از کلاس تا قابلیت

مینا صباغی

نگاهی به گوشی قدیمی و زهوار دررفته‌ات می‌اندازی که زمانی برای خود ابهتی داشت و حالا به قول دوستانت از رده خارج شده است. مدتی است که شارژش زود تمام می‌شود، کیفیت عکسی هم که می‌گیرد چندان جالب نیست، ضمن اینکه گنجایش ذخیره آهنگ‌های دلخواه را هم ندارد و هزار و یک مشکل دیگر.

هنوز دو سال از زمانی که پشت ویترین نظرت را جلب کرد نمی‌گذرد، اما حالا هیچ فروشنده‌ای حاضر نیست آن را گوشه مغازه‌اش هم قرار دهد.

باید فکری به حال این گوشی کرد. دلت برای گوشی‌ای که به تازگی دست یکی از دوستانت دیده‌ای می‌تپد، گوشی زیبا و خوش‌دستی که به قول فروشنده چیزی از یک دوربین فیلمبرداری، عکاسی و حتی یک کامپیوتر کم ندارد.

از امکاناتی چون بلوتوث، دوربین عکاسی و فیلمبرداری با کیفیت بالا، اینفرارد و قابلیت اتصال به اینترنت و... که بگذریم، شنیدن زنگ‌های پلی‌فونیک زیبایش، عزمت را برای خرید آن جزم می‌کند. هر چه فکر می‌کنی، نمی‌توانی از فکر گوشی دوستت بیرون بیایی، البته تحمل این گوشی قراضه هم برایت غیرممکن شده است.

بالاخره بعد از کلی این در و آن در زدن مبلغ مورد‌نظر را برای خرید گوشی فراهم می‌کنی و راهی خیابان جمهوری می‌شوی، هر نوع گوشی بخواهی در آنجا یافت می‌شود. پس از یک چرخ زدن یک ساعته در یکی از پاساژها گوشی‌هایی را می‌یابی که به مراتب جدیدتر و زیباتر از گوشی مورد نظرت هستند. اینجا است که جلوه و زیبایی گوشی دوستت در مقابل مدل‌های جدیدی که مشاهده کرده‌ای رنگ می‌بازد.

بازاری برای همه ایران

پاساژهای خیابان جمهوری تنها میزبان مردم پایتخت برای خرید موبایل نیستند، بلکه حتی افراد دیگر نقاط ایران نیز برای خرید موبایل جذب این مرکز می‌شوند. چیزی که با ورود به این پاساژها نظرت را به خود جلب می‌کند، وجود انواع و اقسام گوشی‌های مارک مختلف موجود در بازار است که در شکل‌ها و طرح‌های متفاوت و یا بسیار شبیه به هم در پشت ویترین مغازه‌ها برق می‌زنند. یکی از فروشندگان انواع گوشی موبایل در پاساژ علاءالدین می‌گوید: اینجا روزی حداقل ۳۰ تا ۴۰ مشتری برای هر مغازه‌دار وجود دارد. البته این دلیل نمی‌شود که ما سود خیلی بالایی داشته باشیم، بلکه از آنجا که این گوشی‌ها با سود خیلی کم به فروش می‌رسند، چندان سود چشمگیری نصیب فروشندگان نمی‌شود.

کاهش قیمت گوشی‌های با ابهت

بعد از گشت در بازار ابهت گوشی N۹۵ که حدود ۴ ماه است به بازار وارد شده، بر جا میخکوبت می‌کند. N۹۵ گوشی همه کاره و گران قیمت نوکیا که در اوایل ورودش به بازار قیمتی حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان داشت، اکنون با گذشت ۳ماه از حذف رجیستری گوشی از ۸۰۰هزار تومان افت قیمت داشته و حدود ۶۸۰هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که این گوشی تا یک ماه گذشته با قیمت یک میلیون و ۱۵۰هزار تومان به فروش می‌رسید.

