مخالفت شورای عالی اطلاع‌رسانی با تشکیل سازمان فناوری اطلاعات

بازار دیجیتال - ایجاد بازار اشتراک محتوا در جهت حمایت از محتوای الکترونیکی تولیدی در بخش خصوصی و ارزیابی فضای الکترونیکی دولت از اهداف جشنواره تسما است. حمید شهریاری، دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی در یک نشست مطبوعاتی با بیان مطلب فوق افزود: طرح تسما در سال ۸۵ طراحی شد و طی ۷ ماه گذشته پروژه های متعددی در این رابطه اجرا شده است.

وی ادامه داد: در راستای طرح جشنواره و نمایشگاهی با همین عنوان سیزدهم تا هفدهم شهریور ماه جاری در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. به گفته شهریاری این نمایشگاه و جشنواره در فضایی به وسعت ۳هزار متر مربع و با حضور ۴۰ مجموعه دولتی، خبرگزاری‌ها و مطبوعات و شرکت‌های فعال در حوزه تولید محتوا و تخصصی برپا می‌شود.

وی ادامه داد: در حاشیه برپایی جشنواره تسما کمیته داوری در پنج محور ارسالی چون محتوا، زیبایی‌شناسی، خدمات، دسترسی و تعاملی بودن دستگاه‌های دولتی، برترین وب‌سایت‌ها را انتخاب می‌کنند.

در ادامه این نشست دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی در پاسخ به سوال روزنامه دنیای اقتصاد پیرامون اولویت اصلی حوزه فناوری اطلاعات در کشور تصریح کرد: بر این باوریم که تشکیل یک مدیریت فرا سازمانی در حوزه فناوری اطلاعات مهم‌ترین اولویتی است که در این حوزه باید پیگیری شود. وی خاطرنشان ساخت: ایجاد سازمان فناوری اطلاعات از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر برای رفع مشکلات درون وزارتی است تا حل مشکلات مملکتی. حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در خصوص تشکیل سازمان فناوری اطلاعات از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: عده‌ای در صدد در دست گرفتن آی‌تی در وزارت ارتباطات هستند که ما مخالف این موضوع بوده و معتقدیم که راهبری فناوری اطلاعات باید فراوزارتی باشد. وی تشکیل سازمان فناوری اطلاعات را رفع مشکلات درون وزارت ارتباطات دانست تا رفع مشکلات مملکتی و گفت: من نمی‌بینم که آن سازمان بتواند فراسازمانی عمل کند. وی ادامه داد: ما از اصل تاسیس سازمان فرابخشی برای هدایت فناوری اطلاعات حمایت کرد‌ه‌ایم اما وزارت ارتباطات قصد دارد با ادغام یک شورا و معاونت و شرکت درون خود چیزی در تشکیلات خود بسازد که ما مخالف این موضوع هستیم. به گفته دبیر شورای‌عالی اطلاع‌رسانی، همه شرایط پیشبرد پروژه تکفا ۲ از سوی کارفرما فراهم است و هرگونه تعلیق و تاخیر فقط متوجه مجری پروژه است. وی در مواجهه با سوالات خبرنگاران در خصوص «پروژه تدوین برنامه جامع راهبردی فناوری طلاعات ایران» (تکفا ۲) اعلام کرد: با پیگیری این شورا، مشکلات اساسی رفع شده و با تخصیص بودجه مربوطه، از نظر کارفرما شرایط برای ادامه پروژه کاملا فراهم است. حمید شهریاری با اعلام وجود «شرایط پیچیده» پیرامون این پروژه، ایجاد وقفه در اجرای تکفا ۲ را متوجه شرکت مجری دانست، که به دلایلی از جمله مشکلات داخلی، عدم پیشرفت پروژه را موجب شده است.

شهریاری افزود: «به مجری اولتیماتوم داده‌ایم که چنانچه تا پایان سال ۸۶ مساله تکفا ۲ به سرانجام نرسد، از ادامه آن صرف‌نظر کرده و در ادامه این پروژه تجدیدنظر خواهیم نمود.» دبیر شورای‌عالی اطلاع‌رسانی همچنین وعده داد که به زودی در خصوص این پروژه نیمه‌تمام، یک نشست خبری مستقل برگزار نموده و به همه سوالات در این زمینه پاسخ خواهد داد.