به گفته رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری و تلفن‌همراه با توجه به افزایش ثبت‌نام سیم‌کارت‌ها و نیاز بازار به گوشی در سال جاری، شاهد افزایش بیش از پیش قاچاق این کالا خواهیم بود. به گزارش خبرگزاری دانشجویان، بازار گوشی‌های تلفن‌همراه به گفته فعالان در این حوزه‌، در حالت سکون به سر می‌برد و می‌توان گفت که بعد از آغاز ثبت‌نام سیم‌کارت‌های تلفن‌همراه در اواخر تیرماه، بازار گوشی تلفن‌همراه حالت آرامی‌ پیدا کرده است.

اما به گفته رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری، بازار گوشی تلفن‌همراه همیشه در دست دلال‌ها است و ‌آنها بعد از مدتی که بازار را در دست خود گرفته، گوشی‌هایی را با مدل‌های جدید به بازار عرضه خواهند کرد.

ابراهیم درستی با بیان اینکه در سال ‌٨٥ حدود یک میلیون و ‌٥٠٠هزار گوشی از مبادی قانونی و حدود هشت میلیون گوشی از مسیر قاچاق وارد کشور شد، اظهار کرد: واسطه‌ها (دلال‌ها) در حال حاضر گوشی‌هایی با طرح‌های جدید و مورد پسند مردم را انبار کرده و در واقع با این کار بازار گوشی تلفن‌همراه را خالی نگه داشته‌اند و در نظر دارند زمانی که نیازها به میزان بسیار زیادی افزایش یافت، این گوشی‌ها را به بازار وارد کرده و آنها را با قیمت بالاتری به فروش برسانند که در این میان اجناس غیراستاندارد نیز به میزان زیادی به چشم خواهد خورد.

به گفته فعالان بازار بعد از برداشته شدن محدودیت رجیستر گوشی‌های تلفن‌همراه و با توجه به از بین رفتن محدودیت برای شرکت‌های وارد کننده،‌ تعداد گوشی‌ در بازار افزایش پیدا کرد و یکی از تبعات افزایش گوشی‌ها،‌ کاهش قیمت در بازار بود که مدتی ادامه داشت و در این میان گوشی‌هایی با مارک‌های نوکیا و سونی‌اریکسون که متقاضی و طرفداران بیشتری دارد، کاهش قیمت بیشتری داشتند.

تعداد BTSهای کشور به ۱۱هزار و ۹۰۸ سایت رسید

با نصب و راه‌اندازی ۸۱ سایت BTS تلفن‌همراه به ظرفیتTRX ۶۳۱ تعداد BTSهای کشور به ۱۱هزار و ۹۰۸ سایت به ظرفیت ۹۹۴۷۸ TRX رسیده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، از این تعداد، ۱۷ پروژه BTS مربوط به شهرستان‌های استان اصفهان می‌شود.

براساس این گزارش، این سایت‌ها در چهارمحال و بختیاری، تله‌سیاه، میرحسینی و بهزیستی زابل در استان سیستان و بلوچستان، سه‌راهی خواف و فرخی شهرستان قائنات در استان خراسان جنوبی و ۹ سایت جدید BTS در ریحان‌آباد، مدیریت آموزش‌ ساری، اداره گاز ساری، مهدیرجه، دریاکنار، اداره آب ساری در استان مازندران و همچنین در پردیسان و عوراضی قم - تهران در استان قم، نصب و راه‌اندازی شده‌اند.

قبوض تلفن‌همراه مشترکان ظرف ده روز توزیع می‌شود

شرکت پست طی یک فرآیند ده روزه تمامی ‌قبوض تلفن‌همراه مشترکان شرکت ارتباطات سیار را به نشانی آنها ارسال می‌کند.

«محمد حسن محبیان عراقی»، مدیر عامل شرکت پست در گفت‌وگو با «موبنا» اظهار داشت: در برخی موارد به دلایل خاصی شرکت پست قبض‌های صورتحساب را پس از دریافت از شرکت اولیه نزد خود نگه‌می‌دارد و پس ازطی مراحلی آن را به مقصد مشترکان ارسال می‌کند.

