اوضاع بازار موبایل ایرانی تقریبا آرام است، البته از آنجایی که هیچ‌وقت آینده قابل پیش‌بینی نیست و شاید همین فردا یا پس‌فردا تعرفه گوشی ۲۰۰درصد افزایش یافته و یا حتی به صفر هم برسد این وضعیت را می‌توان به آرامش قبل از توفان تشبیه کرد. چند هفته پیش مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار گفته بود که اگر شهرداری در زمینه نصب آنتن تلفن‌همراه همکاری نکند مشترکان این شبکه از شهریور ماه با مشکل روبه‌رو می‌شوند. این موضوع بدان معناست که شبکه تلفن‌همراه در حال حاضر هم با مشکلات پنهانی بسیار دست به گریبان است. اما در همین حال که شبکه شرکت ارتباطات سیار دارای بار زیاد ترافیکی است و شهرداری هم قصد پیاده شدن از خر شیطان را ندارد، باز هم همراه اول برای رفع نیاز بازار و خدمت به متقاضیان این وسیله ارتباطی اقدام به ثبت‌نام کرده است. در این بین نقش و اهمیت پیمانکاران ارتباطات سیار بیشتر از قبل نمایان می‌شود. پیمانکارانی که به باور بسیاری از کارشناسان مشکلات موجود بر سر راه پروژه آنها از یکسو و عدم توانایی در انجام پروژه‌ای عظیم از سوی دیگر باعث شد تا بارها و بارها قراردادشان برای رسیدن به سرانجام تمدید شود، این بار شاهد دو اظهارنظر متفاوت از سوی مدیران ارتباطات سیار هستند.

از سویی سیدحسن رضوی، معاون طرح و مهندسی شرکت ارتباطات سیار به موبنا می‌گوید که برای اتمام پروژه فاز۳ توسعه شبکه ارتباطات سیار مجددا با GCها قرارداد بسته می‌شود، او معتقد است در سه سال فعالیت GCها، پتانسیل‌های خوبی در کشور ایجاد شده که با تعامل و همکاری به وجود آمده، نیروهای فنی خوبی پرورش یافته‌اند.

اما از سویی دیگر، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار به همان مرجع می‌گوید که برای توسعه سایت‌ها به GC‌ها نیاز جدی نداریم. صدوقی در این باره معتقد است که با افزایش فعالیت پیمانکاران استانی در توسعه شبکه ارتباطات سیار اکنون نیاز جدی به GC‌ها برای اجرای سایت‌های BTS احساس نمی‌شود.

به هر حال بنا به گفته هر دو مدیر قرار است برای اتمام پروژه فاز ۳ شبکه ارتباطات سیار مابقی پروژه مذکور نیز به GC‌ها سپرده شود.

یک‌میلیون و ۶۰۰هزار نفر در صف سیم‌کارت دولتی

براساس آمار ارائه شده، شمار ثبت‌نام‌کنندگان سیم‌کارت‌های دولتی ارتباطات سیار به یک‌میلیون و ۶۰۰هزار نفر رسید که تنها ۲۵درصد از ثبت‌نام‌کنندگان، متقاضی سیم‌کارت دائمی هستند.

عرضه سیم‌کارت‌های دوقلو منتفی شد

وفا غفاریان، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:‌ با توجه به عرضه گوشی‌های چندظرفیتی در بازار، ارائه سیم‌کارت‌های دوقلو منتفی به نظر می‌رسد.

به اعتقاد رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران، گوشی‌های چندظرفیتی که قابلیت جادادن چند سیم‌کارت را دارند، از سیم‌کارت‌های دوقلو بهتر خواهند بود.

غفاریان خاطرنشان می‌کند که اطلاع‌رسانی از وجود گوشی‌های چندظرفیتی در بازار به معنای حمایت از این گوشی‌ها نیست بلکه فقط جنبه آگاهی‌بخشی دارد.

معاون وزیر ارتباطات که پیش از این از عرضه سیم‌کارت‌های چندظرفیتی به بازار خبر داده بود معتقد است که با عرضه گوشی‌های چندظرفیتی در بازار، به نظر می‌رسد که از سیم‌کارت‌های چندقلو استقبالی صورت نگیرد.

استقبال از گوشی‌ ایرانی، حمایت از اشتغال است

محمد ابراهیم مطلع، مدیرعامل کارخانه‌های مخابراتی ایران که قرار است از چند هفته دیگر گوشی‌های تولید شده داخلی با مارک ITMC را روانه بازار کند در گفت‌وگویی اعلام کرده است که خرید گوشی‌های تلفن‌همراه تولید داخل کشور،‌ حمایت از اشتغال، کمک به جوانان و بالا بردن ارزش افزوده است.

به اعتقاد این تولیدکننده، مردم تاکنون به علت نبود امکانات و عدم عرضه گوشی داخلی، به استفاده ازگوشی‌های خارجی عادت کرده‌اند اما اکنون انتخاب دیگری پیش رو دارند که مهم‌ترین نکته آن تولید این گوشی در داخل کشور است.