بلندگوهایی که تنوع پخش می‌کنند

ندا لهردی

عادت کرده‌ایم، کار و کار و باز هم کار. عادت‌‌ها هم بالاخره روزی رنگ عوض کرده و خستگی را هدیه می‌کنند.

کار اما این روزها برای خیلی‌ها با نشستن پشت یک کامپیوتر و بالا و پایین کردن ارقام یا بازکردن صفحات مختلف در دنیای مجازی، همراه شده است. همین است که جذابیت‌ها هم عادی شده و تنوع، آن هم از نوع شنیداری‌اش می‌شود انگیزه ادامه کار.

در حقیقت این موضوع باعث شد تا اسپیکرها به عنوان جزء ثابت هر سیستم کامپیوتری، کنار بقیه اجزا جا خوش کنند.از آنجا هم که کیفیت نهایی هر سیستم صوتی به اسپیکرهای آن وابسته است، انتخاب و خرید این تجهیزات برای کاربران اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

نام‌های کاملا وارداتی

می‌توان حدس زد، کار سختی نیست. اگر تنها چند بار در بازار قطعات و تجهیزات کامپیوتری گشتی‌زده باشید می‌توانید حدس بزنید برای خرید اسپیکر با نام چه برندهایی قرار است روبه‌رو شوید.

این نام‌ها معمولا شامل: Creative-Marshal-TVM-Edifire-Porsche-microlab-logitech-NEC-Genious-Lexus-mingo- roc- Ihp و.... هستند.

البته این نام‌ها طبیعتا چندان هم آشنا نیستند، هر چه باشد اسپیکرهای بازار ما اغلب بدون مارک وارد کشور شده و اینجا تازه نام‌ها روی بدنه اسپیکرها حک می‌شوند.

فعالان بازار هم معتقدند، این محصولات معمولا از چین وارد کشور شده و همان‌جا هم assemble می‌شوند.

اتفاق تازه‌ای هم نیست. در بازار تجهیزات کامپیوتری اغلب محصولات همین سرنوشت را دارند.

در چنین شرایطی آنقدرها هم نمی‌توان درباره ری‌مارک و تقلبی بودن انواع اسپیکرها مطمئن بود. بنابراین بهتر است به نام‌های آشنا بیشتر از بقیه توجه و اعتماد کرد.

پرفروش‌ها و کم‌فروش‌ها

نمی‌توان انتظاری هم داشت، هرچه باشد اسپیکرها در میان قطعات و تجهیزات مختلف، به عنوان یک ابزار جانبی برای سیستم‌های کامپیوتری در درجه دوم اهمیت قرار دارند. به همین دلیل هم هست که قیمت اسپیکرها در مقایسه با قطعات دیگر نوسان بیشتری را تجربه می‌کند. در واقع بازارهای رقابتی این روزها در اختیار محصولاتی مثل هارد، مادربورد، کارت گرافیکی و دیگر قطعات اصلی و ضروری قرار دارند.

با این همه خریداران اسپیکر معمولا برای خرید محصول مورد نظرشان راه یکی از بازارهای پایتخت، رضا و یا ایران را پیش می‌گیرند تا با اطمینان بیشتر از کیفیت و قیمت محصول آن را بخرند.

در میان تمام نام‌هایی که بازار اسپیکر را در دست دارند گویا Creative آشناتر از دیگران است.

هر چند شیرازی یکی از کارشناسان بازار اسپیکر معتقد است خرید و فروش در این بازار به شکل کاملا سلیقه‌ای انجام می‌شود، اما درباره پرفروش‌ترین‌های بازار می‌گوید: «معمولا ارزان‌ترین‌ها پرفروش‌ترین‌ها هم هستند. برای خرید این محصولات که بیشتر در بین محصولات TVM, NEC, microlab, genious, Marshal هستند باید از ۶ تا ۲۳هزار تومان هزینه کرد.

کم‌فروش‌ترین‌ها را اما باید از میان اسپیکرهای متعلق به نام‌های جدید و ناشناخته مثل iHP، roc, mingo جست‌وجو کرد.

البته بهتر است تصورتان را درباره ارزان بودن اسپیکرها تغییر دهید، چون در بازار این محصولات هم قیمت‌های نجومی جای خودشان را دارند.

شیرازی درباره اسپیکرهای گران می‌گوید: «گران‌ترین اسپیکرهای بازار اغلب در میان محصولات Creative و Logitech به فروش می‌رسند. دلیل این موضوع هم کیفیت و نوع کاربری این محصولات است که اغلب نیاز کاربران حرفه‌ای را برآورده می‌کند.

به گفته او برای خرید گرانترین اسپیکرها باید از ۵۰تا۴۰۰هزار تومان هزینه کرد.

کدام محصول؟ کدام کاربر؟

نباید فراموش کرد که هر محصول نیاز گروهی از استفاده کنندگان را مرتفع می‌کند. با این اوصاف باید به یک طبقه‌بندی اینچنینی توجه کنیم. آنهایی که کسب و کارشان موسیقی است و اسپیکر برایشان نقش اتصال به دنیای نت را بازی می‌کند باید سراغ اسپیکرهایی بروند که Base بالایی داشته باشند. این اسپیکرها که معروفترینشان

hiphop و pop است از ۳۰تا۵۰هزار تومان قیمت دارند. اهالی موسیقی کلاسیک و سنتی باید به سراغ اسپیکرهای حرفه‌ای Logitech و Creative بروند. این اسپیکرها با Base و Trible سازگاری بهتری دارند و صدای واضح‌تر و زنده‌تری را مهمان گوش‌ها می‌کنند. افرادی که از اسپیکرها برای استفاده‌های آموزشی و تجاری و اینترنتی کمک می‌گیرند هم از خرید اسپیکرهای ارزان ۱۲تا۲۰هزار تومانی نباید غافل شوند.

البته تمام خریداران اسپیکر نباید فراموش کنند که قبل از خرید صدای اسپیکر موردنظر را تست کنند.اگر بدنه اسپیکرها از چوب باشد مزیت مهمی است. این موضوع باعث هدایت بهتر صدا در اسپیکر است و بدنه را هم نمی‌لرزاند و Noise کمتری هم در صدا ایجاد می‌کنند.