ۱۹۹۷): دسته بازی پلی استیشن فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است، زمانی که این دسته اولین بار در سال ۱۹۹۴ رونمایی شد، کلید مشخصی برای هدایت راحت شخصیت نداشت. تا اینکه در سال ۹۷ این قابلیت‌ها هم به آن اضافه شد و سونی به عنوان یکی از شرکت‌های مطرح در صنعت بازی‌های ویدئویی مطرح شد. دسته بازی Dreamcast و VMU (سال ۱۹۹۸): این دسته هم در مدت کوتاه سه ساله‌ای که در صنعت بازی‌های ویدئویی حضور داشت، توانست قابلیت‌های مختلفی در اختیار کاربران بگذارد که یکی از مهم‌ترین آنها واحد حافظه‌ تصویری یا VMU بود که یک ابزار جانبی برای تمام دسته‌های بازی محسوب می‌شد و کاربر از آن می‌توانست به عنوان یک ابزار بازی همراه استفاده کند. این روزها، مایکروسافت و نینتندو از قابلیتی با عنوان اسمارت گلس استفاده می‌کنند که می‌توان آن را برداشتی از همین کنسول به حساب آورد. دسته بازی Gamecube Wavebird (سال ۲۰۰۲): گرچه این دسته بازی از نظر ظاهری چندان جذاب نبود، اما دارای یک قابلیت فنی بسیار مهم بود. این دسته بازی نیازی به کابل اتصال به کنسول نداشت و گیمر می‌توانست به طور بی‌سیم بازی کند. دسته‌ بازی Xbox ۳۶۰ (سال ۲۰۰۵): مایکروسافت در ایکس باکس ۳۶۰ و دسته‌ آن توانست در بازار موفق شود. Xbox ۳۶۰ دارای قابلیت‌های مختلفی بود، اما دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها دکمه راهنما و بی‌سیم بودن دسته بودند. با استفاده از لوگوی کنسول که در وسط دسته بازی قرار داشت، کاربران می‌توانستند به منوی کاملی از قابلیت‌های سیستم دسترسی داشته باشند. هرچند Gamecube Wavebird اولین دسته بازی بی‌سیم بود، اما فروش بالای Xbox ۳۶۰ باعث شد تا کاربران آن را اولین نمونه دسته بازی بی‌سیم تلقی کنند. دسته‌ بازی Wii Remote (سال ۲۰۰۶): شرکت‌های تولیدکننده‌ تجهیزات و کنسول‌های بازی هنوز نتوانسته بودند آن طور که باید و شاید حرکات را به بازی و گیمر منتقل کنند، اما با عرضه‌ دسته‌ بازی Wii Remote که مجهز به حسگر مادون قرمز و شتاب سنج بود، این اتفاق افتاد. البته این کنسول هم معایبی مانند نداشتن بازی‌هایی با کیفیت بالای گرافیکی و بازی آنلاین داشت. دسته‌ بازی Wii U (سال ۲۰۱۲): خلاقیت‌های نینتندو به همین‌جا ختم نشد و آنها با عرضه‌ کنسول جدید Wii U در این صنعت موفقیت بیشتری به‌دست آوردند. این دسته بازی دارای امکاناتی مانند NFC، صفحه لمسی، دوربین، میکروفون و طراحی مدرن بهره می‌برد. با این حال نتوانست فروش چندان بالایی در بازار داشته باشد. دسته‌ بازی PlayStation ۴ DualShock ۴ (سال ۲۰۱۳): سونی قبلا هم دسته‌ بازی با قابلیت شوک حرکتی را عرضه کرده بود، اما این شرکت بالاخره تغییرات اساسی را در این دسته ایجاد کرد و کلیدهای «شروع» و «انتخاب» را بعد از مدت‌ها حذف و به جای آنها کلیدهای «اشتراک» و «تنظیمات» را جایگزین کرد. حتی یک صفحه‌ لمسی در وسط دسته تعبیه شد و چراغ LEDکوچکی برای دنبال کردن موقعیت دوربین کنسول کار گذاشته شد. دسته‌ بازی Xbox One (سال ۲۰۱۳): دسته بازی که مایکروسافت برای کنسول جدید خود تعبیه کرده با نسل قبلی تفاوت چندانی ندارد و به طور کلی ارتقا یافته است. دیگر خبری از کلیدهای «شروع» و «بازگشت» نیست و آنها با کلیدهای بدون نامی جایگزین شده‌اند. یک چراغ LED برای رهگیری قابلیت‌های مادون قرمز اضافه شده و هماهنگی دسته با حسگر کینکت را ساده‌تر کرده است.