نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: باید خط فارسی در فضای مجازی حاکم شود، لذا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات مکلفند در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: طبق اصل ۱۵ قانون اساسی باید در تمامی مکاتبات رسمی کشور از خط و زبان فارسی استفاده شود.

براساس این اصل از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است، اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد».

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات در جهت بسترسازی فناوری اطلاعات و بهره‌گیری از نگارش فارسی در فضای رایانه، اینترنت، ارتباطات و تلفن‌همراه به خصوص پیام کوتاه (SMS) دچار عقب ماندگی است.

آرین منش افزود: طراحی نشدن نرم‌افزارهای مناسب مطابق با خط فارسی باعث رواج خط مجهولی به‌نام «فینگلیش» شده که کلمات فارسی را با حروف انگلیسی می‌نویسد.

وی گفت: ادامه یافتن این امر در درازمدت لطمه‌های جبران‌ناپذیری را بر خط فارسی وارد می‌کند و این مقدمه‌ای برای ترویج واژه‌های نامانوس در فرهنگ و زبان ما است.

وی گفت: تغییر خط و زبان از شیوه‌های رایج استعمارگران در جهت ایجاد وابستگی و استعمار فرهنگی است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: بدیهی است فرهنگستان زبان و ادب فارسی در جهت معادل‌سازی و جایگزینی واژه‌های فارسی به جای کلمات وارداتی بیگانه، رسالت خود را به درستی انجام نداده است.

وی گفت: سرعت ورود واژه‌های نامانوس وارداتی در زبان ما بیش از سرعت معادل‌سازی فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

پیش از این هشت نماینده مجلس شامل جوادآرین منش، علی سرافراز نمایندگان مشهد، احمد احمدی، حسین مظفر، عماد افروغ و

پرویز سروری نمایندگان تهران، سیدمحمد میرمحمدی نماینده قم و حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه ضرورت صیانت از خط فارسی در فضای رایانه و ارتباطات سیار تذکر داده بودند.