«معروفی» فروشنده یکی از نمایندگی‌های نوکیا در علاءالدین می‌گوید: «کاهش قیمت گوشی‌های نوکیا بیشتر به سری N مربوط می‌شود که طی سه ماه اخیر به شدت مشهود بوده است. البته گوشی N۹۵ در این زمینه مانند گوشی مدل N۹۰ در ماه‌های اول ورودش به بازار این کاهش قیمت را نیز تجربه کرده است.

به گفته وی افت شدید قیمت گوشی‌های گران قیمت یک امر طبیعی است که علل مختلفی دارد. ورود مدل‌های جدید گوشی به بازار در رقابت با مدل‌های قبلی مهم‌ترین علت این افت قیمت است.

کمیاب بودن برخی از گوشی‌ها در بازار و ورود انواع چینی و تایوانی آنها و از همه مهم‌تر عرضه گوشی‌های قاچاق به بازار از عوامل دیگر این افت قیمت عنوان می‌شود.

برخی از فروشندگان معتقدند گوشی‌هایی که به صورت قاچاق به بازار عرضه می‌شوند، نسبت به گوشی‌هایی که با گارانتی اصلی به فروش می‌سند از قیمت پایین‌تری برخوردارند. از این رو شرکت‌های گارانتی‌کننده مجبور می‌شوند تا حدودی قیمت‌ گوشی‌های خود را برای رقابت هم که شده کاهش دهند.

ازدحام و شلوغی مانع ورود به مغازه می‌شود اما بالاخره پس از انتظار طولانی موفق می‌شوی از فروشنده راجع به گوشی‌های گران‌قیمت و به عبارتی باکلاس موجود بازار، اطلاعاتی بگیری. «یساولی» می‌گوید: N۹۵ یک گوشی با دوربین ۵مگاپیکسل است که رم آن قابلیت افزایش تا ۸ گیگابایت را دارا است. دوربینش واقعا در حد یک دوربین عکاسی از کیفیت خوبی برخوردار است.

خیلی‌ها هستند که این گوشی را به خاطر کلاس کارش انتخاب می‌کنند و عده‌ای هم امکاناتش را به کلاسش ترجیح می‌دهند.

وی همچنین از ورود N۹۵ چینی به بازار خبر می‌دهد و می‌گوید: از زمانی که قانون رجیستری شدن حذف شد، گوشی N۹۵ چینی نیز به بازار داخل راه یافت، این گوشی که با نام

(N۹۵ NOKLA) به بازار عرضه شده، درست مانند N۹۵ نوکیا است. با این تفاوت که با قیمت ۲۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

با شنیدن این صحبت‌ها به انتخاب خود شک می‌کنی، واقعا می‌مانی که این گوشی را برای کلاسش می‌خواهی یا امکاناتش و یا اینکه برای سرگرمی و رو کم کردن دوستانت.

از ورود گوشی N۷۷ تا دو هفته دیگر به بازار با خبر می‌شوی که قیمتی به مراتب بالاتر از N۹۵ خواهد داشت. همچنین گوشی E۹۰ نوکیا با امکاناتی چون تجهیز به GPS و دوربین ۲ مگاپیکسل حس دیگری را در تو به وجود می‌آورد، با حس کنجکاوی به پرسه زدن خود در مغازه‌های علاءالدین ادامه می‌دهی.

ارادت موبایل‌بازان به بازار گوشی

اکثر افرادی که پا به این پاساژ می‌گذارند، موبایل‌بازانی هستند که اگر نگوییم هر روز، تقریبا هر چند روز، چند هفته یا چند‌ماه یکبار برای تعویض گوشی خود یا کسب اطلاع بیشتر از جدیدترین گوشی‌های بازار و نوسان قیمت آنها راهی اینجا می‌شوند.«رامین» ۲۵‌ساله که با دقت تمام موبایل‌های پشت ویترین را از نظر می‌گذارند، می‌گوید: «من تقریبا برایم عادت شده که هر دو سه هفته یکبار به اینجا بیایم، تنوع جنس و قیمت‌های متفاوت باعث می‌شود که به علاءالدین مراجعه کنم.

«محمد» یکی دیگر از بازدیدکنندگان معتقد است که از دیدن گوشی‌های جدید لذت می‌برد و ارادت خاصی به مراکز فروش گوشی دارد، به طوری که تعویض گوشی هر چند ماه یک بار برایش عادت شده است».

