آمریکا به دنبال تلفن‌های‌همراه مجهز به «حمله‌یاب» است

گروهی از مسوولان دولتی آمریکا سرگرم تحقیق در این‌باره هستند که آیا می‌توان برای مقابله با یک حمله شیمیایی، بیولوژیکی یا رادیولوژیکی از یک گوشی تلفن همراه استفاده کرد؟ به دنبال حوادث ۱۱سپتامبر، رهبران آمریکا به شدت سعی کرده‌اند شکل‌های مختلف تروریسم و راه‌های مقابله با آنها را مطرح کنند.

روزنامه «یواس‌ای تودی» در تازه‌ترین شماره خود نوشت، مقامات «امنیت کشور» سرگرم بررسی این امکان هستند که تلفن‌های‌همراه به ردیاب‌هایی مجهز شوند که ایزوتوپ‌های رادیولوژیکی، مواد شیمیایی سمی و عناصر بیولوژیکی را تشخیص دهند و مسوولان خدمات اضطراری را از این موضوع باخبر کنند.

رالف دیتریش، معاون «موسسه پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته امنیت کشور» گفت، اگر این کار موفقیت‌آمیز باشد، شیوه ردیابی مواد شیمیایی، بیولوژیکی و تشعشات به کل دگرگون خواهد شد.

موسسه یاد شده در زمینه یافتن راه حل‌های مقابله با حملات تروریستی از طریق فناوری‌های بسیار پیشرفته سرمایه‌گذاری می‌کند.

بعد از حملات ۱۱سپتامبر، دولت آمریکا میلیاردها دلار صرف کارگذاشتن حسگرهای متعدد در طول مرزها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو و هر مکان پر جمعیت دیگر کرده است که احتمال دارد هدف حملات تروریستی قرار گیرند.

وزارت «امنیت کشور» می‌گوید: این برنامه که «سل-ئول Cell - All» نام دارد، در صورت موفقیت آمیز بودن به این شکل عمل خواهد کرد، ردیاب‌ها در تلفن‌های همراه یا «سل‌فون» که از قبل به سیستم مکان‌یاب جهانی یا GPSمجهز شده‌اند، کار گذاشته می‌شود.

اگر حسگر، چیز خاصی را ردیابی کند، GPSمکان و زمان مربوطه را به مراکز خدمات اضطراری محلی و مرکز عملیات وزارت امنیت کشور مخابره می‌کنند.

در چنین شرایطی ماموران خدمات اضطراری وارد صحنه می‌شوند، وزارت امنیت کشور هشدارهایی منتشر کرده و مراکز پلیس و اف‌بی‌آی را در سراسر کشور مطلع خواهد کرد.

اگر فقط یک ردیاب خبر دهد، احتمال نادرست بودن آن وجود دارد، اما اگر چند ردیاب از یک ناحیه خبر دهند، واکنش نسبت به آنها باید فوری باشد.