جعبه‌ای برای تمام کامپیوتر

بازار دیجیتال- همه چیز از فشردن یک کلید روی یک محفظه پلاستیکی یا فلزی شروع می‌شود. کیس‌ها در واقع همراه همیشگی کامپیوترها هستند و تنها به خاطر وجود آنها است که می‌توانیم برای لحظاتی زندگی در دنیای مجازی را تجربه کنیم.

هر چه باشد مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعات مورد نیاز هر سیستم کامپیوتر در دل کیس‌ها قرار می‌گیرند. همین است که کیس‌ها و خرید آنها به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران تبدیل شده است.

بدنه‌های داخلی و پاورهای خارجی

خرید هر کیس مثل تولید آن مربوط به دو قسمت پاور و بدنه می‌شود. اما به طور کلی پشت ویترین فروشگاه‌ها روی بدنه کیس‌ها معمولا نام‌های axcess-excess-Farassoo-Elegance-TVM-Porcshe-Green و BMW حک شده‌اند. البته این به معنی آن نیست که پاور با بدنه هم مارک است. چون معمولا در بازار چنین اتفاقی نیفتاده و کیس ها مجموعه‌ای از دو برند متفاوت هستند.

به این ترتیب تولید این محصولات هم به مقوله‌ای متفاوت و البته متنوع تبدیل شده است.

در حقیقت اغلب بدنه کیس‌های بازار در حال حاضر در داخل کشور تولید و یا گاهی هم assemble می‌شوند. پاورها اما معمولا وارداتی هستند و البته به گفته فعالان بازار بیشتر آنها تولید کشور چین هستند.

این در حالی است که احمد افقهی یکی از اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در گذشته گفته بود: «شاید بتوان ادعا کرد که ۴۰درصد کیس مورد نیاز کشور و ۲/۱ تا ۲درصد تولید هر کامپیوتر از لحاظ قیمت در ایران ساخته می‌شود.»

در میان انواع برندهایی که در بازار کیس وجود دارند درواقع تنها برند کاملا ایرانی متعلق به شرکت کیس سبز یا Green است که در زمینه تولید بدنه و پاور فعالیت می‌کند.

پاورها مهم‌ترند

برخلاف آنچه در بین کاربران درباره خرید کیس‌ها معمول است، پاورها از درجه اهمیت بیشتری نسبت به بدنه کیس برخوردارند.

از آنجایی که امکان تقلب در جابه‌جایی پاورها و یکی نبودن بدنه پاور و بدنه همیشه وجود دارد بهتر است پاورکیس مورد نظرتان را به صورت جداگانه بخرید.

نکته دیگر و البته مهمترین مورد درباره خرید پاور توجه به میزان وات یا قدرت آن است. در این مورد بهتر است قبل از خرید پاور میزان برق مصرفی قطعات کامپیوترتان را محاسبه کرده و پاوری را انتخاب کنید که میزان وات آن از مقدار برق مصرفی حساب شده بیشتر باشد. دلیل این موضوع مربوط به این است که همراه با کار پاور در اوج قدرت (حداکثر وات) میزان استهلاک و فرسودگی آن بیشتر هم می‌شود.

امین امین‌فر یکی از کارشناسان بازار در این مورد می‌گوید: «با توجه به ورود نسل جدید کارت‌های گرافیکی و CPUهای چند هسته‌ای به بازار و میزان بالای برق مصرفی آنها، در حال حاضر قدرت پاورها باید حداقل ۴۵۰ وات باشد».

علاوه بر اینها داشتن کلید صفر و یک برای هر پاور مزیت مهمی به شمار می‌آید. این کلید به کاربران این امکان را می‌دهد تا در ساعات

بلا استفاده و خاموش بودن کامپیوترتان به وسیله این کلید پاور را هم به صورت جداگانه خاموش کنند تا نوسان برق شهری باعث آسیب دیدن پاور و قطعات آن نشود.

توجه به فن پاورها هم یکی دیگر از مواردی است که هر خریدار باید به آن توجه کند. معمولا پاورها برای جلوگیری از گرمای زیاد و البته داشتن تهویه مناسب به فن‌های قوی و بزرگ نیاز دارند که برای این کار معمولا فن‌هایی در اندازه ۱۲×۱۲ مناسب هستند. سر و صدای کیس‌ها هم اغلب مربوط به فن‌ها است. این موضوع که برای کاربران اهمیت زیادی هم دارد مربوط به از دور افتادن یا فرسوده بودن فن‌ها است. نکته آخر درباره خرید پاورها هم توجه به Pin یا سوکت انتقال برق از پاور به مادربورد است.

بر خلاف مادربوردهای قدیمی که معمولا Pin ۲۰ بودند این روزها مادربوردهای جدید Pin۲۴ هستند و به همین دلیل بهتر است پاور کیس انتخابی هم برای مطابقت بیشتر Pin۲۴ باشد.

