چینی‌ها یکه‌تاز میدان هستند

بازار دیجیتال- کاهش میزان عرضه انواع RAM به بازار داخلی و افت قیمت جهانی انواع RAM، باعث کاهش قیمت این کالا در بازار داخلی شده است. طبق اعلام فعالان بازار، این افت قیمت که در مارک‌های مختلف بین ۲تا۵درصد است طی دو ماه اخیر صورت گرفته است و تاثیری بر میزان خرید و فروش این کالا نداشته است.

محرمی، یکی از فروشندگان انواع RAM در این زمینه می‌گوید: RAM از دسته‌ کالاهایی است که بسیاری از افرادی که گاه حتی با کامپیوتر آشنایی زیادی ندارند به راحتی آن را وارد بازار داخلی کرده و با قیمت پایین‌تر از عرف بازار به فروش می رسانند.

شرکت‌های بزرگ عرضه کننده RAM و نمایندگی‌های فروش که از این اقدام متضرر می‌شوند نیز برای برکنار کردن این افراد با کاهش نرخ RAMهای خود سعی در به دست آوردن بازار فروش این کالا دارند.

این فروشنده معتقد است یکی از دلایل افت قیمت RAM طی دو ماه اخیر این موضوع است.

یک فروشنده دیگر، RAMهای ارزان قیمت بازار که محصول کشور چین هستند را جزو پرفروش‌های بازار و RAMهای اورجینال مانند CHIP LPDA که محصول کشور ژاپن هستند را جزو گران‌ترین‌های بازار معرفی می‌کند.

به گفته وی، دیاگرام، ایکس بایت، یومکس جزو پرفروش‌ها و GEIL و CHIP LPDA جزو گران‌ترین‌های بازار RAM هستند که از فروش کمتری نسبت به رم‌های ارزان قیمت برخوردارند.

در بازار مادربورد نیز قیمت‌ها نسبت به دو ماه گذشته تغییر زیادی نکرده است.

اما برخی از فعالان بازار معتقدند ورود مدل‌های جدید مادربورد (main bord) به بازار، افت قیمت مدل‌های قدیمی را طی دو ماه اخیر در پی داشته است که این کاهش قیمت در حدود ۲درصد اعلام شده است. در مقابل، گروه دیگری از فروشندگان معتقدند، ورود مدل‌های جدید همواره باعث افت قیمت مدل‌های قدیمی نمی‌شود. چرا که بسیاری مواقع مدل‌های قدیمی از قابلیت و تقاضای بالاتری نسبت به مدل‌های جدید برخوردارند.

از طرفی خریداران مادربورد و سایر تجهیزات کامپیوتری به کالاهای جدید که به قول معروف امتحان خود را هنوز پس نداده‌اند اعتماد نمی‌کنند و استفاده از مادربوردهای قدیمی را به مدل‌های جدید ترجیح می‌دهند.

علامه یک فعال بازار تجهیزات کامپیوتری در مورد قیمت مادربرد و مدل‌های پرفروش می‌گوید، در حال حاضر مادربوردهای ارزان قیمت مانند elite group از فروش بالایی برخوردارند و در مقابل مادربوردهای ایسوس و گیگابایت به علت قیمت بالایی که دارند از فروش پایین‌تری نسبت به برند ارزان قیمت مذکور برخوردارند.

وی معتقد است در حال حاضر مادربوردهای ASUS توانسته‌اند عرصه را بر رقیب قدیمی خود GIGA BYTE که زمانی بازار مادربورد را در دست داشت تنگ کرده و بیشترین آمار فروش را در میان مادربوردهای گران قیمت بازار به دست آورد.

این فروشنده قیمت مادربوردهای ASUS را بین ۵۳هزار تا ۳۰۰هزار تومان اعلام کرد.

فعالان بازار همچنین معتقدند اکثر تجهیزات کامپیوتری به ویژه RAM و main bordهای موجود در بازار ایران محصول کشور چین و تایوان هستند و نمونه‌های ژاپنی آن در بازار بسیار کمیاب هستند.