شاید زمانی که گراهام‌بل آزمایش‌های اولیه خود را برای ارسال و دریافت صوت از طریق رشته‌های سیم آغاز کرده بود، حتی نمی توانست تصور کند که روزی اختراعش انقلابی را در دنیای ارتباطات به وجود آورد وبه لحاظ درآمدزایی به جایگزینی برای کارتل‌های نفتی تبدیل شود. بماند که از زمان به کارگیری تلفن‌همراه در جهان چه تراکنش‌های عالی در سطح بین‌الملل در جریان بوده است اما بنا به گفته معاون نظارت و مدیریت شبکه ارتباطات سیار، از زمان راه‌اندازی سرویس پیام کوتاه در ایران تا کنون ۲۲میلیارد و ۳۳۱میلیون و ۸۹۰هزار و ۷۰۹پیام کوتاه ارسال شده است که اگر این رقم را در تعرفه ارسال هر پیام کوتاه یعنی ۱۴تومان ضرب کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تا کنون شرکت ارتباطات سیار از محل ارسال «پیامک» توانسته ۳۱۲میلیارد و ۶۴۶میلیون و ۴۶۹هزار و ۹۲۶تومان درآمد کسب کند! فلاح اصغری، آمار پیامک‌های ارسالی از ابتدای سال ۸۶ را تاکنون برابر ۶میلیارد و ۱۲۱میلیون و ۲۱۶هزار و ۳۵۱مورد، عنوان و آمار پیام‌های کوتاه ارسالی ناموفق را هم با توجه به زمان در طول سال متغیر و از ۵تا۱۵درصد ذکر کرده است.

SMSهای تلفن ثابت دو هفته دیگر در سازمان تنظیم مقررات

هر چه سعی می‌کنیم که موبایل ایرانی را در هر روز با سوژه‌های متفاوت بنویسیم ولی برخی از اتفاقات رخ داده باعث جهت‌گیری ستون روی سوژه‌ای خاص می‌شود.

از ارائه آمار و ارقام پیام‌های کوتاه تلفن‌همراه که بگذریم به گفت‌وگوی رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران با وب‌سایت منسوب به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌رسیم. وفا غفاریان به سیتنا گفته که کار کارشناسی ارائه سرویس ارسال SMS از طریق تلفن ثابت، در مجمع مخابرات ایران تقریبا در حال اتمام است و نتیجه آن تا دو هفته آینده به سازمان تنظیم مقررات ارسال می‌شود. به نظر می‌رسد طعم‌ دلپذیر درآمد‌های کلان سرویس پیام کوتاه در بخش تلفن‌همراه باعث شده تا اقدامات قانونی برای به کارگیری این سرویس در بخش تلفن ثابت با جدیت هرچه بیشتر پیگیری شود.

شرکت ارتباطات سیار در حالی توانسته به درآمد ۳۱۲میلیارد تومانی دست یابد که در‌حال‌حاضر بالغ بر ۱۷میلیون و ۹۰۰هزار مشترک در اختیار دارد و این در حالی است که براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی روابط عمومی شرکت مخابرات ایران تا پایان تیرماه سال ۸۶، ۲۲میلیون و ۹۹۰هزار و ۵۵۸مشترک تلفن‌ثابت در کشور وجود دارد.

گوشی‌های غیراستاندارد در بازار

رییس اتحادیه صوتی تصویری و لوازم یدکی به دنبال مصاحبه‌های سریالی خود اخیرا اظهار داشته که با افزایش قاچاق و نبود نظارت، محصولات غیراستاندارد نیز به بازار راه پیدا کرده است.

ابراهیم درستی گفته که این اتحادیه بارها برای کنترل بازار و افزایش توان رقابتی واردکنندگان رسمی گوشی، خواستار کاهش منطقی تعرفه واردات گوشی شده است تا بتواند نیاز بازار را از طریق قانونی تامین کند.درستی، پیش‌بینی کرده است که امسال بیش از شش‌میلیون گوشی از طریق قاچاق وارد کشور خواهد شد که برای جلوگیری از این مشکل باید برنامه‌ای اساسی در نظر داشت.