وی تصریح کرد: در صورت وجود نشانی صحیح از مشترک، توزیع قبوض با مشکل خاصی روبه‌رو نخواهد شد و شرکت پست آنها را به مقصد ارسال می‌کند.

محبیان گفت: کاربران در صورت تعویض نشانی، باید برای اعلام آدرس جدید به شرکت‌های اصلی مراجعه کرده و شرکت‌ها نیز آدرس‌های جدید را به شرکت پست اعلام کنند در غیر این صورت شرکت پست، قبوض را به آدرس اولیه مشترک ارسال می‌کند.

وی در خصوص قبض‌های برگشتی گفت: قبض‌های برگشتی کاربران در شرکت پست باقی نمی‌ماند و به شرکت‌های اصلی ارجاع داده می‌شود.

مدیر عامل شرکت پست در پاسخ به این که شرکت ارتباطات سیار با ارسال پیام کوتاه خبر توزیع قبوض مشترکان را در این دوره اعلام کرده ولی تاکنون بیشتر مشترکان قبض این دوره خود را دریافت نکرده‌اند، اظهار داشت: دراین دوره توزیع قبوض نظیر دوره‌های پیشین بوده و هیچ گونه اختلالی در این زمینه ایجاد نشده است.

تدوین آیین‌نامه حفظ حقوق مشترکان در برابر اپراتورها

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: ضوابط تفاهمنامه سطح خدمات (SLA) برای هر یک از اپراتورها در حال تدوین است.

علی نادی پور با تاکید بر بعد نظارتی سازمان تنظیم مقررات اظهار داشت: طی یک سالی که سازمان رگولاتوری هویت حقوقی پیدا کرده است، تدوین آیین‌نامه حفظ حقوق مشترکان از جمله اولویت‌های کاری اصلی این سازمان بوده است. وی ادامه داد: تدوین ضوابط هریک از اپراتورها در دستور کار قرار دارد و در این خصوص پیشنهادهایی نیز از اپراتورهای تلفن‌همراه دریافت شده است.نادی‌پور که معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان رگولاتوری را به عهده دارد، با بیان اینکه تدوین ضوابط به نوع سرویس هر یک از اپراتورها بستگی دارد، خاطر نشان کرد: پس از تدوین این ضوابط از سوی سازمان تنظیم مقررات، هریک از اپراتورها موظف به اطلاع آن به مشترکان بوده وباید با این ویژگی‌های تدوین شده سرویس ارائه دهند.

وی با بیان اینکه تاکنون ضوابط مدون و منسجمی‌ درباره حقوق مشترکان در برابر اپراتورها وجود نداشته، افزود: سازمان تنظیم مقررات پس از تدوین این قانون، کیفیت سرویس‌دهی اپراتورها را تحت نظارت دقیق قرار می‌دهد.نادی پور اضافه کرد: ضوابط SLA اپراتور اول تلفن‌همراه پس از تدوین پروانه شرکت مخابرات ایران صادر خواهد شد که به طور قطع فعالیت اپراتور اول و سرویس‌دهی آن به مشترکان در چارچوب این آیین‌نامه لحاظ خواهد شد.

عرضه دو برابر ظرفیت کارت شارژ به دفاتر خدمات ارتباطی

برخی از دفاتر خدمات ارتباطی از اوایل هفته با کمبود کارت‌های شارژ‌ سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی مواجه شدند و همین مساله مشکلاتی را برای متقاضیان این سیم کارت‌ها ایجاد کرد، اما مدیر کل بازاریابی شرکت ارتباطات سیار از عرضه‌ دو برابر ظرفیت موجود کارت شارژ به دفاتر خدمات ارتباطی از روز چهارشنبه خبر داد.

سیدتحسین عادلی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان، اظهار کرد: در اوایل هفته‌ برخی از دفاتر خدمات ارتباطی با کمبود کارت شارژ مواجه شدند که سعی کردیم این خلاء را جبران کنیم، بر این اساس بیش از میزانی که در هفته‌های گذشته در بازار کارت شارژ وجود داشت به دفاتر خدمات ارتباطی عرضه کردیم و در هفته‌های آینده نیز تعداد کارت‌های شارژ بیشتری ارائه خواهیم کرد تا مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری با مشکل مواجه نشوند.