جست‌وجو برای آگاهی از گران‌ترین یا ارزانترین و جدیدترین گوشی‌ها در این پاساژ می‌تواند تفریح جالبی باشد، واقعا قیافه افراد موبایل‌باز در برخورد با این محصولات دیدن دارد.

اگر روزی فقط به اندازه نیم ساعت درهای این پاساژ به روی مردم بسته شود، شاید حدود نصف جمعیت مشتریان و رهگذران خیابان جمهوری پشت درهای بسته تجمع می‌کنند، البته این ادعایی است که برخی از فروشندگان در علاء‌الدین بر آن تاکید دارند.

گوشی‌های متنوع با قابلیت‌های متفاوت

به سراغ گوشی‌های سونی اریکسون می‌روی، با خبر می‌شوی که کاهش قیمت در بازار برخی از گوشی‌های این مارک نیز اتفاق افتاده است. K۸۰۰، K۸۱۰ و P۹۹۰ مدل‌هایی که با کاهش قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار تومانی مواجه بوده‌اند، ضمن اینکه قابلیت‌هایی که برخی از گوشی‌های سونی اریکسون مانند W۸۸۰ و W۸۱۰ به آن مجهز هستند، برایت جالب به نظر می‌رسد.

«دانش»، یکی از فروشندگان انواع گوشی سونی‌اریکسون در علاء‌الدین می‌گوید: برخی قابلیت‌هایی که گوشی‌های مدل بالای سونی اریکسون دارا هستند، در کیفیت بالای عکاسی و فیلمبرداری و تجهیز به واکمن با صدای عالی خلاصه می‌شود.

به گفته وی، توجه به کیفیت دوربین، حافظه و دوام باتری از جمله نکاتی است که در هنگام خرید گوشی باید بیشتر به آن دقت شود. در گذشته امکاناتی چون بلوتوث، اینفرارد و ظاهر زیبای موبایل از سوی خریداران بیشتر در نظر گرفته می‌شد، اما به مرور زمان آن موارد چندان از اهمیت بالایی برخوردار نیست و نیازهای جدید، توقعات جدیدی را برای طالبان گوشی به وجود آورده است، در‌حال‌حاضر اکثر خریداران گوشی به مواردی چون داشتن رم بالا، مگاپیکسل بالای دوربین گوشی، کیفیت صدای موزیکال و قابلیت نصب نرم‌افزار روی موبایل بیشتر تاکید دارند.

«ناصر»، یکی از خریداران گوشی با هیجان می‌گوید: گوشی که انتخاب می‌کنیم، اول باید خوش‌استیل و باکلاس باشد، کارآیی آن در مرتبه بعد قرار می‌گیرد، ضمن اینکه تا می‌تواند کار کند و سخت‌جان باشد.

فروشنده‌ای که مغازه‌اش دارای جدیدترین گوشی‌های روز دنیا است، راجع به فروش گوشی‌های‌ (Pocket pc) می‌گوید: این گوشی‌ها در‌حال‌حاضر زیاد خریدار ندارند که این مساله در وهله اول به عدم آشنایی مردم با این محصول و در وهله دوم به قیمت نسبتا بالای این گوشی‌ها برمی‌گردد.

وی همچنین به کمیاب شدن گوشی‌های آی‌میت در بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: تا چند وقت پیش که گوشی‌های آی‌میت توسط شرکت HTC تولید می‌شد، متقاضیان این مارک نیز بیشتر بود، اما در‌حال‌حاضر این گوشی در کشور چین تولید می‌شود که از کیفیت بالا و مرغوبیت برخوردار نیست، به طوری که تعداد گوشی‌های مرجوعی ما هم زیاد شده است.

در‌حال‌حاضر شرکت HTC گوشی‌‌هایی با نام HTC وارد بازار کرده است که مدل HTC TYTN به عنوان اولین گوشی این مارک معرفی شده است و با قیمت ۷۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

بهزادی، یکی دیگر از فروشندگان انواع گوشی‌های (Pocket pc) توجه به مواردی چون حافظه داخلی، سیستم عامل و cpu این گوشی‌ها را در هنگام خرید مهم دانست. همچنین دو مدل گوشی p۳۳۰۰ و P۴۳۵۰ را به عنوان پرفروش‌ترین گوشی‌های HTC اعلام می‌کند.

