بیمارستان دوربین‌های دیجیتالی

بازار دیجیتال - بعد از کلی فیگور گرفتن و انتخاب حالت‌های مختلف اطرافیان برای گرفتن یک عکس یادگاری، با گفتن آماده‌اید؟ یک، دو سه، انگشت را روی دکمه شاتر دوربین عکاسی فشار می‌دهد تا لحظه را ثبت کند، اما ناگهان متوجه می‌شود که دوربین شارژ خالی کرده و دکمه شاتر نیز فعال نیست. جمال صحرادی

بعد از کمی وارسی کردن زیر و بم دوربین، راه به جایی نمی‌برد. مثل هر کسی دیگر اولین چیزی که به ذهنش می‌رسد این است که دوربینی را که مدت زمان زیادی هم از خرید آن نمی‌گذرد به نمایندگی آن ارجاع دهد تا شاید عیب آن را رفع کنند.

دوربین‌های عکاسی دیجیتالی طی چند سال گذشته به طور شگفت‌انگیزی وارد عرصه کار و زندگی ما شده و به سرعت جایگاه خود را باز کرده‌اند. شاید یکی از دلایل اصلی آن سهولت در دسترسی سریع و آسان جهت ثبت رویدادهای مختلف باشد.

این فناوری جدید که به عنوان رقیبی سرسخت‌ و جدی دوربین‌های آنالوگ را تقریبا کنار زده حال به یکی از پرفروش‌ترین دستگاه‌های دیجیتالی تبدیل شده است.

به نظر می‌رسد به همان اندازه که انتخاب یک دوربین عکاسی از لحاظ قابلیت و اعتبار برند آن برای کاربر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است شرایط دیگری همچون گارانتی، خدمات پس از فروش، دسترسی آسان برای تعمیر و سرویس‌دهی و سیستم پشتیبانی آن نیز به همان اندازه اهمیت دارد. این موضوع خصوصا از آن جهت در کشور ما قابل توجه است که

به رغم وجود انواع مختلف دوربین‌ها، نمایندگی‌های اصلی برای خدمات پس از فروش آنها وجود ندارد.

حساسیت بالا و پیشرفته‌تر شدن تکنولوژی دوربین‌های عکاسی نسل جدید به دنبال خود توجه و مراقبت بالای کاربران را نیز در زمان استفاده از آن می‌طلبد. این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان انواع دوربین‌های عکاسی در تلاشند تا با ارائه محصولات ارزان‌تر و کم دوام‌تر، مصرف‌کنندگان را به مراکز خدمات پس از فروش و تعویض و مصرف بیشتر قطعات ترغیب کنند.

تعمیر را یگان دوربین‌های کانن و نیکون

به غیر از شرکت‌های گارانتی‌کننده انواع دوربین عکاسی که برخی از موارد تعمیری دوربین‌ها را قبول می‌کنند، «تعمیرگاه مرکزی دوربین» را می‌توان یکی از معدود مراکز تعمیر این گروه از دوربین‌ها به حساب آورد.

«وحید احمدی» مدیر شعبه دوم تعمیرگاه مرکزی دوربین در زمینه فعالیت این مرکز می‌گوید: تعمیرگاه مرکزی دوربین حدود ۱۰سال است که شروع به کار کرده است و به عنوان نمایندگی رسمی شرکت‌های کانن و نیکون محسوب می‌شود و بیشتر فعالیت آن در زمینه تعمیر انواع دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری دو برند کانن و نیکون است. به اعتقاد وی از آنجا که این مرکز از لحاظ پشتیبانی قطعات از سوی شرکت‌های اصلی کانن و نیکون حمایت فنی می‌شود، دارای این توانایی است که حدود ۹۵درصد از دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری دو برند به طور کامل تعمیر و سرویس‌دهی شود.

بدون گارانتی‌ها هم تعمیر می‌شوند

این مرکز همچنین تعمیر انواع برندهای دیگر دوربین‌ عکاسی و فیلمبرداری همچون پاناسونیک، کاسیو، سونی، سامسونگ، یاشیکا را نیز قبول می‌کند، حتی دوربین‌های عکاسی با عمر بالای ۱۰ تا ۱۵سال نیز در این مرکز تعمیر می‌شوند.

«احمدی» همچنین گفت: دوربین‌های عکاسی گارانتی‌دار برندهای دیگر نیز در صورت قادرنبودن نمایندگی‌های داخلی به تعمیر آنها توسط این مرکز تعمیر و سرویس‌دهی می‌شود.

