D-link پرطرفدارترین برند بازار شبکه

گروه بازار دیجیتال- بر طبق آخرین نظرسنجی انجام گرفته از اعضای باشگاه فعالان بازار ICT ایران در مورد برندهای تجهیزات شبکه، برند D-link با توجه به گستردگی و تنوع زیاد محصولات و قیمت مناسب در اختیار داشتن ۳۲درصد از سهم بازار پرمخاطب‌ترین برند بازار در این زمینه است. در جایگاه دوم برند ۳COM با ۱۹درصد سهم قرار دارد که نسبت به شاخص آبان ماه گذشته ۳درصد رشد داشته است. با اینکه محصولات ۳COM کیفیت بهتری نسبت به D-link دارد، اما با توجه به تنوع کمتر محصولات و قیمتی بالاتر، پایین‌تر از این برند قرار گرفته است. اما با این وجود هنوز هم برخی کارشناسان اعتقاد دارند که این کمپانی یکی از بهترین کارت شبکه‌ها را تولید می‌کند.

پایین‌تر از ۳COM برندی قرار گرفته است که اکثر دست‌اندرکاران حرفه‌ای این زمینه را مخاطب خود قرار داده‌است و با برخورداری از ۱۰‌درصد از سهم بازار در جایگاه سوم قرار گرفته است.CISCO که با Router‌های حرفه‌ای ،خود را به بازار ایران معرفی کرده است، بدون شک حرف اول را در این محصول خاص می‌زند، اما با توجه به تنوع کم محصولاتش نتوانسته است جایگاه خود را ارتقا دهد و حتی نسبت به آبان گذشته یک‌‌درصد از سهم خود را نیز از دست داده است. با این وجود بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که CISCO از نظر کیفیت در یک سری از محصولات حرف اول را در بازار می‌زند، به طوری که حتی با ارائه قیمت‌هایی بالاتر از سایر برندها هیچ رقیبی را در اطراف خود نمی‌بیند.

نکته جالب توجه دیگر در مورد این برند این است که اعضای شهرستانی تقریبا دوبرابر اعضای تهرانی به این برند رای داده‌اند که این امر می‌تواند متاثر از تفاوت در سیستم‌های مخابراتی شهرستان‌ها باشد، به طوری که CISCO به عنوان معتبرترین برند عرضه‌کننده ملزومات این سیستم‌ها خودش را معرفی کرده است.

نکته دیگر درباره شاخص اخیر نیز کاهش سهم برند COMPEX است که نسبت به شاخص گذشته نزدیک به نیمی از سهم ۸‌درصدی خود را از دست داده است و تنها با ۵‌درصد سهم بازار، جایگاه پنجم خود را حفظ کرده است.

MICRONET نیز با افزایش ۲‌درصدی سهم خود توانسته است جایگاه چهارم خود را همچنان حفظ کند.

باشگاه فعالان بازار ICT به طور هفتگی بر روی موضوعات مربوط به بازار ICT بررسی آماری انجام می‌دهد. نتایج این نظرسنجی در پورتال www.sandp.ir برای عموم قابل مشاهده است.