صاحبان اعداد قیمتی
مریم عسگری
انگشت‌ها برای گرفتن شماره، روی شماره‌گیر تلفن می‌لغرند.

گرفتن این شماره که در آن یک رقم مرتب تکرار شده برایت آنقدر جذابیت دارد که هنوز مکالمه برقرار نشده قطع کنی و دوباره و دوباره و دوباره آن را بگیری و حتی اگر مشترک مورد نظر هیچ وقت در دسترس نباشد از شماره‌گیری خسته نشوی!
گویی شماره‌ها با سر انگلستان و ذهنت بازی می‌کنند. این شماره رند یک احتمال است از میان صدها میلیون احتمال دیگر!
رند رند [...]09122222
شماره‌هایی برای از ما بهتران
تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که شماره موبایلی که نصیب شما شده است یک احتمال است از میان میلیون‌ها احتمال دیگر که بین مشترکان توزیع شده است؟ و آیا رند بودن یا نبودن شماره سیم‌کارتی که در اختیار دارید برایتان مهم است؟
اگر جزو افرادی هستید که این موضوع برایشان اهمیت دارد باید بدانید داشتن یک شماره رند اگر چه جذاب است، اما دردسرهایی هم دارد.
صاحب یکی از این شماره‌های رند که پس از چندین و چند بار شماره‌گیری موفق به برقراری ارتباط با او می‌شویم، می‌گوید: «باور کنید اگر یک آدم معمولی بودم ترجیح می‌دادم غیررندترین شماره ممکن را در اختیار داشته باشم.»
از صدایش نمی‌شود فهمید که چقدر در گفته‌هایش صادق است، اما وقتی از زنگ‌خور‌های بی‌نهایتش می‌گوید می‌شود از صدایش کلافگی را احساس کرد.
وی می‌گوید: از حدود 30 تا 40 تماسی که در عرض دو ساعت دریافت می‌کنم، بیش از نیمی تماس‌ها از طرف مزاحمین تلفنی و افرادی است که با سماجت تمام قصد خرید خط و یا اطلاع یافتن از پست و موقعیت اجتماعی من را دارند.
صاحب یکی دیگر از این شماره‌های رند که تنها یک رقم ۷ بار در شماره تلفن همراهش تکرار شده است نیز می‌گوید: «من یک کارخانه‌دار هستم و به دلیل ارتباط‌های تلفنی زیادی که دارم باید شماره تلفن همراهم رند باشد. ولی اگر فردی عادی هم بودم ترجیح می‌دادم رند‌ترین شماره موجود در بازار از آن من باشد».
وی نیز از مزاحمین تلفنی که به بهانه‌های مختلفی چون خرید، اطلاع‌یافتن از موقعیت کاری و اجتماعی و... با او تماس می‌گیرند دل پردردی دارد و می‌گوید: «تنها راه‌حل کنار آمدن با این مشکل را در جواب ندادن به شماره‌های ناشناس یافتم که البته تاحدودی می‌شود این شیوه را اعمال کرد.
به عقیده وی، داشتن یک شماره رند به تمام این دردسرها می‌ارزد. وقتی حرف‌های وی را می‌شنوی ناخودآگاه به یاد خلبان داستان سنت‌اگزوپری می‌افتی که عقیده داشت: «آدم‌های بزرگ عاشق عدد و رقم هستند و البته عاشق اینکه آدم مهمی جلوه کنند و چیزی باشند بهتر و موفق‌تر از بقیه خلایق».
[...]1010-0912 صاحب این شماره نیز مردی کارخانه‌دار است.
شاید همین دلیل برای متفاوت بودنش با بقیه کافی به نظر برسد، با صدایی مملو از اعتماد به نفس و خیلی قاطع و محکم در پاسخ به این سوال که چرا این شماره را انتخاب کردید می‌گوید: «مردم عقلشان به چشمشان است. باور کنید قیافه و رفتار افرادی که با آنها در ارتباطم بعد از شنیدن شماره تلفن همراهم زمین تا آسمان تغییر می کند. به همین دلیل به هیچ وجه حاضر نیستم این شماره را حتی با بالاترین قیمت پیشنهادی از دست بدهم.