به نظر می‌رسد گوشی‌های ال‌جی و موتورولا نیز نسبت به یک تا دو سال گذشته، بازار پررونق‌تری را سپری می‌کنند، شاید استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی یکی از هنرپیشگان و واگذاری نمایندگی گوشی‌های ال‌جی و موتورولا به شرکت فیتکو توانسته باشد جانی دوباره به بازار گوشی‌های این دو مارک ببخشد. برخی از فروشندگان بازار معتقدند فروش گوشی‌های ال‌جی نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است ولی نمی‌توان گفت در ردیف چند مارک اصلی بازار جای دارند. همچنین آنها عمر بالای باتری و زیبایی ظاهر گوشی‌های ال‌جی را از جمله ویژگی‌های مطلوب این مارک عنوان می‌کنند و معتقدند این گوشی‌ها چندان از آنتن‌دهی خوبی برخوردار نیستند.

همچنین برخی از انواع گوشی‌های مارک موتورولا و ال‌جی که حدود ۶ماه با همان قیمت سابق به فروش می‌رسیدند و نوسان قیمتی هم نداشتند، به گفته یکی از فروشندگان بازار به علت ایام شعبانیه با کاهش قیمت ۱۰ تا ۱۵هزار تومانی مواجه بوده‌اند.

کسانی که کلاس گوشی برایشان مهم‌تر است

خیلی از افراد هستند که ترجیح می‌دهند جزو اولین کسانی باشند که گوشی‌های روز، باکلاس و گران‌قیمت بازار را خریداری می‌کنند و پرداخت مبلغ آنچنانی هم برایشان مهم نیست. اما از سوی دیگر کسانی هستند که دسترسی به این نوع گوشی‌ها را بعد از پایین آمدن قیمت آنها ترجیح می‌دهند.

«زمانی» یکی از مراجعین به پاساژ علاءالدین می‌گوید: چند ماه پیش در بازار یک گوشی با قیمت حدود ۵۰۰هزار تومان خریداری کردم که اکنون در بازار حدود ۳۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. وی سیر نزولی قیمت گوشی را امری طبیعی می‌داند و می‌گوید: به این نتیجه رسیده‌ام که گوشی گران خریدن چیزی جز ضرر و زیان در پی ندارد.

فعالان بازار نیز بر این باورند که بهترین زمان خرید گوشی جدید بازار، ۲ تا ۳ماه بعد از ورود اولین سری آن نوع گوشی است، چرا که هم مدل‌های جدیدتر دیگری به بازار عرضه می‌شوند هم اینکه تقاضای مدل‌های دیگر افزایش می‌یابد. به دنبال این موضوع انواع گوشی موبایلی که ۲ تا ۳ماه پیش جزو جدیدترین‌های بازار محسوب می‌شدند با افت قیمت مواجه می‌شوند.

«طاهری» فروشنده کهنه‌کار گوشی در این زمینه می‌گوید: «اگر مورد خاصی از کارایی‌های ویژه آن گوشی مورد نظرتان باشد، شاید تاخیر دو تا سه ماهه برای خرید گوشی به امید کاهش قیمت آن اقدامی عاقلانه باشد، اما در صورتی که به دنبال مدل جدید و پیشرفته هستید، این تاخیر توصیه نمی‌شود. زیرا هر روز امکانات و قابلیت‌های جدیدتری به گوشی‌ها افزوده می‌شود که مدل‌های پیشین فاقد آن ویژگی‌ها هستند.»

حال به نظر می‌رسد تب تندی که تا چند وقت پیش برای خرید گوشی جدید بازار داشته‌ای فروکش کرده است و ترجیح می‌دهی با چند ماه تاخیر در خرید گوشی مورد علاقه‌ات کلاس و پرستیژ داشتن گوشی مدل روز بازار را فدای امکانات و صرفه‌جویی مالی کنی.