سهم طرح‌ها و نام‌ها از بازار بزرگ CD-R ایران

بازار دیجیتال- بازار بزرگ مدیای ذخیره‌سازی ایران بی شک بخش مهمی از بزرگی و اهمیت اقتصادی خود را عملا مدیون عدم وجود و یا در واقع عدم اجرای قانون کپی رایت در کشور است. اگر چه این محصول پر مصرف که براساس آخرین تخمین‌ها، بازار جذابی با ظرفیت ماهانه ۳۰ تا ۳۵میلیون عدد و یا به عبارتی به ازای هر ایرانی ۵ تا ۶ عدد در سال را در اختیار دارد و صنوف مختلفی اعم از خواربار فروش‌ها، لوازم تحریری‌ها و ... در کنار رایانه‌ای‌ها در توزیع آن نقش داشته و دارند، اما شاخص میزان مقبولیت نام‌های تجاری گوناگون این عرصه نیز در بازار رایانه کشورازاهمیت خاصی برخورداراست. براساس جدیدترین شاخص اعلام شده از باشگاه فعالان بازار فناوری اطلاعات(طرح S&P) در هفته اول خرداد ماه، هر سه برند اول شاخص شش ماه قبل یعنیPrinco, Final و DataLife همگی با کاهش سهم روبه‌رو شده‌اند. Final با یکی از بیشترین کاهش مقبولیت‌ها هنوز برند اول این بازار است، اما به نظر می‌رسد کاهش حجم وسیع تبلیغات استثنائی این برند در دو سال گذشته در کنار توجه شرکت ریز موج به تولید سایر برندهای CD-R و احیانا مشابه برندهای خارجی موفق در منطقه، در متعادل کردن شاخص‌های این بازار نقش داشته است. Finalبا ۳درصد کاهش نسبت به شاخص گذشته، هم اکنون با برخورداری از شاخص ۱۸۰ درجایگاه نخست قرار دارد و SONY، Princoو DataLife به ترتیب با ۲ و ۱ و ۵درصد کاهش با شاخص‌های ۱۱۲،۱۳۳ و ۹۸ در مکان‌های بعدی قرار دارند.

CD-R با توجه به سرمایه‌گذاری‌های سنگین دو شرکت ایرانی ریز موج و فورتکس عملا یکی از موفق‌ترین تولیدات ایرانی در حوزه الکترونیک و رایانه بوده و به علت رقابت شدید این دو شرکت و ماهیت تولید آن که سرعت فروش مناسبی را طلب می‌کند، تنها محصول تولید ایران است که بهای گزاف تعرفه‌های سنگین حمایتی دولت ازجیب مصرف کننده بازار تامین نمی‌شود. شاید یکی از علل این موفقیت را باید در حرفه ای بودن هر دو شرکت در بازار و دارا بودن سیستم توزیع قبل از روی آوردن به تولید ونیزسابقه فعالیت بین المللی مدیران هر دو مجموعه دانست.

مصرف کننده ایرانی علاوه بر اینها این شانس را هم داشته است که در ایران مالیاتی برای استفاده از مدیای ذخیره‌سازی همچون سی دی و دی وی دی دریافت نمی‌شود. در بسیاری از کشورها و به خصوص در اروپا به منظور حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان محتوای این دیسک‌ها، مالیات سنگینی برای تولید و عرضه این قبیل مدیا وضع شده و در برخی از این کشورها همچون آلمان، فرانسه، بلژیک و ... این مالیات قیمت یک عدد سی دی خام را تا حد ۱ یا ۵/۱ یورو یعنی تقریبا ده برابر قیمت مصرف کننده در ایران افزایش داده است.

بازار پر مصرف این محصول توجه بسیاری از برندهای مطرح در سایر محصولات رایانه‌ای را نیز به تولید و عرضه در این حوزه و رقابت با نام‌های تخصصی این رشته جلب نموده است. اگرچه SONY نامی آشنا و قدیمی در عرصه مدیاهای ذخیره‌سازی است و در شاخص اخیر با توجه به سقوط عجیب و۵درصدی سهم DataLife، یک پله نیز صعود کرده، اما حضور برندهایی همچون Samsung، HP، Farassoo و BenQ در این بازار بدون شک بیانگر نگاه ویژه ای به کارکردهای تبلیغاتی و حضور گسترده‌تر در بازاراست.

در بازار رنگارنگ این محصول یکی از مهمترین عوامل موفقیت را نیز همچون سایر کالاهای مصرفی باید در نحوه طراحی گرافیکی و کیفیت بسته‌بندی جست‌وجو نمود. در این میان بعضی بزرگان بازار دراین صحنه توانسته‌اند مقبولیت بهتری در شاخص نسبت به شش ماه قبل کسب نمایند. با همین ابزار Epoch با ۱درصد رشد به نسبت برادر همخون خود Final در شش ماه اخیر موفق‌تر عمل کرده و با برخورداری از شاخص ۶۸ جایگاه پنجم را از آن خود کرده است. TONB برند جدید و جوان مجموعه فراسو- شاب نیز با طرح‌های خاص خود برای اولین باردر یک محصول سهم بالاتری از برند Farassoo کسب نموده است.