وی که این شماره را حدود یک سال پیش با قیمت 40میلیون تومان خریداری کرده است می‌گوید. «مزاحمین تلفنی تا دلتان بخواهد باعث مزاحمت می‌شوند، اما معمولا به شماره‌های ناشناس پاسخ نمی‌دهم».
رقم‌های تکراری متقاضیان مصّر
امروزه خرید یک سیم‌کارت با شماره رند برای برخی از افرادی که داشتن یک خط با شماره رند برایشان اهمیت دارد به صورت یک مد و یا ابزار چشم و هم چشمی و به رخ کشیدن خود درآمده است.
اگر نگاهی به آگهی‌های مطبوعاتی بیندازید حتما شاهد سیم‌کارت‌هایی با شماره‌های رند هستید که برای فروش به بالاترین قیمت پیشنهادی در روزنامه آگهی شده‌اند. البته برخی از این شماره‌ها چندان که صاحبشان تصور می‌کنند رند نیستند و تنها دارندگان این سیم‌کارت‌‌‌ها با اضافه کردن نام رند به این سیم‌کارت‌ها در صدد فروش سیم‌کارت خودبا قیمتی بالاتر از قیمت واقعی هستند. شماره‌هایی مانند [...]۳۸۷۸۸-۰۹۱۲، [...]۲۰۹۷۸۷-۰۹۱۲ و... از این قبیل هستند.
فتحی یکی از فروشندگان انواع سیم‌کارت در خیابان جمهوری در این زمینه می‌گوید: برای تعیین عدد رند، فرمول‌های خاصی وجود دارد که رند بودن یا نبودن شماره را تعیین می‌کند. به گفته وی، شرط رند بودن یک شماره در عرف این است که شماره یا تکرار یک یا دو رقم باشد و یا به صورت 3رقم یا 2رقم 2رقم خوانده شود. مانند [...]202020-0912 . البته از نظر شرکت مخابرات در صورت تکرار چهار رقم آخر شماره تلفن‌همراه یا 3رقم اول آن، شماره جزو شماره‌های رند محسوب می‌شود.
یک فروشنده دیگر می‌گوید: معمولا افرادی که برای خرید شماره‌های رند به ما مراجعه می‌کنند، جزو قشر مرفه جامعه هستند که از توانایی مالی بالایی برخوردارند. این افراد بسته به توانایی مالی حاضرند گاه تا مبلغ ۲۰۰میلیون تومان هم برای یک شماره خاص بپردازند.
ابطحی، یکی از فعالان بازار خرید و فروش سیم‌کارت نیز می‌گوید: تا حدود 10سال پیش تنها داشتن یک خط معمولی موبایل با یک گوشی بزرگ و زشت می‌توانست برای بسیاری از مردم جذاب باشد. اما با افزایش عرضه سیم‌کارت به بازار و عمو‌می‌تر شدن استفاده از این کالا بین مردم، برخی از افرادی که مایلند در تمام زمینه‌ها خاص و برجسته باشند به خرید شماره‌های خاص روی آوردند که این مساله به مرور باعث افزایش قیمت شماره‌های رند شده است. به صورتی که معامله سیم‌کارت‌های رند امروزه به صورت یک شغل پردرآمد درآمده است. یکی از افرادی که برای فروش سیم‌کارت خود که شماره رندی هم دارد، به صفحه نیازمندی‌های مطبوعات آگهی داده است، می‌گوید: «این شماره اتفاقی به من رسیده است و من جزو افرادی بودم که برای دریافت سیم‌کارت مبلغ 440هزار تومان به شرکت مخابرات پرداختم و حدود یکسال در نوبت انتظار بودم». وی می‌افزاید: هنگامی که سیم‌کارت خود را دریافت کردم فکر نمی‌کردم روزی برسد که با فروش یک سیم‌کارت 440هزار تومانی بتوانم یک آپارتمان نقلی و زیبا خریداری کنم. اما انگار بخت با من یار بوده. به گفته وی، آخرین پیشنهادی که برای فروش سیم‌کارت‌ دریافت کرده است حدود 85میلیون تومان بوده است.