تعمیر و سرویس‌دهی انواع دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری گارانتی‌دار دو برند کانن و نیکون در این مرکز به صورت رایگان انجام می‌گیرد، ولی در صورتی که دوربین‌های این دو برند دچار ضربه‌خوردگی یا آب‌خوردگی شوند و یا خاک به داخل آن نفوذ کند در این صورت تعمیرگاه مرکزی دوربین این موارد را با شرایط گارانتی و به صورت رایگان تعمیر نخواهد کرد، ضمن اینکه گارانتی دوربین‌های کانن مورد پذیرش این تعمیرگاه گارانتی الرمس است.

به غیر از تعمیر انواع دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری، تعمیر انواع لنز دوربین‌های سری SLR نیز در این مرکز انجام می‌شود.

مقصران اصلی کاربران هستند

بیشتر کارشناسان تعمیرگاه مرکزی دوربین بر این باورند که مشکلات اساسی که برای اکثر دوربین‌ها به وجود می‌آید از سوی کاربران صورت می‌گیرد، به طوری که برخی کاربران با تشخیص اشتباه ایراد دوربین خود، اقدام به تعمیر آن می‌کنند.

آنها همچنین معتقدند ایرادهای اصلی که در بیشتر دوربین‌های دیجیتالی به وجود می‌آید بیشتر به main board,CCD آنها مربوط می‌شود.

احمدی نیز در زمینه نقطه ضعف دوربین‌های دیجیتالی نسل جدید معتقد است: ایراد اصلی که بیشتر دوربین‌های دیجیتال با آن روبه‌رو هستند، ضعیف بودن CCD و سوختن آن است، به گفته‌ وی این ضعف آگاهانه از سوی تولیدکنندگان دوربین‌های دیجیتالی صورت می‌گیرد و دلیل آن هم این است که این شرکت‌ها برای برخی قطعات تولیدی خود یک طول عمر معینی در نظر می‌گیرند، به طور مثال برای CCD دوربین یک تاریخ انقضاء در نظر می‌گیرند تا کاربر مجبور باشد ۸‌ماه یا یکسال بعد به علت خرابی آن قطعه به نمایندگی و یا خدمات پس از فروش برند مورد نظر خود مراجعه کنند تا از این طریق شرکت‌های اصلی نیز روشی برای فروش قطعات دوربین‌های خود داشته باشند در عین حال احتمال خرابی و ایجاد مشکل برای CCD دوربین‌هایی که یکبار تعویض شده‌اند را بعید می‌داند.

در‌حال‌حاضر هزینه تعویض CCD برای برخی از دوربین‌های عکاسی بدون گارانتی از این قرار است: برای تعویض CCD دوربین‌های عکاسی مدل A۷۰,S۱ و A۷۵ کانن به ترتیب مبلغی حدود ۹۰‌هزار، ۵۵‌هزار و ۶۰‌هزارتومان باید پرداخت، این در حالی است که برای تعویض CCD دوربین سونی در دو مدل P۱۰,۷۱۷ به ترتیب مبلغی حدود ۱۱۰‌هزار و ۶۰‌هزار باید پرداخت کرد، ضمن اینکه هزینه تعویض CCD دوربین ۵۷۰۰ نیکون حدود ۱۶۰‌هزار تومان است.

بیشتر کارشناسان تجربی کار می‌کنند

بیشتر کارشناسانی که در تعمیرگاه مرکزی دوربین فعالیت می‌کنند تا حدودی تخصص خود را از طریق تجربه کاری کسب کرده‌‌اند و معتقدند با ورود دوربین‌های جدید به بازار آنها نیز در زمینه تعمیر و سرویس‌دهی آن تعلیم و ‌آموزش می‌بینند.

مدت زمانی که تعمیرکاران این مرکز برای خدمات تعمیری دوربین برای مشتریان در نظر می‌گیرند حدود ۲ تا ۳ روز است، ضمن اینکه خدماتی چون باز و تمیز کردن انواع دوربین عکاسی در این مرکز حدود ۵ تا ۱۰دقیقه زمان نیاز دارد.

برخی از این کارشناسان مدعی هستند CCD دوربین‌های عکاسی برند کانن نسبت به دیگر برندها از شفافیت بالاتری برخوردار است، همچنین دوربین‌های عکاسی سری SLR نیکون نیز از منوی راحت‌تری برای کار برخوردارند.

به اعتقاد آنان دوربین‌های SLR برند سونی نسبت به برندهای نیکون و کانون ضعیف‌تر است، چرا که شرکت سونی، تازه‌وارد تولید این نوع دوربین‌ها شده است.

ضمن اینکه شرکت سامسونگ نیز در زمینه تولید دوربین‌های عکاسی از تکنولوژی جدیدی سود نمی‌برد.