موبایل ایرانی از هفته گذشته و با انتشار گزارش بازرسی کل کشور، پیرامون کاهش بهای پیام کوتاه شاهد اظهارنظرات بی‌شماری بود. اظهاراتی که از سوی نمایندگان مجلس ، کارشناسان و مدیران سازمان تنظیم مقررات درباره کاهش بی‌چون و چرای قیمت پیامک با رد این موضوع توسط مدیران وزارت ارتباطات روبه‌رو شده است. در حالی که هفته گذشته رییس سازمان تنظیم مقررات از اپراتور اول خواسته که قیمت خدمات پیام کوتاه خود را کاهش دهد، اما این بار رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات باز هم به عنوان مخالف اصلی این طرح ظاهر شده و در اظهارنظری تازه اعلام کرده است که برنامه‌ای برای کاهش هزینه پیامک ندارند و این در حالی است که پیش از این محمود خسروی، رییس سازمان تنظیم مقررات در گفت‌و‌گویی اعلام کرده بود که اگر همراه اول تعرفه پیام کوتاه خود را کاهش ندهد، رگولاتور در این بخش برای کاهش قیمت دست به کار خواهد شد.

وفا غفاریان، رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران به ایسنا گفته است که هنوز برنامه‌ای برای کاهش هزینه پیامک نداشته، هر چند که این موضوع در شرکت مخابرات ایران در حال بررسی است، اما هنوز به جمع‌بندی مناسبی نرسیده‌ایم که هزینه ارسال پیام کوتاه را کاهش دهیم. وی از سازمان بازرسی کل کشور خواسته بود که ادله مناسبی برای کاهش پیام کوتاه به این شرکت ارائه دهد.

این در حالی است که سازمان بازرسی کل کشور، با توجه به نامه سازمان تنظیم مقررات در مردادماه ۸۵ مبنی‌بر بالا بودن نرخ پیام کوتاه و پیشنهاد ارائه توجیه اقتصادی و فنی این سرویس، گزارشی را در تاریخ ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال ۸۶ به صورت مستند به وزیر ارتباطات ارائه داده است.

نکته حائز اهمیت در گزارش سازمان بازرسی کل کشور آن است که میزان اشغالی ارسال SMS از شبکه ارتباطات سیار از نظر زمانی بین ۳ تا ۵ ثانیه است، به نحوی که ارسال پیام کوتاه یک ششم زمان مکالمه اشغال لینک را در پی خواهد داشت. در نتیجه با توجه به اینکه هزینه هر دقیقه مکالمه اپراتور اول ۴۴۷ ریال است، یک ششم این زمان برای پیام کوتاه حدود ۷۰ریال خواهد بود.

از سوی دیگر از سال ۸۰ تا ۸۵ میزان سرمایه‌گذاری شرکت ارتباطات سیار برای توسعه تجهیزات پیام کوتاه ۱۰میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که براساس آمار از آذرماه سال ۸۴ تا آذرماه ۸۵ بالغ بر ۵/۶میلیارد SMS در این شبکه رد و بدل شده است که درآمد این شرکت از این میزان بیش از ۹۱میلیارد تومان طی یک سال بوده است.

در نتیجه ارتباطات سیار ظرف مدت یک ساله ۴۵ برابر سرمایه‌گذاری انجام شده توسعه شبکه SMS درآمد کسب کرده است.

آنتن‌های مشاع می‌آیند

براساس توافقات به عمل آمده میان شهرداری، مخابرات و اپراتورها، تولید، نصب و راه‌اندازی BTSهای مشاع تا پایان هفته جاری عملیاتی خواهد شد.

به گفته وفا غفاریان مذاکرات برای استفاده مشاع از سایت‌های BTS از یک سال پیش آغاز شد که به رغم برخی از توافق‌های به عمل آمده این مذاکرات متوقف شده بود.

گفته می‌شود یکی از دلایل تاخیر در تاسیس این شرکت عدم معرفی نماینده ایرانسل به دلیل اختلاف نظرهایی در اساسنامه این شرکت بوده است، اما هفته گذشته مدیرعامل ایرانسل سرانجام نماینده این اپراتور را معرفی کرده است.

گزارش بازار موبایل روی میز مسوولان

به گفته افشار فروتن لاریجانی، رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم‌کارت گوشی تلفن‌همراه و لوازم جانبی، شرایط بازار گوشی تلفن‌همراه و شرایط تعیین میزان تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه باید به صورت زیربنایی مورد بررسی قرار گیرد.

فروتن خاطرنشان ساخت، انعکاس شرایط بازار به مسوولان و تصمیم‌گیری صحیح آنها نسبت به این موضوع باعث می‌شود تا حقوق خریداران و مصرف‌کنندگان در رابطه با خرید گوشی‌های استاندارد رعایت شود.