رندهای موزه‌نشین
براساس قانونی که از سال 1381 در حوزه واگذاری خطوط تلفن‌همراه اعمال می‌شد، امکان فروش و واگذاری تعداد محدودی از شماره‌های خاص که حائز عنوان «رند» هستند، وجود نداشت.
مدیر یکی از دفاتر خدمات ارتباطی ضمن بیان این مطلب می‌گوید: «براساس این قانون، شماره‌های بسیار رند یا مسدود می‌شوند یا مالکیت حقیقی آن به شخص خاصی داده نمی‌شود. بلکه در تملک سازمان یا نهاد دولتی خواهند بود.
در نتیجه دارندگان این خطوط حق خرید و فروش این سیم‌کارت‌ها را نداشته و تنها با دستور اداری و بر اساس سیاست‌های آن ارگان، اجازه فروش آن خط در موارد خاص وجود خواهد داشت».
یکی دیگر از فعالان بازار نیز می‌گوید، برخی شماره‌ها مانند ۰۹۱۲۳۴۵۶۷۸۹ در موزه شرکت مخابرات قرار گرفته‌اند و امکان استفاده یا خرید و فروش این سیم‌کارت‌ها حتی با قیمت بسیار بالا وجود ندارد.
این در حالی است که افشار فروتن لاریجانی، رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم‌کارت‌ تلفن‌همراه در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: «ادعای برخی فعالان بازار در مورد مسدود شدن شماره‌هایی مانند [...]091211111، [...]0912222، و ...... و یا جلوگیری از خرید و فروش این سیم کارت‌ها صحت ندارد.
به گفته وی، برخی از شماره‌های رند که در اختیار ارگان‌های دولتی یا شرکت مخابرات هستند، برای استفاده به کارکنان این ارگان‌ها واگذار شده‌اند و تا زمانی که این سیم‌کارت‌ها به صورت قانونی و با صدور سند مالکیت به کاربران واگذار نشود اجازه خرید و فروش آنها را ندارند. در غیر این صورت خرید و فروش سیم کارت‌های رند ایرادی ندارد.
وی می‌گوید: شرکت مخابرات، بنابر مجوز هیات وزیران خود متولی فروش سیم‌کارت‌های رند از طریق برگزاری مزایده است. به طوری که طی روز گذشته یک شماره رند (09127777777) در مرحله پنجم برگزاری مزایده با قیمت 577میلیون و 777هزار و 777ریال از طریق شرکت مخابرات به فروش رسید. به نظر می‌رسد شرکت مخابرات نیز با برگزاری مزایده برای فروش سیم‌کارت‌های رند درصدد است تا سود این بازار پررونق را عاید دولت کند.
بورس شماره‌های رند سیم‌کارت
به نظر می‌رسد خرید و فروش سیم‌کارت‌های رند بسیاری از دارندگان و واسطه‌های فروش این سیم‌کارت‌ها را به نان و نوایی رسانده است و هر کدام برای به دست‌ آوردن سود بیشتر برای بالا بردن نرخ سیم‌کارت‌های رند تلاشی مضاعف دارند.
افشار فروتن لاریجانی در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: «متاسفانه اتحادیه و انجمن فروشندگان سیم‌کارت نمی‌توانند در این زمینه دخالتی داشته باشند. چرا که در حال حاضر خرید و فروش سیم‌کارت‌های رند به شدت مرسوم شده است».
وی معتقد است، «اگر چه حرکت در این جهت مناسب نبوده است و باید تصمیماتی اتخاذ می‌شد که تفاوتی میان شماره‌های رند و غیررند وجود نداشته باشد، اما اکنون با وجود شرایط کنونی، تغییر در این روند کاری مشکل است.»
آنقدر در گرفتن شماره رندی که روزهاست ذهنت را با خود درگیر کرده است سماجت به خرج می‌دهی تا موفق می‌شی؟
ارتباط برقرار می‌شود....
خانمی با صدای ریز و اندکی عصبی گوشی را برمی‌دارد.
وقتی متوجه می‌شود برای اطلاع از قیمت سیم‌کارت و طریقه به دست آوردن آن تماس گرفته‌ای هر آنچه بدو بیراه می‌داند نثارت می‌کند و ارتباط قطع می‌شود.