پایین‌تر از همه
ندا لهردی
تغییر را راه گریزی نیست. یک مقایسه ساده همه چیز را روشن می‌کند. کافی است همه آنچه را که در هر روز با آن سروکار داریم با مسائل روزمره سال‌های قبل مقابله کنیم.

این تغییر اما در دنیای مجازی سرعت بیشتری دارد و به همین دلیل هم هست که در اغلب مواقع اخبار جدیدی پیرامون اینترنت، فضای مجازی و مسائل مرتبط با آنها وجود دارد.
کاربران اینترنت هم به دنبال این جریان تغییر کرده‌اند. این روزها دیگر هر شخصی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، لزوما به عنوان یک کاربر اینترنتی شناخته نمی‌شود.
هر چه باشد تعابیر دنیای تکنولوژی هم دچار تغییر شده‌اند. کاربر اینترنت حالا دیگر به شخصی گفته می‌شود که به اینترنت از نوع پرسرعتش دسترسی داشته باشد.
دسترسی به خدمات مختلف سرگرمی که این روزها طرفداران زیادی هم پیدا کرده‌اند، یکی از همان چیزهایی است که تنها به وسیله اینترنت پرسرعت قابل تصور خواهد بود.
به این خدمات، امکانات پیشرفته و فرصت‌های مناسب دیگری را که با فراهم بودن قابلیت دسترسی به نسل جدید ارتباطات اینترنتی پرسرعت به دست می‌آید، باید اضافه کرد.
در این میان اما اینترنت پرسرعت و دسترسی به آن هنوز نتوانسته است به عمومیت گسترده‌ای برسد.
تاخیر در عرضه اینترنت پرسرعت، فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم و قیمت بالای استفاده از خدمات آن در بعضی کشورها درواقع دلایل اصلی عمومی نشدن کاربری اینترنت پرسرعت است.
با این همه کارشناسان معتقدند استفاده از اینترنت پرسرعت در چند سال اخیر رشد خوبی داشته است.
به اعتقاد آنها اگرچه هنوز رقابت در عرصه ارائه خدمات اینترنت پرسرعت شدت پیدا نکرده است، اما این جریان تا دو سال آینده روندی صعودی را در پیش خواهد گرفت. آمارها و نتایج تحقیقات موسسه تحقیقاتی OVUM در این زمینه با تایید ادعای کارشناسان نشان می‌دهند که ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت در سراسر جهان تا پایان سال 2007 به 17درصد خواهد رسید.
این در حالی است که براساس این تحقیقات، این رقم تا پایان سال ۲۰۰۸ تا ۲۱درصد هم افزایش پیدا می‌کند.
بیشترین رشد در اختیار کشورهای آسیایی و اروپای شرقی
در بعضی کشورها گویا این روند رشد، با سرعت بیشتری همراه است.
این کشورها اغلب از میان کشورهای در حال توسعه اروپای شرقی و آسیا هستند.
موسسه تحقیقاتی OVUM هم اخیرا با استفاده از آمارها و نتایج تحقیقات خود در این زمینه فهرستی از ۱۰کشوری که بیشترین رشد را در استفاده از اینترنت پرسرعت داشته‌اند، منتشر کرده است.
در این فهرست ایرلند اولین جایگاه را در اختیار دارد. این کشور که در حال حاضر دارای ضریب نفوذ 13درصدی است، به دنبال عرضه خدمات ارزان قیمت اینترنت پرسرعت توانسته است به چنین رشدی دست پیدا کند. بعد از ایرلند کشورهای ترکیه، یونان، تایلند، روسیه، هند، فیلیپین، اکراین، ویتنام و اندونزی به ترتیب جایگاه‌های بعدی را در اختیار گرفته‌اند.
فیلیپین به عنوان یکی از کشورهای آسیایی موجود در این لیست، در حال حاضر حدود ۳میلیون نفر کاربر اینترنت پرسرعت دارد. به گفته کارشناسان، این رقم تا پایان سال ۲۰۱۱ به ۱۰میلیون کاربر خواهد رسید.
در فیلیپین در حقیقت رقابت اپراتورها در عرضه خدمات زیرساختی و در نهایت قیمت ارزان دسترسی به اینترنت پرسرعت، مهم‌ترین عوامل رشد کاربران هستند.
ایران؛ عقب مانده از برنامه
با این اوصاف با گذشت زمان و آگاهی بیشتر کشورهای جهان از ضرورت و لزوم دسترسی به اینترنت پرسرعت و مزایای استفاده از آن، کشورها هر روز برای در اختیار داشتن این امکان و پیشرفت آن تلاش می‌کنند. تا جایی که این روزها عرضه خدمات اینترنت پرسرعت به یکی از وظایف اصلی اپراتورهای مخابراتی تبدیل شده و عرصه‌ای رقابتی برای آنها به حساب می‌آید.
در مقابل در این موج بزرگ که هر روز با سرعت بیشتری نسبت به گذشته جلو می‌رود، کشور ما کجا قرار دارد؟
سوالی که قطعا بارها و بارها برای بسیاری از کاربران ایرانی مطرح شده و بی‌جواب مانده است.
هر چه باشد کاربران ایرانی مدت‌ها است که در انتظار دسترسی راحت و آسان به اینترنت پرسرعت هستند، درست از روزهای آخر عمر دولت گذشته. آن روزها کاربران ایرانی کاملا امیدوار بودند به دسترسی به اینترنت پرسرعت و خدمات وابسته آن. دلیل هم به مصوبه دولت در برنامه پنج ساله چهارم مربوط بود.
در این برنامه پیش‌بینی شده بود که تا پایان سال 88، تعداد کاربران اینترنت پرسرعت به 5میلیون و 584هزار نفر برسد.
افزایش ضریب نفوذ اینترنت تا ۳۰درصد هم یکی دیگر از پیش‌بینی‌های برنامه پنج‌ساله چهارم دولت بود.
قرار بود تا پایان سال 88، تعداد کاربران اینترنت پرسرعت به 25درصد کل کاربران اینترنت برسد.
اما حالا حتی هیچ آماری هم در دست نیست تا بتوانیم میزان تحقق این پیش‌بینی‌ها را ببینیم. حالا فقط می‌دانیم که حدود ۲۰۰هزار پورت اینترنت پرسرعت در کشور فعال است و البته وزارت ارتباطات هم در آخرین آمار منتشر شده از عملکردش، هیچ بحثی از اینترنت پرسرعت را به میان نیاورده است.
آمار ما به مهر ماه سال 85 مربوط است که تنها 250هزار کاربر ایرانی به اینترنت پرسرعت دسترسی داشتند.درست همان زمانی که وزارت ارتباطات دسترسی کاربران خانگی به اینترنت با سرعتی بیش از 128کیلوبایت را ممنوع اعلام کرد.
به این ترتیب نمی‌توان انتظار رقم قابل توجهی را در میزان رشد دسترسی به اینترنت پرسرعت در میان کاربران ایرانی داشت.