بازار دیجیتال - داستان نصب آنتن‌های تلفن همراه در سطح شهرهای مختلف کشور به فصل‌های تازه‌ای نزدیک شده است. در حالی که هفته گذشته مدیرعامل همراه اول گفته بود در صورتی که شهرداری اجازه نصب BTSها و میکروآنتن‌ها را ندهد از ابتدای مهر ماه شبکه با اختلال روبه‌رو خواهد شد، اما این بار مدیرکل مخابرات شهرداری تهران در مقابل این اظهارات گفته است که نمی‌توان به هر اپراتور جدید تلفن همراه اجازه نصب آنتن داد.

محمدعلی عابدی معتقد است، فضاهای شهری به طور امانت از طرف شهروندان در اختیار شهرداری قرار گرفته و مدیریت شهری در قبال حقوق شهروندان مسوول است.

او که درباره موضع شهرداری نسبت به نصب آنتن‌های جدید سخن می‌گفت، به اختصاص ۶۰۰ نقطه از فضای شهری به اپراتور اول در دوره‌های گذشته اشاره کرد و گفت: می‌توان با مدیریت صحیح و استفاده بهینه از همان فضاها به شکل استفاده مشترک، امکان توسعه خدمات ارتباطات سیار با حفظ موازین شهرسازی را فراهم آورد.

به گفته مدیرکل مخابرات شهرداری تهران در‌حال‌حاضر ۷۰۰ نقطه از فضای شهری با مساحت بین ۱۰ تا ۱۰۰ متر در اختیار اپراتور اول و ۳۰۰ نقطه نیز در اختیار تالیا قرار داشته و این در حالی است که اپراتور دوم نیز برای نصب BTS درخواست مجوز کرده و در آینده نزدیک فعالیت اپراتور سوم هم آغاز خواهد شد و اگر وضع بر همین منوال ادامه پیدا کند در شهر تهران بخش عظیمی از فضای عمومی به آنتن‌های BTS اختصاص می‌یابد.

عابدی تاسیس شرکت سایت شرینگ با مشارکت اپراتورها و شهرداری را یکی از راه‌های توسعه شبکه تلفن‌همراه عنوان می‌کند و می‌گوید با سیاست‌گذاری‌هایی که در این شرکت صورت می‌گیرد اپراتورها از فضایی که از طرف شهرداری برای آنتن‌ها تخصیص داده شده به صورت مشترک و مشاعی استفاده می‌کنند.

مدیر کل مخابرات شهرداری تهران با بیان اینکه تاکنون اپراتور اول، تالیا و شهرداری، نمایندگان خود را برای تشکیل این شرکت معرفی کرده‌اند، می‌گوید متاسفانه ایرانسل هنوز نماینده خود را معرفی نکرده و این در حالی است که ایرانسل با تشکیل این شرکت بیشترین سود را می‌برد. چرا که به جای صرف هزینه ونصب آنتن‌های جدید به طور مشترک از سایت‌های اپراتور اول و تالیا استفاده خواهد کرد. به گفته عابدی، کارشکنی ایرانسل باعث شده که این شرکت تا به امروز تاسیس نشود.

گفته می‌شود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که به نوعی ناظر این شرکت خواهد بود، اخطاریه‌ای برای ایرانسل ارسال کرده، اما این اپراتور تاکنون هیچ اقدامی در این باره انجام نداده است.

همچنین تقسیم‌بندی سهام این شرکت از سوی سازمان تنظیم مقررات صورت گرفته که براساس آن ۵۱درصد از سهم به شهرداری‌ تهران و ۴۹درصد مابقی به اپراتورها اختصاص می‌یابد.

شنیده می‌شود یکی از دلایل مخالفت ایرانسل پایین بودن میزان سهام این شرکت در بین دیگر اپراتورها است.

هزینه پیام‌کوتاه کاهش نمی‌یابد

معاون نظارت و مدیریت شبکه اپراتور همراه اول کاهش تعرفه پیام کوتاه را در گرو تعرفه مکالمه عنوان کرد.

فلاح اصغری به پایگاه اطلاع‌رسانی تلفن‌همراه گفته است که تعرفه پیام کوتاه و مکالمه رابطه مستقیمی با هزینه پالس مخابراتی دارد.

مهلت غیرقانونی برای سیم‌کارت‌های اعتباری

در حالی که چندی پیش از سوی مدیران شرکت مخابرات ایران،۳۱ تیرماه آخرین مهلت برای دریافت سیم‌کارت‌های اعتباری توسط متقاضیان اعلام شده است، اما برخی از مشترکان شهرستانی تعیین مهلت زمانی برای دریافت سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی را تخلف شرکت مخابرات از قرارداد فروش عنوان می‌کنند.

برخی از متقاضیان کرمانی در تماس با موبایل ایرانی اذعان داشتند، در حالی مخابرات برای دریافت سیم‌کارت‌های اعتباری مهلت تعیین کرده است که واگذاری این سیم‌کارت‌ها به تازگی و طی دو هفته اخیر در مراکز پستی این استان آغاز شده و از سوی دیگر نیز در قرارداد اولیه خرید این نوع از سیم‌کارت‌ها هیچ بندی مربوط به آخرین تاریخ دریافت سیم‌کارت عنوان نشده است.

جا دارد مسوولان شرکت مخابرات در این مورد پاسخگو باشند.