بازار پررونق صفحه کلید کامپیوتر

بازار دیجیتال- صفحه کلید شامل کلیدهایی است که به ریزپردازنده‌هایی متصل هستند. این پردازنده‌ها به پردازشگر اصلی درون صفحه کلید مرتبط بوده و از این طریق اطلاعات به کامپیوتر منتقل می‌شوند، البته این قابلیت برای همه صفحه کلیدها به یک شکل است. انواع صفحه کلیدها از لحاظ شکل ظاهری به چند مدل بی‌سیم کوچک و بزرگ و تاشو تقسیم می‌شوند که هر کدام از اینها نیز دارای معایب و مزایایی هستند.

صفحه کلیدهای بی سیم با موس

در حال حاضر بی سیم سهم کوچکی از بازار را در اختیار دارند، این نوع صفحه کلید‌ها معمولا در بسته‌بندی‌هایی همراه با یک موس عرضه می‌شوند. چون برای سازگاری این صفحه کلیدها با موس به لحاظ فنی و البته ظاهری بهتر است هر دو این محصولات متعلق به یک برند باشند. در سال‌های ۸۱ و ۸۲ کاربرد این نوع صفحه کلیدها با کمک نور بود که تنظیم آن همیشه با مشکل روبه‌رو می‌شد، اما از سال ۸۴ به بعد تنظیم صفحه کلیدهای بی‌سیم (wire less) به کمک فرکانس ۴/۲ فراهم شده است که به دنبال آن پارازیت و نویز این نوع صفحه کلیدها نیز کمتر شد.

جعفری یکی از فعالان کامپیوتر در بازار پایتخت قابل جابه‌جا بودن و شلوغ نشدن روی میز را از جمله مزایای این نوع صفحه کلید می‌داند. ضمن اینکه به مواردی چون مشکلات مربوط به مصرف زیاد باتری این نوع صفحه کلیدها و مشکل تاخیر چند ثانیه‌ای در انتقال داده‌ها به کامپیوتر که به سود و زیان در این نوع صفحه کلیدها ظاهر می‌شود اشاره کرد که از جمله معایب این نوع محصول به شمار می‌آیند.

در حال حاضر شرکت‌های لاجیتک و جنیوس به عنوان اصلی‌ترین برندهای تولیدکننده این نوع صفحه‌کلید به شمار می‌آیند.

مدل‌های اکومدیا ۷۱۰۰، وایر اسلیم استار ۶۱۰ ،۶۰۰ RSKB، وینتاچ لوکس میت و لوکس مت ۳۰۰۰ جزو صفحه کلیدهای بی‌سیم برند جنیوس هستند که به ترتیب با قیمت ۴۵هزار، ۳۷هزار، ۲۲هزار، ۳۹هزار و ۲۸هزار تومان به فروش می‌رسند.

قیمت انواع صفحه کلیدهای بی‌سیم برند لاجیتک نسبت به جنیوس گران‌تر از رنج قیمتی آن نیز حدود ۴۰ تا ۵۰هزار تومان است.

صفحه‌کلیدهای کوچک

در زمینه صفحه کلیدهای کوچک به برندهای ال‌جی، پاناسونیک، فراسو و لاجیتک می‌توان اشاره کرد، البته فعالان بازار از این نوع صفحه کلیدها با عنوان صفحه کلید نوت‌بوکی یاد می‌کنند که دارای صفحه صاف و ظاهر جمع و جوری هستند. فعالان همچنین جاگیر نبودن و نرم بودن دکمه‌های این نوع صفحه کلید را به عنوان مزیت آن به شمار می‌آورند.

ضمن اینکه برخی از فروشندگان راحت نبودن کارکردن این نوع صفحه کلیدها برای کاربرد عادی را به عنوان معایب صفحه‌کلیدهای نوت‌بوکی می‌دانند.

در حال حاضر این نوع صفحه کلیدها به قیمت تقریبی بین ۱۵ تا ۳۰هزار تومان به فروش می‌رسند.