به طور کلی اما در بازار اغلب شرکت‌های تولیدکننده بدنه، در زمینه تولید پاور هم فعالند. در این میان پاورهای تولیدی شرکت Green به خاطر کیفیت خوبشان پرطرفدارتر و البته گران‌تر از بقیه هستند تا جایی که به عنوان مثال یک پاور ۴۸۰ واتی معمولی Green حداقل ۱۸هزار تومان قیمت دارد. در حالی که چنین محصولی در برندهای دیگر با قیمتی در حدود ۱۲هزار تومان به فروش می‌رسد.

در این بین پاورهای ری‌مارک که روی بسته‌بندی آنها نام هیچ برندی حک نشده است هم سهم خودشان را از بازار دارند، در حالی که خرید این پاورهای ارزان در نهایت می‌تواند سلامت کامپیوتر را به خطر بیندازد.

هر چه بزرگ‌تر بهتر

کافی است به نام بعضی برندهای بازار کیس توجه کنید تا همه چیز دستگیرتان شود، BMW و porcshe که با ظاهری شبیه به خودروهای تولیدی این شرکت‌ها طرفداران خاص خودشان را دارند. در واقع این روزها ظاهر متنوع و اشکال عجیب و غریب بدنه کیس‌ها آنقدر جذاب هستند که توجه اغلب کاربران را به خودشان جلب می‌کنند تا جایی که کیفیت و کارآیی بدنه کیس‌ها در انتخاب کاربران معمولا جایش را به فاکتور سلیقه و ظاهر می‌دهد.

درباره بدنه مهم‌ترین موضوع تعداد فن‌هایی است که امکان نصب روی بدنه کیس را دارند. جای قرار گرفتن این فن‌ها هم معمولا بهتر است پشت بدنه و پایین محل پاور یا روی در کیس باشد. به این ترتیب علاوه بر پاور که یک فن دارد بهتر است بدنه کیس‌ها قابلیت جا دادن حداقل دو فن را داشته باشند.

نکته دیگر هم مربوط به پنل ورودی‌ها USB، هدفون و میکروفون است که ترجیحا باید در جلو یا کنار بدنه کیس قرار بگیرد. البته داشتن پنل‌‌های پنهان (hidden) هم برای بدنه هر کیس مزیت مهمی به حساب می‌آید.

از طرفی گاهی وجود یک نمایشگر روی بدنه کیس برای نمایش مواردی مثل دورفن - دور هارد - دمای داخل فضای کیس و تاریخ روز و ساعت هم برای بعضی کاربران اهمیت دارد. اما این نمایشگرها که اغلب دقیق هم کار نمی‌کنند تنها جنبه زیبایی داشته و نمی‌توانند در کیفیت بدنه کیس تاثیری داشته باشند.

بزرگ‌‌تر بودن بدنه کیس هم می‌تواند به گردش هوا و تهویه بهتر کمک کرده و البته فضای بیشتری را هم برای نصب قطعات در اختیار کاربران بگذارند.

کدام محصول، کدام کاربر

هر چند خرید کیس برای کاربران مختلف یکسان به نظر می‌رسد، اما در این مورد هم کاربرد و نیاز کاربران تعیین‌کننده است. کاربران حرفه‌ای و کسانی که مدت زیادی را به کار با کامپیوتر مشغولند بهتر است به دنبال کیس‌هایی با پاور قوی‌تر (وات بیشتر)، بزرگ‌تر و با تعداد فن بیشتر باشند.این افراد معمولا چندان به ظاهر بدنه کیس اهمیت نداده و در مقابل سعی دارند یک محصول با کیفیت و البته بی‌سر و صدا بخرند. برخلاف این افراد کاربران عادی اغلب در بازار سراغ کیس‌های زیباتر و یا حتی با ظاهری عجیب و غریب را می‌گیرند. هر چه باشد انتخاب آنها با نوع کاربردشان متناسب است.

پرفروش‌ترین و کم‌فروش‌ترین

فعالان بازار معتقدند گران‌ترین کیس در بازار در حال حاضر محصولات Green هستند و ارزان‌ترین‌ها اغلب در میان محصولات TVM پیدا می‌شوند.کیس‌های Green در واقع پرطرفدارترین کیس‌های بازار هم هستند.

امین‌فر در این مورد معتقد است: «این موضوع به خاطر کیفیت و نوع طراحی این کیس‌ها است. چون موارد بسیاری پیش می‌آید که بدنه کیس‌ها یا پاور آنها با قطعات نصب شده سازگار نیستند.»این در حالی است که کارشناسان هم معتقدند در حال حاضر کیس‌های Green بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند، در حالی که Farassoo در این مورد آخرین جایگاه را دارد.