مارک‌های حرفه‌ای در کمین بازار

بازار دیجیتال- از زمان فراگیرشدن موسیقی و روی کار آمدن صنعت وابسته به آن سال‌های زیادی است که می‌گذرد و امروزه این صنعت با به وجود آمدن دستگاه‌های پخش‌کننده گوناگون رونق بسیاری را شاهد است. رونقی که این بار علاوه بر بخش انتشار، بخش پخش‌کننده‌های گوناگون را نیز شامل می‌شود.

ساخت و عرضه دستگاه‌های پخش‌کننده موسیقی به نام واکمن که به طور انحصاری توسط شرکت سونی تولید شده بود را شاید بتوان سرآغاز انقلاب دستگاه‌های پخش‌کننده قابل حمل موسیقی به حساب آورد.

لذت گوش کردن به موسیقى در هر زمان و مکان چیزى نبود که مردم و به‌خصوص نسل جوان از آن صرف‌نظر کنند. از زمان متداول شدن استفاده از نوار کاست و ضبط صوت در دنیا اندیشه ساخت ضبط صوت‌هاى کوچک قابل حمل در ذهن گردانندگان شرکت‌هاى بزرگ شکل گرفت، اما سونى اولین شرکتى بود که در سال ۱۹۷۹، واکمن را روانه بازار کرد تا این وسیله به سرعت جاى خود را در میان علاقه‌مندان به موسیقی باز کرده و سودى چند میلیارد دلارى را براى سازندگان خود به ارمغان آورد.

واکمن‌ها به‌تدریج مدرن‌تر و کوچک‌تر شدند و امکانات مختلفى براى ضبط صدا و رادیو هم به آن‌ها اضافه شد، اما پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن فرمت‌های دیجیتالی به جای آنالوگ باعث شد تا سلطه واکمن‌هاى سونی اواخر دهه ۱۹۹۰ به پایان برسد.

جایگزین شدن استاندارد دیجیتال به جاى استاندارد آنالوگ و ظهور رایانه‌ها و وسایل الکترونیک مدرن باعث شد تا نوارهاى کاست و سیستم‌هاى پخش آنها کم‌کم به خاطره تبدل شوند. براساس شواهد موجود اولین دستگاه پخش صوت دیجیتال غیرمکانیکى در جهان توسط شرکتSeaHan Information Systems در سال ۱۹۹۷ تولید شد و پس از آن MP Man ساخته شد.

استفاده از واکمن‌هاى دیجیتال یا همان mp۳ Playerها با اختراع این فرمت براى ذخیره‌سازى موسیقى در اواخر دهه ۹۰ بسیار متداول شد و شاید یکى از مشهورترینmp۳ Playerهاى نسل اول نیز همان MP Man باشد که در سال ۱۹۹۸ عرضه شد. این دستگاه که اولین mp۳ Player جهان بود، ۲۵۰دلار قیمت داشت و حافظه آن تنها ۳۲ مگابایت بود. با این حساب این دستگاه حداکثر مى‌توانست هشت قطعه موسیقى چهار دقیقه‌اى را در خود جاى دهد. البته آنهایى که از ظرفیت این دستگاه ناراضى بودند مى‌توانستند با پرداخت ۷۷ دلار حافظه دستگاه را به ۶۴ مگابایت ارتقا دهند. MP۳ Player‌ها را می‌توان جزو یکی از بزرگ‌ترین ابداعات صنعت ساخت وسایل پخش موسیقی قابل حمل، به‌حساب آورد. دریافت مستقیم فایل موسیقی از اینترنت، ارسال فایل از طریق رایانه، اجرای میکس دلخواه روی آهنگ، ضبط صدای محیط و یا صدای خودتان، گوش کردن به رادیو و ضبط همزمان برنامه‌ها یا آهنگ‌های رادیو، افزایش مقدار حافظه و ... بخشی از امکانات فوق‌العاده‌ای است که امروزه MP۳ Player در اختیار مخاطبان قرار داده ‌است.

نکات مهم در خرید

تنوع محصولات موجود در بازار امروزه باعث شده که خرید یک MP۳ Player با سردرگمی‌های بسیاری برای متقاضیان این وسایل همراه باشد.

فاکتورهای اصلی که متقاضیان برای خرید یک پلیر باید مد نظر داشته باشند، گارانتی، وزن، حجم، کیفیت صدا، میزان خروجی صدا و نوع هدفون به کار رفته در دستگاه است.

محمد درودیان، از فروشندگان بازار پایتخت در این باره می‌گوید: در حال حاضر محصولات کریتیو بیشترین فروش را در بازار دستگاه‌های پخش‌کننده موسیقی در کشور دارد. به اعتقاد این فروشنده، قیمت ارزان این محصولات از یک سو و ظرفیت بالای حافظه و قابلیت‌هایی همچون ارائه رادیو و ضبط صدا در این مارک باعث شده تا به عنوان اولین گزینه چه از سوی خریداران و چه از سوی فروشندگان در بازار مورد توجه قرار گیرد.

به گفته فروشندگان بازار بعد از کریتیو، مارک‌های زولتریکس، شاتل، لئونو، سونی و آی پاد در مکان‌های بعدی قرار کرفته اند.

تقلبی‌‌های پرفروش

البته در این بین باید به ظهور مارک‌های متفرقه چینی موجود در بازار نیز اشاره کرد که به دلیل کیفیت نامطلوب با قیمت بسیار پایینی در بازار عرضه می‌شود.

سعید رفیع‌زاده از فروشندگان بازار به مارک کینگستون، پاناسونیک و سونی اشاره می‌کند و می‌گوید: کینگستون چند سال پیش فقط یک مدل آن هم به صورت محدود تولید و روانه بازار کرد، اما در حال حاضر با برند کینگستون دستگاه‌های مختلفی در بازار وجود دارد که عمدتا چینی بوده و با قیمت بسیار پایین به فروش می‌رسد.

وی ضمن اشاره به کیفیت بسیار پایین این محصولات می‌گوید: متاسفانه عرضه برخی از مدل‌ها آن هم با نام برندهای معروفی همچونی سونی و پاناسونیک باعث شده تا توجه مصرف‌کنندگان به سوی این مارک‌ها جلب شود و این درحالی است که تولیدکنند‌ه‌ای همچون پاناسونیک تا به حال وارد بازار دستگاه‌های قابل حمل موسیقی نشده است.

او به خریداران محصولات دیجیتالی توصیه می‌کند که در صورت امکان قبل از خرید مارک موردنظر به سایت اختصاصی آن تولیدکننده رجوع و مشخصات اصلی محصول مورد نظر خود را به دقت مطالعه کنند.

حرفه‌ای‌ها در کمین بازار

به گفته برخی از فروشندگان بازار پلیرهای قابل‌حمل، در حال حاضر ورود برخی از دستگاه‌های حرفه‌ای در بازار باعث شده تا اقبال نسبی برندهای معروفی همچون آی پاد کاهش یابد.

فرهنگ شجاعی در این باره به مارک iAudio اشاره می‌کند و می‌گوید: ورود محصولات جدید این مارک به دلیل تنوع در خدمات ارائه شده باعث شده تا چند ماهی فروش آی پاد در بازار کاهش یابد. این دستگاه با داشتن قابلیت‌هایی همچون ضبط صدا، رادیو، صفحه نمایش ۱۶ میلیون رنگی و حافظه ۴ گیگابایتی باعث شده تا افرادی که به صورت حرفه‌ای به دنبال MP۳ Player هستند به سمت این مارک کشیده شده‌اند.