بازیهای رایانهای، ابزار تفریح یا گسترش جنگافروزی!
بازیهای رایانهای جهان را به مکان دلپذیرتری برای زندگی تبدیل میکنند. این عنوان اصلی گزارش تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا است که بر اساس آن بازیهای رایانهای به عنوان فرآیندی با قابلیت بالا برای بر هم زدن زمان و مکان به شیوهای که در واقعیت وجود ندارد، معرفی شدهاند. به گزارش مهر، چنین پروژه تحقیقاتی در حالی صورت میگیرد که طی یک دهه اخیر و به واسطه شکلگیری جنگهای مختلف، بازیهای رایانهای نیز دستخوش تغییرات بنیادین شده و جهتگیری ذهنی سازندگان چنین بازیهایی به واسطه گسترش تفکرات آلوده به جنگ شاخه جدیدی به نام موضوعات جنگی و آلوده به خونریزی را تجربه میکنند.
اما این یک بعد قضیه است. در این میان اخیرا فاش شده است که ارتش آمریکا سرمایهگذاری قابل توجهی را در عرصه طراحی و معرفی بازیهای رایانهای توام با جنگ و خشونت انجام داده است. در این راستا هماکنون بالغ بر ۱۰۰ بازی ویدئویی در برنامههای آموزشی این ارتش مورد استفاده قرار میگیرند و بر اساس اعلام وزارت دفاع این کشور، در سال ۲۰۰۶ بالغ بر ۱۲۰میلیون دلار در این عرصه سرمایهگذاری شده است. این سرمایهگذاری کلان عمدتا در راستای ارتقای چنین بازیها و ارائه نسخههای به روزتر آنها بوده است.
به نظر میرسد، آمریکا به این رویکرد جدید
روی آورده باشد که با استفاده از فناوریهای به روز دنیا و حتی دنیای بازیهای رایانهای، نظامیان خود را برای رویارویی با صحنهها و ترکیبهای مختلف و پیچیده جنگی آماده کند. در چنین آماده سازیهایی، شبیه سازیهای رایانهای و سرگرم شدن نظامیان در بازیهای نزدیک به واقعیت که در آنها نبردهای حقیقی یا سناریوهای تروریستی برای نظامیان درنظر گرفته شده است، هدف اصلی عنوان شده است. به گفته برخی نظامیان آمریکایی، این شبیهسازیها عمدتا با هدف افزایش قابلیتهای نظامیو تاکتیکی سربازان آمریکایی در زمان حضور در نبردهای واقعی صورت گرفته است.
به نظر میرسد، پنتاگون و مقامات عالی رتبه وزارت دفاع آمریکا به این عقیده رسیده باشند که با استفاده از بازیهای رایانهای میتوان مرزهای زمان و فضا را در هم شکست. اما چه برنامههایی در پشت این حقیقت به ظاهر علمیو تکنولوژیکی نهفته است؟ و آیا باز هم میتوان گفت، بازیهای رایانهای جهان را به مکان دلپذیرتری برای زندگی تبدیل میکنند!
ارسال نظر