دانستنی‌هایی در مورد انواع لنز

بازار دیجیتال- انواع لنز به هفت دسته تقسیم می‌شوند: لنزهای نرمال:

فاصله کانونی این لنز حدود ۴۴mm است که برای رند کردن این عدد لنز را با فاصله کانونی ۵۰mm می‌سازند.این لنز مانند چشم انسان عمل می‌کند. بزرگنمایی و دورنمایی ندارد و زاویه دید آن در حد چشم انسان است.کاربرد این لنز برای مواردی چون پرتره‌های قوی و منظره مناسب است.

لنز واید:

فاصله کانونی این لنزها کمتر از ۵۰mm است و زاویه دید وسیع‌تری را بدون تغییر فاصله دوربین نسبت به سوژه در اختیار عکاس قرار می‌دهد.این لنز در مناظر طبیعی و مکان‌هایی که نیاز به میدان دید وسیع‌تری است، کاربرد دارد.از این لنز در عکاسی از اماکن تاریخی و امارت‌های قدیمی بیشتر استفاده می‌شود.البته گفتنی است از آنجا که این لنزها خطاهای پرسپکتیوی زیادی دارند تصاویر را به صورت اغراق‌آمیز ثبت می‌کنند.

لنزهای سوپر واید:

لنزهای تا دامنه ۲۴mm جزو لنزهای واید محسوب می‌شوند.

ولی لنزهای سوپرواید فاصله کانونی پایین‌تری دارند که حتی به ۱۲mm هم می‌رسد اما رنج رایج در این گروه لنزهای ۱۶mm است.

لنزهای زوم:

این لنزها دارای فاصله کانونی متغیر هستند. رنج فاصله کانونی این لنزها می‌تواند از سویر واید تاواید و یا از واید تاتله و یا از نرمال تا تله متغیر باشد. این لنزها تقریبا همه کار‌ه‌اند و برای عکاسی معمولی و حتی حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لنز تله فتو:

رنج فاصله کانونی این لنزها از ۲۰۰MM تا ۱۲۰۰MM متغیر است. اما بیشترین کاربر این لنز در فاصله کانونی بین ۲۰۰MM تا ۵۰۰MM است.

لنزهای ماکرو:

این لنزها بزرگنمایی برابر با اندازه واقعی شی در فاصله خاص ایجاد می‌کنند. لنزهای ماکرو برای عکاسی از اشیای کوچکی که قصد بزرگنمایی آنها است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.تفاوت بزرگنمایی این لنزها با توجه به فاصله کانونی آن در مسافت خاصی است. به طور مثال لنز ۶۰MM در فاصله ۷سانتیمتری از دهانه بیشترین بزرگنمایی و لنز ۱۰۰MM در فاصله ۱۲سانتیمتری و لنز ۱۸۰MM در فاصله ۲۲۰سانتیمتری چنین بزرگنمایی را ایجاد می‌کند.

لنز فیش آی یا چشم ماهی:

این لنزها زاویه دید ۱۸۰درجه دارند و رنج این لنزها در حدود ۸MM است.