سونیتا سراب‌پور - به دنبال لغو طرح رجیستری تلفن‌همراه، بازار با افزایش قاچاق این کالا روبه‌رو شد که این امر بسیاری از خریداران و فروشندگان را دچار نگرانی کرد. به تازگی خبرهایی هم مبنی بر افزایش سرقت گوشی تلفن‌همراه در بازار جمهوری به گوش می‌رسد. حتی اخبار منتشر شده حاکی از آن است که لغو طرح رجیستری تلفن‌همراه روند دستبرد از فروشگاه‌های فروشنده تجهیزات تلفن‌همراه را به طرز چشمگیری افزایش داده است. در واقع سارقان گوشی تلفن‌همراه پس از سرقت گوشی می‌توانند به راحتی آن را به فروش برسانند.

در خصوص نحوه پیگیری گوشی‌های سرقت شده با داوود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی مخابرات ایران مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

به عنوان اولین سوال آیا امکان پیگیری گوشی به سرقت رفته توسط صاحبان آنها وجود دارد؟

بله، افراد پس از بروز سرقت این موضوع را به مخابرات اعلام می‌کنند، پس از آن مخابرات شماره سریال آن گوشی را در لیست سیاه قرار داده و وقتی که سارق از طریق گوشی شماره‌گیری کند، شماره وارد شبکه شده و امکان ردیابی آن فراهم می‌شود.

افراد برای این کار باید به کجا مراجعه کرده و چه مدارکی برای پیگیری لازم است؟

افرادی که گوشی آنها به سرقت رفته است با مراجعه به کلانتری و دادسرای منطقه خود، شکایتی تنظیم کرده و سپس به همراه جعبه خرید گوشی، گارانتی یا فاکتور خرید به مخابرات مراجعه می‌کنند.

این امکان برای مخابرات وجود دارد که سارق را ردیابی و دستگیر کنند؟

البته انجام این کار بستگی به سارق دارد، زیرا بسیاری از آنها برای مدت‌ها از گوشی استفاده نمی‌کنند و یا با دستکاری، شماره سریال را عوض کرده و دیگر امکان ردیابی آن گوشی وجود ندارد یا اینکه بسیاری از آنها خیلی ماهر بوده و گوشی سرقتی را سریع به فروش می‌رسانند و با این کار دیگر امکان پیدا کردن سارق اصلی فراهم نمی‌شود. ولی به طور کل وقتی سارق از گوشی مورد نظر استفاده کند شماره گوشی وارد شبکه شده در نتیجه مخابرات وی را ردیابی کرده و با اعلام به کلانتری منطقه مراحل لازم برای دستگیری را انجام می‌دهد.

در این زمینه چه مشکلاتی وجود دارد؟

اساسی‌ترین مشکلات، اطلاع ندادن سریع گوشی سرقت شده به مخابرات، به یاد نداشتن شماره سریال گوشی، حفظ نکردن گارانتی و فاکتور خرید، عوض کردن شماره سریال گوشی، استفاده نکردن از گوشی در ماه‌های اولیه سرقت توسط سارقان است.

همان‌طور که برای سیم‌کارت‌های سرقتی امکان سوخت سیم‌کارت از طرف مخابرات وجود دارد آیا این امکان، گوشی‌های سرقتی را نیز در برمی‌گیرد؟

خیر، امکان سوخته شدن گوشی تلفن‌همراه از طرف مخابرات وجود ندارد، اما با اطلاع سریع به مخابرات ما سریال وی را از شبکه رجیستری خارج و در نتیجه گوشی وی توسط سارقان، غیرقابل استفاده می‌شود.

اما متاسفانه هم‌اکنون نرم‌افزارهای مختلفی در بازار وجود دارد که سارقان با استفاده از این امکانات قفل گوشی را شکسته و می‌توانند از آن استفاده کنند. لذا بهترین توصیه پیشگیری و محافظت مشترکان از گوشی‌های خود است.