به گفته فعالان بازار چاپگر، با کاهش شدید تقاضا تنها مواد مصرفی منبع سودآوری در این بازار شده است

دنیای‌اقتصاد- بازار چاپگر نیز مانند سایر کالاهای حوزه کامپیوتر و دیجیتال این روزها روزگار خوبی ندارد.

بر اساس اعلام فعالان بازار، از حدود آبان ماه سال ۹۱ تا کنون بازار این کالا بسیار بی رونق بوده و معاملات در این بازار به تعداد معدودی چاپگر ارزان قیمت و خرید و فروش مواد مصرفی، آن هم از نوع طرح یا غیراورجینال محدود شده است.

به گفته آنها در حال حاضر نمونه‌هایی با میانگین قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در بازار فروش دارند و سایر نمونه‌ها در رده‌های قیمتی بالاتر مخاطبان چندانی ندارند.

فعالان بازار همچنین با اشاره به کاهش تنوع این کالاها در بازار می‌گویند، با توجه به این موضوع که تقاضا در بازار چاپگر به شدت کم شده است، شرکت‌های تولید و عرضه‌کننده سعی در کاهش حجم عرضه این کالاها در بازار داشته و در مقابل روی عرضه مواد مصرفی، مواد تونر و کارتریج و رول و... تمرکز کرده‌اند. چرا که در شرایط فعلی تنها منبع سود در بازار این صنف مواد مصرفی است و بس!

فعالان بازار در رابطه با روند قیمت‌ها در بازار ماشین‌های اداری می‌گویند، با وجود رشد قیمت ارز قیمت‌ها در بازار چاپگر چندان افزایش نیافته است و می‌توان گفت درصد تغییرات قیمت در بازار چاپگر متناسب با نوسانات نرخ ارز نبوده است. اما با این حال در بازار شاهد کاهش شدید میزان تقاضا در بازار بوده‌ایم.

آنها در مورد تغییرات قیمت مواد مصرفی اما اعلام کردند، در مورد مواد مصرفی تغییرات قیمت همپای نوسانات نرخ ارز صورت می‌گیرد و از حدود یکسال قبل تا کنون در بازار مواد مصرفی شاهد یک رشد ۵۰ تا ۷۰ درصدی و حتی گاه بیشتر قیمت

هستیم.

آنها با اشاره به اینکه اندک میزان تقاضا مربوط به برندهایی است که سابق بر این هم در بازار پرفروش بوده‌اند گفتند، همچنان اچ پی برند اول چه از لحاظ ماشین‌های اداری و چه از لحاظ مواد مصرفی است و سایر برندها با فاصله زیادی از آن قرار

دارند.

همچنین بر اساس اعلام باشگاه فعالان آی‌سی‌تی، برند اچ پی مانند سابق همچنان برند اول بازار چاپگر است. بر اساس گزارش منتشر شده از جانب این پایگاه اطلاع رسانی برند اچ پی با کسب سهم محبوبیت ۴/۳۸ درصد همچنان در مقام نخست محبوب‌های بازار چاپگر قرار دارد. سهم محبوبیت این برند در اسفند ماه سال گذشته ۳/۳۸ درصد بوده است.

بررسی این آمار و ارقام گویای این امر است که با وجود کاهش حجم تقاضا که در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد اعلام شده است از میزان محبوبیت این برند که فاقد نمایندگی فروش رسمی در بازار ایران است، کاسته نشده است. البته طی ماه‌های اخیر بر میزان محبوبیت برخی از برندهایی که خدمات پس از فروش یا تسهیلاتی بابت ارائه مواد مصرفی به خریداران ارائه می‌دهند افزوده شده است.

در هر حال پس از برند محبوب اچ پی، کانن با کسب سهم محبوبیت ۵/۲۲ درصد در رتبه دوم محبوب‌های بازار ایستاده است. این درحالی است که سهم محبوبیت این برند در سال گذشته ۹/۲۲ درصد بوده است. برند سامسونگ هم با کسب سهم محبوبیت ۵/۱۹ درصد در رتبه سوم محبوب‌های بازار چاپگر ایستاده است. سهم محبوبیت چاپگرهای این برند نسبت به اسفند ماه سال قبل در حدود ۳/۳ درصد کاهش یافته است.

فعالان بازار می‌گویند: ارائه چاپگرهای برندهای اول و دوم بازار با تنوع بالا، مدل و قیمت منجر به این اتفاق (جلب توجه‌ها به سمت برندهای رده اول و کاهش تقاضا برای برندهای دیگر) شده است.

در هر حال در رتبه بعدی محبوب‌های بازار برند اپسون با کسب سهم محبوبیت ۳/۱۱ درصد ایستاده است. سهم محبوبیت این برند در اسفند ماه سال قبل در حدود ۹ درصد بوده است. اپسون از همان برندهایی است که تلاش خود را برای افزایش سهم فروش در بازار کرده و گویا نتایجی نیز گرفته است.