تولید گوشی در داخل امکان‌پذیر نیست

محمد مرزبان‌راد، عضو هیات‌مدیره کنسرسیوم تولید گوشی تلفن‌همراه که یک سال و نیم گذشته با امضای توافقنامه‌ای با وزارت صنایع و معادن قرار بود یک ساله ۶میلیون گوشی تلفن‌همراه تولید کنند، اخیرا در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی تلفن‌همراه گفته است که با توجه به شرایط فعلی، تولید گوشی در داخل کشور امکان‌پذیر نیست.

وی مشخص شدن وضعیت رجیستری و تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه را دو پیش شرط لازم برای تولید تلفن‌همراه دانست و گفت: تولید بدون در نظر گرفتن این موارد توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

واگذاری تلفن‌همراه تا پایان سال به روز می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با فارس با آماده‌سازی زیر ساخت‌های لازم برای توسعه شبکه تلفن‌همراه اشاره و از به روز شدن ثبت‌نام و واگذاری سیم‌کارت تلفن‌همراه تا پایان سال‌جاری خبر داد.

سلیمانی، همچنین از نهایی شدن مطالعات مزایده اپراتور سوم طی ماه‌های آینده خبر داد و اظهار امیدواری کرد که مزایده این اپراتور در آبان یا آذرماه سال‌جاری برگزار شود.

آغاز واگذاری‌های اعتباری دولتی

واگذاری سیم‌کارت دولتی متقاضیانی که از طریق اینترنت ثبت‌نام کرده‌اند از روز گذشته آغاز شده است.

۲۱۶هزار نفر از متقاضیانی که از طریق پرتال شرکت همراه اول تا هفته پایانی تیرماه برای دریافت سیم‌کارت اعتباری یا دائمی ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند از ۱۳مرداد ماه با مراجعه به دفتر خدمات ارتباطی انتخابی خود در زمان ثبت‌نام و ارائه تصویر شناسنامه و کارت شناسایی معتبر، سیم‌کارت خود را دریافت کنند.

۱۸هزار مشترک تلفن‌همراه سهام نمی‌خواهند

به گفته صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از میان ۲۳میلیون مشترک تلفن ثابت، ۴۹۲ نفر و از ۱۵میلیون مشترک تلفن‌همراه، ۱۸هزار نفر اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند سهامدار شوند و ودیعه آنها در نزد مخابرات باقی می‌ماند.

ورود گوشی‌های تعمیر شده به جای گوشی‌‌های نو!

به تازگی گوشی‌های کارکرده پس از بازسازی ظاهری وارد بازار گوشی شده و به عنوان گوشی‌های نو فروخته می‌شوند.

مدیرعامل شرکت خدمات طلایی‌نیا، یکی از واردکنندگان رسمی نوکیا در این باره می‌گوید: بسیاری از اپراتورهای جهان برای فروش سیم‌کارت‌های خود به مشتریان، گوشی هدیه می‌دهند و به آنان اعلام می‌کنند که در صورت نارضایتی از گوشی خود می‌توانند آن را

تعویض کنند.

محمدحسن صدری با بیان این مطلب می‌گوید: گوشی‌هایی که کمتر از سه ماه از روی مشتریان خارجی مرجوع می‌شوند، به جای عودت به کارخانه، توسط دلالان گوشی‌های کارکرده خریداری می‌شوند.

او می‌گوید: قاچاقچیان گوشی در ایران پس از خرید این گوشی‌ها در کشورهای دیگر و واردکردن آن گوشی‌ها به داخل کشور با تعویض قاب، باتری و لوازم موجود در یک جعبه کامل گوشی، کالای خود را با عنوان گوشی نو در بازار ایران می‌فروشند.

گفته می‌شود اکثر این گوشی‌ها در رده گوشی‌های گران‌قیمت و پرفروش هستند. هم‌اکنون بیشترین سهم بازار قاچاق گوشی در ایران به ترتیب به برندهای موتورولا، نوکیا و سونی‌اریکسون تعلق دارد.